kan jeg ha reker/snegler i kar med grus?

Sikkert teit spørsmål, men har fått høre at snegler er til kar med sand? er dette rett? Om ikke, hva slags snegler "lønner" det seg å ha? og hva slags reker? helst noe som ikke spiser opp allt av planter...
Aner overhodet ingenting når det gjelder snegler, men jeg har 3 viftereker.

Da jeg kjøpte de fikk jeg beskjed i butikken at det ikke spillte noen rolle om det var grus eller sand, men det tror jeg faktisk det gjør.

Da jeg hadde grus satt de hele tiden bom på pumpa eller varmekolben. Ganske stusselig egentlig.
Men nå da jeg byttet til sand sprader de rundt omkring i karet og rydder og ordner. De trives definitvit myyye bedre nå. Og ikke spiser de på plantene heller, bare planteavfall som ligger på bunnen.
Eneste sneilene det er en fordel å ha sand til er sandsneiler Eplesneiler, tigersneiler etc (samt de hersens blære og posthornsneilene) bryr seg lite med underlaget i karet

Reker tror jeg heller ikke bryr seg nevneverdig med hvilket bunnlag dem er plassert på
Det er vel ikke helt tilfelle det Frank Angell skriver.
Har selv hatt reker en stund nå, og disse har gått i kar med både sand, grus og kar med begge typer. I karene hvor det er brukt både sand og grus er det tydelig at sanden foretrekkes.
Den store forskjellen er at når rekene får fin sand vil de nesten konstant gå og grave i sanden og siler denne på jakt etter mat, noe de ikke klarer i kar med grus. Vil tro dette er en naturlig adferd for rekene på samme måte som for eksempel corrydoras.
Rekene vil klare seg helt fint i et kar med grus også, men sand er noe de foretrekker.
Men har eplesnegler/tigersnegler noen funksjon som feks at de spiser alger? Og vil de spise opp plantene mine? Har hatt (i 96 l 2 reker. husker ikke navnet, men de var nesten gjennomsiktige) og så lenge vi hadde dem så var det minimalt med alger.....
Hva slags reker er best til å spise alger?
Både eplesnegler og tigersnegler spiser det meste. Alger, planterester, fôrrester osv. Friske planter spiser dem bare om dem ikke har noe godt alternativ. Perfekte renholdere i akvariet.

Vær oppmerksom på at store flotte snegler ofte ikke tåler medisinering eller store endringer i vannkjemi.
mat ?
hva spiser en sandsnegle da ????? fått 20 i posten i dag =)
Husmusa
hva spiser en sandsnegle da ????? fått 20 i posten i dag =)

De spiser det som er til overs i karet. Skal ikke mates på noen spesiell måte, så ikke gi noe ekstra fôr bare fordi du har fått snegler i karet. Da blir det overfôring...
De spiser også litt råtnende plantemateriale, tror jeg, iallefall gjør vanlige pest-snegler det.

Halve vitsen med sandsneglene er at de skal sørge for å holde bunnen fri for matrester etter fiskene

Tilfeldig bekjentskap
© Knut Kjesbu
Reklame for plussmedlemskap