Planter som stadig dør.. :(

Jeg kunne trenge litt hjelp..jeg kjøper meg nye planter,men de "visner" og dør i løpet av kort tid..har prøvd noen gjødsel-greier,men de har ikke funket..nå prøver jeg noe man bare heller i vannet,men vet jo heller ikke åssen det går..det ser ut til at de plantene jeg kjøpte for noen dager siden ikke vil leve der heller..
jeg "stusser" litt på plantene mine og prøver så godt jeg kan å få dem til å leve..men de vil bare ikke!!!
Noen tips om hva jeg gjør feil,og om åssen jeg kan få plantene til å leve?
Jeg er villig til å prøve en god del..hehe..
Hei.
Jeg bruker flytende gjødning til mine planter. De blir veldig store og fine. Du husker vel og ta av potten og vekstmediet røttene står i? Jeg pleier å skylle det av.
jada..det gjør jeg alltid..det tar meg alltid laaang tid så jeg ikke skal ødelegge røttene og sånn..
da får jeg bare stole på flytende gjødning..har du noen tips om hvem merke som er bra?Prisen på dem er ikke noe problem..ALT for akvaria mine!!
Den jeg bruker heter Tropica Master grow.
Har ikke prøvd noen andre da jeg synes denne fungerer bra.
ok..da får jeg prøve den i nærmeste fremtid.. takk for hjelpen..
Hva slags lys har du til plantene dine da? Ingenting kan leve uten lys, og de ulike plantesortene har ulike lyskrav. Noen trenger mye lys, andre kan klare seg med svakt lys. Har f.eks. hatt javamose i akvarier med bare en lyspære i, jeg De fleste planter krever imidlertid litt mer og bedre lys enn det. En av grunnene er at lysrørene gir en type lys som plantene ikke kan få fra en lyspære f.eks. Det er altså sjelden bra nok for mange planter (noen få unntak).

Så spørsmålet er; hva har du i lysarmaturet ditt over akvariet? Et eller to lysrør, hvor mange watt, eller bare lyspære?
Planter er tandre på temperaturendringer.
Hvis du har skylt plantene dine grundig i altfor kaldt evt. altfor varmt vann, vil de dø. De er mer tandre på dette enn fiskene sto det et sted. De fleste planter vil heller ikke trives hvis de får kulde nedenfra, slik at de fryser på røttene. Dvs. desom rommet akvariet står i er svært kaldt, for da vil det kaldeste vannet bli liggende nederst. Der er det dårlig med sirkulasjon og varmekolben vil ikke måle tempen der. Varmekabler er et alternativ i så fall.
Tilfeldig bekjentskap
© holotype, MNRJ 40186
Reklame for plussmedlemskap