"Eikeløv, hva skal du med det da?"

Jeg luftet for samboeren (og min lidelsesfelle innen litersyken) at jeg ville ut på jakt etter eikeløv denne høsten, og ble straks møtt med en rekke spørsmål:
- Hva skal du med det?
- I akvariet? Hvorfor det?
- Vil ikke løvet råtne da?
osv

Hjelp meg her, folkens Jeg har blitt inspirert av Mona O's sortvannskar med eikeløv - synes det var fryktelig stilig.... men jeg tror nok jeg bør fremme noen flere argumenter enn som så..

Hva er fordelene med eikeløv? Hvilke arter liker dette?

..osv... ;-D
Inaktiv bruker
Rundt 80% av våres akvariefisker lever i biotoper hvor bunnen er dekket med slam og nedfallsblader. Dette er det noen av oss forsøker å etterligne ved at vi bruker torv (som slam) og masse eikeblader, gjerne et tykt teppe.

Hvilke fordeler har eikebladene:

Senker ph'n (ikke mye(

farger vannet svakt brunt (ikke mye)

Kan ha en viss antibiotisk effekt.

Et flott dekorasjons middel for våres akvarier.

sist men ikke minst, fiskene elsker bladene hvor de kan gjemme seg ved eventuelle farer.

Jovisst, eikeblader går i oppløsning, men har liten innvirkning på vannkvaliteten.

jeg har nå 6 baljer med killi uten noen form for filtrering eller annen teknikk, disse akvariene har nå gått i 5 mnd kun med ukentlig vannskift, og i all beskjedenhet, fiskene elsker dette miljøet, de yngler og koser seg, så ikke vær redd for bladene du.

[External Image]

Svein
Tusen takk for et fyldig svar Svein A. Nei jeg er ikke redd for bladene... men min sambo hørtes en smule skeptisk ut....

Og da han spurte om hvilke fisk jeg skulle ha oppi eikeblader til, var det eneste jeg kom på kilier (noe vi ikke har...)

Jeg synes eikeblader på bunnen ser flott ut!
Svein A. dekker det meste i sitt svar


Alle fisk som lever i vann der det er mye trær rundt, som elver o.l., opplever i sine naturlige habitater at det er løv på bunnen (så sant ikke elven renner så fort og har så sterk strøm at de blir skyllt vekk, og ned til nærmeste rolige kulp eller vik).

Fisk fra den Sør-amerikanske Amazonas jungelen, har du noe av det?
Er eikeløv vanlig vare i dyrebutikker, eller må man bestille det fra nettbutikker?
Fiskerikkemer...
Er eikeløv vanlig vare i dyrebutikker, eller må man bestille det fra nettbutikker?

Har tilgode å se det i butikker, så her er en god grunn til å ta på gode sko, og ta en lang vandring i skauen

Måtte bare vært meg som hadde eiketrær i området, så skulle det blitt sanket kilovis av dette hver høst (regner med at ett kilo blir en del poser )
[QUOTE=Frank Angell]Har tilgode å se det i butikker, så her er en god grunn til å ta på gode sko, og ta en lang vandring i skauen

Hmmm... ligger vel ikke så langt unna din breddegrad, så det må bli gode sko, ja...
Vask?
Må bladene vaskes noe videre? Visst de hentes tidlig i nedfalls perioden, da det ikke er gått råte eller jord slag og skitt, bør det kanskje gå greit? Dette er vell kanskje et must? Så ferske blader som mulig?

Her på Sørlandet er det ikke mange meterene mellom eike trerne, kan bare ta hånda ut av vinduet

Kanskje jeg skulle prøve dette i et kar, kanskje til corryene mine. Et
avls kar, de kan jo kanskje like det?!
Inaktiv bruker
mona o
Svein A. dekker det meste i sitt svar:-)


Det var betryggende å høre, og det gleder meg at du har blitt så interessert i slike biotoper )

Stort sett i alle biotoper uansett om det er Sør amerika, Asia eller Afrika, vil man finne biotoper med blader, også små elveleier hvor man finner bladene langs kanten og grus/sand i det mest strømførende sonene.

Det morsomme er at går man i naturen ser man slike biotoper også i Norge, så det skulle ikke være vanskelig å få gode interiør ideer.

