Og dermed var bekymringene i gang....

Snakk om å lage bekymringer i hverdagen for seg selv. Etter å ha hatt en filsosfi om å ikke teste vannet for alt mulig rart nettopp for å unngå å lage problemer for seg selv.....så har jeg da gjort det stikk motsatte. Har hele tiden testet for nitrit etter MASSIVT problem i oppstarten hvor hverdagen bestod av "løpe-med-vannbøtte" leken.

Uansett - jeg målte nå pH til ca 6.3 (prodac dråpetest) og dH (GH) til 10 (Tetratest dråpetest) og Nitrit til 0 (JBL)

I min 83 liter er det sverddragere, platy, seilfinnemolly, neontetra, corydoras panda, otto, SAE. Og så kom da bomben - neontetra skal i følge fiskebasen her inne ha 1-2 i dH. Samtidig ser jeg at jeg har veldig lav pH i forhold til hva fiskene liker.

Spørsmålet blir da - burde jeg fjerne neontetraene over i en liten 19 liter jeg har til jeg får gjort noe med dH? Tenkte jeg skulle heve pH ved å bruke pH/KH+ fra Noraq - noen erfaringer med dette? Og hvor lang tid har jeg på meg før fiskene begynner å protestere alvorlig på for lav pH verdi?

Sukk - og nå forstår jeg at akvariehobbyen tar mer og mer og MER tid.......
Problemet er vel ikke så mye vannet, men fiskene du har valgt å sette sammen i det. Du har valgt levendefødere og neontetra, altså fisk som egentlig vil ha svært forskjellige vannverdier. Begge er populære akvariefisk både fordi de er pene og se på, men også fordi de har en tendens til å godta mye forskjellig av vannverdier. De lever kanskje ikke like lenge som de kunne ha gjort, men...

Neontetra vil kanskje trives best i ph 6, mens levendeføderne vil ha oppimot 8.... og det er faktisk en himmelvid forskjell. Hver strek på skalaen (et tall bak punktum) er ti. Kort sagt er ph 6.5 ti ganger surere vann enn ph 6.6.

Og dette vil med andre ord bety at ph 6.0 er to hundre ganger surere vann enn ph 8.0....!! Det er mye, det.

Så ja, egentlig burde du ha to akvarier til fiskene dine, hvis du ønsker å beholde begge arter over tid. Men du kan jo velge å selge de du bryr deg minst om, og heller satse på arter som vil ha de samme vannverdiene i fremtiden.

Å lese om fisken FØR man kjøper pleier å lønne seg
Fiskebasen er her super til det.
Man lærer så lenge man lever:)
Det er som du sier Mona - les om fiskene før de kjøpes! Min unnskyldning er at jeg startet opp for ca 6 mnd siden - HELT BLANK - og når de sa neontetra og molly og platy i butikken sa jeg ja og ha og det blir fint

Så har man lest på internett, fulgt tråder her i forumet, og sakte men sikkert fått litt mer kunnskap.........OG BLITT BITT AV BASILLEN.......!!!

Nå er målet å få kjøpt et min 200 liters kar som skal PLANLEGGES før fisk settes sammen. Det jeg synes er trist er at butikker selger fisker som krever forsåvidt forskjellige vannverdier sammen - når de vet at de skal bli samboere i et nytt akvarium!!!!!!!!

Nå får jeg finne på noe lurt å gjøre med neontetraene!!
André
Nå er målet å få kjøpt et min 200 liters kar som skal PLANLEGGES før fisk settes sammen. Det jeg synes er trist er at butikker selger fisker som krever forsåvidt forskjellige vannverdier sammen - når de vet at de skal bli samboere i et nytt akvarium!!!!!!!! Nå får jeg finne på noe lurt å gjøre med neontetraene!!

Løp å kjøp 200liter'n å sett sammen et lite stykke søramerica...
så har du brått plass til Neontetra der
Fiskesammensetning
Joda - løp og kjøp er jo ingen dum idé Men det er tross alt 1 stk samboer i bakgrunnen her som under tvil har gått med på at 83 liter ER for lite, og under tvil har insett at minimum er 200 liter. Alle hensyn man må ta du........

Men - vet noen om det er laget en oversikt på en enkel måte over hvilken fisk som passer sammen? Jeg ser for meg at jeg evt må lage meg et ark hvor fiske arter som passer sammen noteres. En slik plakat/oversikt burde jo definitivt alle zoo butikker ha, så man slipper å ende opp som meg som nybegynner med fisker som egentlig krever så vidt forskjellig vannverdier. Har sittet og sett på fiskebasen, og ser at det er mange som kjører fisker som har ulike krav til vannet sammen.........

Har satt opp en liste over innbygerne i 83 literen, og ser at det faktisk er neontetraene som må flytte - men i tvil om 19 literen på hjørnebordet er egnet bosted for småtassene.
Tror det er vanskelig å lage en fungerende oversikt på det. I mitt tilfelle har jeg rota meg frem til en fisk jeg absolutt vil ha, så har jeg leita LENGE for å finne ut hvilke som passer til, som jeg også vil ha, så da har man en plass å begynne I ditt tilfelle blir det vel i hvertfall neontetra å starte med. Du kan søke i basen på fisk med samme PH område osv.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap