Les gjennom innlegget før posting

Setninger og overskrifter skal starte med stor forbokstav. Overskriften skal være beskrivende i forhold til emne som skal diskuteres.

Les gjennom det du har skrevet før du poster innlegg. Disse tingene er elementært og forventes av alle som ønsker å poste spørsmål og svar i forumet. Feil er tillat, men det bør være et mål å skrive slik at andre kan forstå uten å anstrenge seg.

Flere medlemmer legger ned mye tid og arbeid på å lete opp og formulere svar. Det er bare anstendig at at dem som starter tråder og stiller spørsmål gjør det samme.
Som Håvard sier :
Håvard Støre Andresen
Det er bare anstendig at at dem som starter tråder og stiller spørsmål gjør det samme.

Hehe
Enig

Overdreven bruk av utropstegn, og da spesielt i overskriftene, er en annen "uvane" mange har.
Det holder med ett enkelt utropstegn...!
(og for de som ikke vet det; mange utropstegn regnes om svært uhøflig ettersom man da gir inntrykk av at man skriker til folk).

Ah, godt å få sagt det
..for ikke å snakke om dialekt og ravisk sms-språk..
Det er jeg veldig enig i.
Jeg er enig med både Håvard og Mona. Innlegg med meningsløse overskrifter leser jeg sjelden. Misbruk av utropstegn er slitsomt, derfor har jeg litt sansen for sitatet i signaturen min...

Jeg vil gjerne nevne en annen ting det oftes syndes mot som i mine øyne er det viktigste av alt, nemlig bruk av avsnitt. Lange innlegg uten avsnitt er helt håpløse å lese, følgelig lar jeg være. Dette gjelder også når innleggeren ellers forklarer seg godt. Om man husker avsnitt plager det meg heller ikke så mye om noen skulle glemme store bokstaver eller gjøre andre "kosmetiske" feil - ved å dele opp teksten blir budskapet uansett lettere tilgjengelig!
OK, skal prøve å skrive med stor forbokstav i hver setning
Orddeling
Jeg er en av dem som irriterer seg mest over orddelingsfeil. "Skalare paret" betyr i mitt hode at en skalare har paret seg, ikke at det er snakk om et par. Akkurat som at "lamme lår" ikke er noe jeg vil ha til middag. =)
Selvfølgelig forstår jeg hva folk mener, men ler litt for meg selv alikevel. Om ordet uttales i ett, skal det som regel skrives som ett ord også.
Cathrin
Jeg er en av dem som irriterer seg mest over orddelingsfeil. "Skalare paret" betyr i mitt hode at en skalare har paret seg, ikke at det er snakk om et par. Akkurat som at "lamme lår" ikke er noe jeg vil ha til middag. =) Selvfølgelig forstår jeg hva folk mener, men ler litt for meg selv alikevel. Om ordet uttales i ett, skal det som regel skrives som ett ord også.


Tar den.
Oi! Unnskyld. Var ikke rettet mot noen spesielle, men ser nå at det faktisk står dette i tråden din! Hehe..
Tror kanskje det satte seg i underbevisstheten, fordi denne tråden var den første jeg gikk inn på, etter å ha skumlest overskriftene..
Har jeg ikke hatt prestasjonsangst før, fikk jeg det iallefall nå.....
Cathrine
Har jeg ikke hatt prestasjonsangst før, fikk jeg det iallefall nå.....


Du trenger ikke få prestasjonsangst. Det viktigste er at man prøver å skrive bra, og kommer det noen skrivefeil er det ingen som bryr seg om det. Men det som er irriterende er når folk legger seg til dårlige skrivestiler (dialekt/sms) med vilje. Eller at de utelukkende bruker små eller store bokstaver, overdreven bruk av utropstegn eller smileyer etter annenhvert ord.
Cathrine
Har jeg ikke hatt prestasjonsangst før, fikk jeg det iallefall nå.....