Dessuten er det morsomt å se hvor populært det har blitt med eikeblader og for den saks skyld andre tørkede blader som man kan bruke

Jeg liker å gjenta at "Fiskenes verste fiende er menneskenes estetiske sans" )
Lykke til
Svein
Inaktiv bruker
Alexander Severinsen
Må bladene vaskes noe videre? Visst de hentes tidlig i nedfalls perioden, da det ikke er gått råte eller jord slag og skitt, bør det kanskje gå greit? Dette er vell kanskje et must? Så ferske blader som mulig? Her på Sørlandet er det ikke mange meterene mellom eike trerne, kan bare ta hånda ut av vinduet;) Kanskje jeg skulle prøve dette i et kar, kanskje til corryene mine. Et avls kar, de kan jo kanskje like det?!


Jeg henter også mine blader på Sørlandet, i Lillesand og jeg henter de langs veien både de tørre som fremdeles henger på træne, samt det øverste laget på bakken.
Jeg pleier bare å skylle dem i varmt vann for så å tørke dem, thats it.

Så du bor midt i honningkrukka

Svein
går det ant å bruke lønnløv? har en stor fin lønn i oppkjørslen å det hadde vært fint med det i et kar
Nå gjelder det bare å finne ei eik som ikke står midt i et trafikkert veikryss her

Bor temmelig nær nordgrensa for eik, så det er ikke bare å gå ut i skogen på måfå her. Det kunne i såfall bli en temmelig lang skogstur....
Inneholder eikeløv noe annet løv ikke har, eller kan man (som FS var inne på) bruke hva som helst av løv? Da vil plutselige løvet fra epletrærne i hagen få en mening også for meg..
Ja, det gjør visst det. Det er alltid eikeløv som brukes, men også noe bøkeløv har jeg sett og lest. Har aldri sett det nevnt noe sted at andre typer løv er brukt. Akkurat som de ulike treslagene har ulike egenskaper (f.eks. er furuved myk, mens gran er hardt), så antar jeg at løvet og innholdet i dem også kan variere noe.

Så antageligvis inneholder eikeløvet noe som gjør det veldig godt egnet, og avgir gunstige stoffer i akvariet.
Men rundt omkring på planeten vår, i de forsjellige biotoper så står jo andre trær også. Og da bli jo nedfallet også noe annet enn bøk og eikeblade. Er det noen som har prøvd andre typer blader.?
Jeg tror uansett ikke det vokser eik i amazonasområdet, jeg har i hvertfall aldri sett noen der.
så det går ikke ant å bruke lønn løv da?*skuffet*
Bøke og eikeløv går mer sakte i oppløsning. Det er plusset med de. Ellers så er det sikkert mange sorter vissent løv en kan bruke, så lenge det ikke er giftig. Men da må en regne med at det smuler seg opp etter noen få dager. Det blir uansett litt grums av løv. Bøk og eik kan holde seg i måneder, alt etter om du har nappet visne blader fra treet eller bakken. Det virker som løv er ganske næringsfattig, og ikke tuller for mye med vannverdiene dine, bortsett fra ph-senkning, kanskje. Løv som råtner fort vil sikkert ha mer å si på vannet enn det som løser seg opp sakte. Jeg er fan av å prøve ut ting!
Lars Solem
Jeg tror uansett ikke det vokser eik i amazonasområdet, jeg har i hvertfall aldri sett noen der.


Det var ingen akvarier der heller, sist jeg så etter
Et lite akvarium er vel litt mer sensitiv overfor stoffer som løvet skiller ut, enn en elv.

Men det er vel noen kloke hoder da, som har funnet ut at akkurat eikens gode egenskaper gir vann som har den rette "smaken" for fisk fra tropiske jungelstrøk...?

Foreslår at alle som tviler, stapper alt nedfallsløvet de kan finne i akvariet og så se på hva som skjer Hvis det er sånn om å gjøre å ikke bruke det utprøvde eike- eller bøkeløvet, så får man eksprimentere da. Med de eventuelle og muligens uønskede "bivirkninger" det kan medføre...

Eller man kan håpe og se om det evt kommer noe annet svar fra veteraner som har prøvd det meste.
mona o
Eller man kan håpe og se om det evt kommer noe annet svar fra veteraner som har prøvd det meste.


Det var det jeg håpet på, siden jeg ikke vet om noen eiketrær i min umiddelbare nærhet..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap