Jeg bevitner et mirakel, scalarene legger egg :D

Fikk en søt hvit scalarehunn av en hyggelig mann for en stund tilbake, hadde en enkemann fra før.

De har hengt sammen og lekt hele tiden, og de siste dagene har jeg sett at hun har blitt mer og mer klar.

Snakket med søstra mi på telefon isted, og sa "I dag eller i morgen".
Og mens jeg snakket med henne begynte eggleggingen.

Jeg er så glad!
Gratulerer med egg!

Mine la forrige tirsdag, men ble bare et par dager gamle. Håper dine passer bedre på eggene.

Hun kom fra ett par, men jeg vet ikke hvor mange ganger hun har hatt egg før.
Dette er andre gangen for han.

De er i et vanlig selskapskar, så jeg har ikke så store håp da.
Men jeg er så glad de ble et par, og da vet jeg at jeg nok får mer egg hvis jeg bestemmer meg for å "dyrke de opp" selv.

Skulle likt å sett utseendet på barna, med helt hvit mor og marmorert far
snakker om sola! grattis!
Grattis

Jeg hadde et lignende par som ditt; hunnen var ensfarget gullfarget, hannen var sort-marmorert (veldig lik den du har, ser jeg).
Avkommet de produserte ble 50/50 fargefordeling, det vil si halvparten så helt ut som moren sin, andre halvparten som faren sin. Like stor påvirkning fra begge, med andre ord

Er det en albino-hvit du har? Hadde vært moro å se hvilken arvelighet alibinismen hadde hatt hos avkommet til et par som dette
Gratulerer! Så artig.
mona o
Er det en albino-hvit du har? Hadde vært moro å se hvilken arvelighet alibinismen hadde hatt hos avkommet til et par som dette:-)

Hun er ikke albinohvit nei.

Eggene er enda på bladet..

Men det virker som om foreldrene ikke er helt påpasselige, har tatt i på fersken med å streife avgårde fra eggene.
I allefall en liten stund.

Måtte rope til de at de ikke har baby-call, men må passe på!! :P
Det er alltid moro med egg

Selv er jeg kjempeglad i kveld da jeg oppdaget at noen av eggene skalarene mine la for to dager siden har begynt å klekke! Det er vel 4 gangen de prøver, men denne gangen har de vært greie nok til å legge dem på filterboksen så jeg kan få fulgt godt med på utviklingen.
Og i kveld kunne jeg se at noen egg hadde fått en liten hale og var begynt å røre på seg! Spennende å se hvordan dette går, men med mange tetraer også i akvariet spørs det. De holder seg på god avstand ennå ihvertfall. Den som har vist mest interesse for eggene så langt er ansistrusen, som har prøvd å snike seg innpå flere ganger.

Det er bare noen få dager siden jeg var nesten sikker på at jeg skulle miste den ene av dem. Oppdaget plutselig en kveld at en av dem stod og gapte og gapte! Det så ut som om den hadde satt fast noe i halsen og ikke fikk "puste" skikkelig. Gjellene gikk fortere enn normalt, og jeg kunne se to hår stikke ut av munnen dens... Så jeg bestemte meg for å prøve å hjelpe den siden den så ut til å streve fælt. Fikk fanget den forsiktig i hoven, men den var altfor sprelsk + at den holdt munnen godt lukket, så alt jeg fikk gjort var å dra i ett av hårene som stakk ut av hoven. Hårstået viste seg å ikke være en del av klumpen, det bare røk tvers av? Etterpå svømte skalaren og gjemte seg en stund, før den svømte tilbake til partneren, hele tiden fortsatte den å gape og gape uten noen bedring. Plutselig gikk det over da den spyttet ut noe orange. Det viste seg å være hodet og halen til en velvoksen kirsebærreke..
Hvordan går det med eggene hos deg?

Hos meg har foreldrene akkurat flyttet alle småbarna fra filterboksveggen over på ett blad. Så nå ligger de der og vifter med halen. Foreldrene er stadig bortpå og steller med dem.

Jeg synes det er kjempemoro og kjempespennende å følge med på dette!

Eggene har overlevd to netter, noe jeg synes er litt imponerende.
Men jeg har latt det stå litt lys på, og foreldrene virker veldig flinke

Hun fikk seg en liten svømmetur rundt i dag mens han passet på. De er begge aggresive og jager meg hvis jeg står for nært akvariet :P

Har sett 6 ubefruktede egg, slett ikke dårlig det
Ville bare si gratulerer!

Scalarer er utrolig flotte, har alltid vært min favorittciklide utenom arter fra Tanganyikasjøen. Håper du får yngel som vokser opp, har også lyst til å se hva fiskene arver fra mor og far utseendemessig.

Monas erfaringer var at yngel arvet utseendet fra mor og far, ikke blandet.