Ser ingen grunn til at du skal få det

Problemet, om det da kan defineres som ett problem, er rett å slett at den del skriver som om de gikk i barneskolen. Småfeil her og der gjør vi alle, og det er ikke noe i veien med det.
Men som Håvard sier, leseren skal ikke måtte behøve å anstrenge seg for å forstå innholdet i teksten som er skrevet
ang å lese innlegget før posting.
Cathrine
Har jeg ikke hatt prestasjonsangst før, fikk jeg det iallefall nå.....
Ja jeg er enig med deg,det får jeg også,nå skal jeg ta meg sammen.
Greit nok Kanskje det er ørlite angst som skal til (Ja! jeg spøker)

Dette er fritid og vi ønker å slappe av på forumet uten angst Mange av oss skriver endel feil og det er greit. Problemet er at enkelte er vanskelige å forstå i det hele tatt fordi de gir blaffen i alt. En god plass å begynne er en skikkelig overskrift
er enig i at overskrift og overdreven bruk av tegnsetting bør skjerpes inn men når det gjelder stor forbokstav i hver setning så kommer jeg nok ikke til å begynne med dette av den enkle grunn at jeg har en skade som gjør at jeg kun skriver med en hånd.

jeg bruker stor forbokstav i navn men hvis jeg skal begynne med dette i hver setning så vil jeg bruke sinnsykt lang tid på hvert innlegg.

dessverre.
Inaktiv bruker
Håvard Støre Andresen
Dette er fritid og vi ønker å slappe av på forumet uten angst:)


Denne var god min kjære hobby filosof )

"Et hjem for deg, et hjem for meg" ))

Svein

Tiner opp denne tråden igjen

Desverre er det mange brukere som ikke har fått med seg poenget med å skrive forståelig. Jeg mener som dere vet ikke at man ikke har lov å spandere på seg en skrivefeil i ny og ne, men det er lov å anstrenge seg bittelitt for at det man poster, faktisk er leseslig.
Enkle regler som:
- Informativ overskrift
- Start settningene med stor bokstav.
- SMS språket er ikke ett forums-språk.
- Dialekter er ikke alltid lette å forstå for alle andre.

Grunner til å skrive forsåelig:
-Det blir lettere for andre å lese, dette vil uten tvil kunne være nok til at flere gidder å svare. Mange svarer bevist ikke på innlegg som en må kjempe seg gjennom for å forstå.
-En informativ overskrift er mer søkbar, og derfor noe som hjelper andre med samme problem i ettertid. Husk at det du postes, vil være synlig for alle andre i all evighet (i alle fall nesten)
-Dette med tegnsetting, er noe vi alle har lært, en eller annen gang. Hvorfor ikke bruke dette?
-Vi har flere brukere som ikke er av norsk opprinnelse, faktisk ganske mange svenske lesere. Hvordan i alle dager skal de forstå dialekter som ikke jeg engang forstår mye av ?

Jeg mener her på ingen måte å angripe noen, men ber alle om å tenke over sin egen måte å skrive på.
Jeg er også 100% innforstått med at vi har en del unge brukere, som ikke er like stødig i språket som oss gamlinger.
Jeg vet også inderlig godt at det er mange av våre brukere som i mindre eller større grad sliter med lese\ skrivevansker.
Faktisk vil personer med lesevansker, ha stor fordel av at vi andre skriver så godt det lar seg gjøre.
Antar at det er ekstra ille å lese svømmende bokstaver, når de i tillegg er feil

Ønsker ikke noe lang debatt om temaet, eller kort for den del, bare så de er nevnt ;p
Frank Angell
Grunner til å skrive forsåelig:


Øh, forstår ikke helt det siste ordet i den setningen din Frank.... hi, hi, kunne ikke dy meg.
Legger man hodet på blokka, må en også risikere at det kan rulle sin vei

Ups, Gry fant en av mine mange mindre skrivefeiler. For det er en del av dem i forumet, for å si det slik!
Skal forsøke å ta meg selv i nakken (om jeg finner den etter at hue rulla vekk, da...), og gå foran som ett godt eksempel.
Selv om jeg trolig skriver mer enn de fleste på forumet, er det ingen grunn til å bruke dette som grunn til å slurve
Tilfeldig bekjentskap
© Heidi Ingdal
Reklame for plussmedlemskap