Apistogramma og størrelse på kar?
Jeg leser om de forskjellige Apistogramma-artene og informasjonen som ligger her jo litt forvirrende. Macmasteri kan gå i 60-liters akvrium, mens Trifasciata må ha 110-liters kar. Macmasteri er jo en anelse større.
Jeg leste i en bok om Søramerikanske Dvergciklider, som tok for seg mest Apistogramma-arter, at akvariene helst burde ha en lengde på minst 100 cm. Er der noen som er gode på Apistogramma som kan avkrefte eller bekrefte dette?
For, jeg har ett 60 liters avkarium stående og har ganske lyst på Apistogramma her, men blir jeg frarådet det, så får jeg heller finne på noe annet der. Noen som har synspunkter?
Jeg leste i en bok om Søramerikanske Dvergciklider, som tok for seg mest Apistogramma-arter, at akvariene helst burde ha en lengde på minst 100 cm. Er der noen som er gode på Apistogramma som kan avkrefte eller bekrefte dette?
For, jeg har ett 60 liters avkarium stående og har ganske lyst på Apistogramma her, men blir jeg frarådet det, så får jeg heller finne på noe annet der. Noen som har synspunkter?
Postet 07.09.06 kl 21:50
Dette kan jeg foreløbig for lite om, men jeg ville bare minne om noe. Jeg ser du skriver at Macmasteri's fysiske størrelse er litt større enn Trifasciata sin, og at det skulle forklare deres behov for plass i akvariet. Det har ingenting med plassbehovet å gjøre.
Det handler ikke om antall cm en fisk er, men om deres adferd og behov for plass til å...ja, oppføre seg normalt, kan man si. Noen arter har behov for større plass pga territoriumet de trenger, andre fordi de kanskje kan vende seg mot hverandre og bli aggressive dersom hunnen og hannen tvinges til "å måtte se hverandre inn i hvitøyet" konstant. De har behov for å rømme unna, gjemme seg når de trenger ro, lage territorium og lignende.
Apistogramma har territorier i naturen, og det er forsket på hvor store disse er for de ulike artene. Dette kan være en av årsakene til de anbefalte akvarie-størrelsene du ser på artene. Det, samt at tidligere akvarister har funnet ut behovene deres gjennom å holde dem i akvarium. Kanskje endte det med drap og elendighet i alle 40-50 liters karene rundt om kring, mens andre akvarister med 100-200 liters kar lyktes med å holde akkurat den arten. Slike ting fører til de anbefalingene du ser i fiskebasen. Den bygger IKKE ene og alene på den fysiske størrelsen en fiskeart har.
Jeg håper Tom C ser dette og kan kan svare deg mer rundt dette, og gi svar på det andre, og mer utfyllende enn jeg
Det handler ikke om antall cm en fisk er, men om deres adferd og behov for plass til å...ja, oppføre seg normalt, kan man si. Noen arter har behov for større plass pga territoriumet de trenger, andre fordi de kanskje kan vende seg mot hverandre og bli aggressive dersom hunnen og hannen tvinges til "å måtte se hverandre inn i hvitøyet" konstant. De har behov for å rømme unna, gjemme seg når de trenger ro, lage territorium og lignende.
Apistogramma har territorier i naturen, og det er forsket på hvor store disse er for de ulike artene. Dette kan være en av årsakene til de anbefalte akvarie-størrelsene du ser på artene. Det, samt at tidligere akvarister har funnet ut behovene deres gjennom å holde dem i akvarium. Kanskje endte det med drap og elendighet i alle 40-50 liters karene rundt om kring, mens andre akvarister med 100-200 liters kar lyktes med å holde akkurat den arten. Slike ting fører til de anbefalingene du ser i fiskebasen. Den bygger IKKE ene og alene på den fysiske størrelsen en fiskeart har.
Jeg håper Tom C ser dette og kan kan svare deg mer rundt dette, og gi svar på det andre, og mer utfyllende enn jeg
Postet 07.09.06 kl 22:06
Min mening
Jeg ville sagt du kan ha 2 stk. der om du ikke har noen andre fisker som bruker bunnområdet.
Men det er jo min mening da. Fisken er ofte så forskjellig som menneskene, noen trives kun i sofakroken mens andre vil ut på tur.
Men det er jo min mening da. Fisken er ofte så forskjellig som menneskene, noen trives kun i sofakroken mens andre vil ut på tur.
Postet 07.09.06 kl 22:07
mona oDette kan jeg foreløbig for lite om, men jeg ville bare minne om noe. Jeg ser du skriver at Macmasteri's fysiske størrelse er litt større enn Trifasciata sin, og at det skulle forklare deres behov for plass i akvariet. [I]Det[/I] har ingenting med plassbehovet å gjøre.
Takk for svar
Jeg mente egentlig ikke at fysisk størelse hadde noe å si sånn sett. For jeg hadde mine Macmasteri i ett 60 liters akvarium før de fikk plass i mitt 530 liters kar, der trives de i alle fall veldig bra. Men de så store ut i 60-liters karet. Jeg hadde tidligere Borrellii i ett 60 liters kar og de trivdes veldig bra der. Så det er vel forskjellig fra art til art som du sier. Ser at du er ei av få som holder Trifasciata, som er en art som er aktuell, og den går bra i dine akvarier? Jeg tenker også på Cacatuoides.
Jeg syns egentlig litt synd på fisker som må gå i ett 60 liters akvarium, men jeg har akvariet så. Apistogramma er en familie, eller blir det en slekt? som jeg liker å se på og holde. De er veldig underholdende synes jeg.
Postet 07.09.06 kl 22:37