Eggene er enda på bladet, ser ikke ut som om noen er borte
Har så lyst til å studere de skikkelig, men foreldrene blir utrolig sinna på meg hvis jeg kommer for nært glasset.
Og de har vel nok med å jage de andre, ikke det store monsteret på utsiden av glasset også

Men når vil eggene klekke?
Mener jeg leste to dager, men mine ble jo lagt på tirsdag..?
MC Darup
Men når vil eggene klekke? Mener jeg leste to dager, men mine ble jo lagt på tirsdag..?

Hos meg er det alltid 2 dager egg, deretter minst 5 dager som wigglers.

Kan det være forskjell fra par til par, eller er det temperaturen som gjør utslaget? Jeg lurer....

Har rundt 26 - 27 grader i akvariet der skalarene er.
Hos meg lå de alltid til klekking i fire til fem dager (litt avhengig av temperatur), for så å ligge to dager som wigglers. Akkurat wigglers-perioden var alltid presist to dager, så jeg ble overrasket da andre skrev her at de opplevde lengre perioder som wigglers men kortere klekketid. Det ser imidlertid ut som om yngelen totalt likevel bruker en uke fra de legges, til de er frittsvømmende.

Scalare-yngel er dårlige og svimete svømmere når de letter fra bladet etter endt periode som wigglers. De blir lett sugd inn i filteret, så det lønner seg å dekke det til.

Min erfaring er at brorparten holder seg rundt foreldrene, men så er det en haug som bare svimer avgårde i alle retninger. De svømmer vinglete og uten å ense farer. Rett i gapet på andre, ventende fisk om så er....

Foreldrene har sin fulle hyre med å hente tilbake småtasser som streifer avgårde, men til liten nytte. De henter dem, spytter tilbake en munnfull i flokken, og sekunder etterpå svimer en annen gjeng avgårde. Det er litt mer enn to foreldre makter, det å holde styr på et par-tre hundre yngel Det går jo bedre i et kar uten fiender eller annen fisk som kan spise yngelen. Men er de i selskapskar så minsker antallet jevnt og trutt daglig. Rekorden i mine kar er at de greide å beholde yngel i to dager etter frittsvømmende stadie (stadig minkende beholdning dog).

Når de letter fra bladet de ligger på, er det et tegn på at plommesekken er brukt opp og da må man stå klar med maten! De svekkes utrolig fort om de ikke får mat med det samme. Etter et døgn begynner de første å bukke under.
Alle scalareyngel spiser grådig nyklekt artemia uten å nøle. På alle mine kull fikk jeg ingen til å noensinne spise annet første-fôr enn det. De sultet ihjel istedet, om jeg prøvde andre typer fôr.

Scalare-yngel er alltid sultne, de krever mye mat og er noen grådige beist. De bør nesten vasse i artemia. Matet mine kull 4-5 ganger daglig, og med nyklekt artemia som diett vokser de radig og godt. Pga de store kullene forsøpler de mye, og derfor er daglige vannbytter et must. Jeg tok 50% daglig. Noe annet gir lett dårlig vekst eller til og med forkrøplete finner. Går de for trangt, er det også risiko for at de vender seg mot hverandre og går løs på finnene og gnager dem rett av! Dette skjedde med meg på et kull *urk*. De så ganske komiske ut, et helt kull med scalarer på str med en femti-øring, men med kraftig amputert finneprakt...

Med et scalarekull i huset bør man derfor ha romslig kar i vente som oppvekst-kar. Jeg startet vanligvis med en førti-liter, og hadde dem der noen uker, så videre til tre-og-seksti liter. Derfra gikk det siste kullet over i en 160 liter, men jøjemeg... det ble trangt. Det var nesten for dårlig plass der også.

Etter fire uker på artemia, begynte jeg tilvenning til annet fôr fra boks. Da startet jeg med avskallede artemiaegg, siden de minner om nyklekt artemia i smak og lukt. Det gikk bra. Så kom turen til opphakkede røde mygglarver og annet frossentfôr som er tilpasset de små munnene deres. En hel mygglarve kan lett kvele en grådig scalare på størrelse med en femti-øring, så det er best å forsikre seg om at de ikke kan sette maten fast i halsen... De eier jo ikke øyemål, men sluker alt helt. Når de så har gått på slikt fôr et par uker, kan man introdusere flakfôr og lignende, og dermed er man i rute. De spiser etterhvert alt de blir tilbudt, dersom man passer på å bytte fôr hver dag så de ikke blir sære, kresne og vanskelige i matveien. Avveksling daglig er stikkordet, da venner de seg ikke til et bestemt fôr.

Bladet de hadde lagt eggene på kokte av wigglers i går

Men så fant foreldrene ut at de skulle flytte de, og gjorde det.
Til et sted mye vanskeligere å beskytte, nærmest midt i karet!

Tidligere var eggene på et blad mot et hjørne, slik at foreldrene finn hjelp av to vegger til beskyttelse.

Så selvsagt, i dag har jeg ikke sett antydning til egg, wigglers eller yngel
Tilfeldig bekjentskap
© Tina Arntsen
Reklame for plussmedlemskap