- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Middel for å øke ph?
Middel for å øke ph?
Postet 11.09.06 kl 18:08
Endret: 11.09.06 kl 22:18
Postet 11.09.06 kl 18:45
Tirajeg har litt problemer med ph verdien i vannet mitt og trenger noe for å øke den da en av fiskene mine allerede fått utstående øyne av det og greier :S Så lurte jeg på om noen vet om et bra middel for å øke ph'en i vannet mitt og hvor jeg får kjøpt det (helst over nett)..? :)
Normalt vil utestående øyne komme av forringet vannkvalitet. Ta en sjekk på nitritt og nitrat. Litt hyppigere vannbytter fremover vil også være å anbefale.
Postet 11.09.06 kl 18:56
Postet 11.09.06 kl 19:08
Skal man først kjøpe natron så er det billigste å kjøpe Natron Bikarbonat fra for eksempel [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=145&HKatID=]WebZoo[/URL]
Når det gjelder hvor mye Bikarbonat man skal tilføre er dette avhengig av hvor stor kar og hva hardheten er fra før. Man skal være klar over at bikarbonat øker pH dramatisk ved lave kH verdier hvis man ikke er forsiktig med mengden.
Kvart teskje på 100 liter vann er en grei start. Aller helst gjør man en test i en 10 liters bøtte slik at man ser hvor mye pH og kH man øker med oppgitte mengde.
Postet 11.09.06 kl 19:30
Tirajeg har litt problemer med ph verdien i vannet mitt og trenger noe for å øke den da en av fiskene mine allerede fått utstående øyne av det og greier
Du vil tilsette ph-hevende middel pga utstående øyne hos en fisk?
Nå ble jeg litt overrasket.
Det er normalt ikke en lidelse som jeg ville forbinde med ph-verdien i vannet... er du sikker på at dette er riktig "kur" du går inn for nå?
Ofte kan man se utstående øye på fisk enten pga annen underforliggende sykdom, eller som et tegn på at vannet er skittent (manglende vannbytte).
Utstående, oppsvulmet øye er som oftest ikke en sykdom i seg selv, men et symptom på noe annet. Det er en liten haug sykdommer som kan gi dette som en av sine symptom, men ofte kan det faktisk hjelpe kun med en del gode vannbytter en periode også.
Hvilken ph er det du har egentlig, og hvilke fiskeslag er det du har i karet ditt?
Postet 11.09.06 kl 20:11
Det skal være ekstremt feil i ph-en for at øya skal poppe på fisk. Så her er det nok noe annet som er grunnen.
Selvsagt bør Ph korrigeres slik at fiskene lever under mest mulig riktige forhold, men jeg tviler sterkt på at justering av Ph vil få øyet på plass...
Som flere allerede har fortalt, er utstående øyne ofte forbundet med for mye forurensing i vannet.
Daglige vannbytter, gjerne på 30-40%, er absolutt å anbefale som behandling av pop-eye.
Pop-eye kan også stamme fra skader, spesielt fra slossing mellom dominante hanfisker. Også her er rent vann beste medisin
Selvsagt bør Ph korrigeres slik at fiskene lever under mest mulig riktige forhold, men jeg tviler sterkt på at justering av Ph vil få øyet på plass...
Som flere allerede har fortalt, er utstående øyne ofte forbundet med for mye forurensing i vannet.
Daglige vannbytter, gjerne på 30-40%, er absolutt å anbefale som behandling av pop-eye.
Pop-eye kan også stamme fra skader, spesielt fra slossing mellom dominante hanfisker. Også her er rent vann beste medisin
Postet 11.09.06 kl 21:56
Hmm.. husker ikke helt nå men Ph'n var vel på 6... :S
Og jeg vet at det er mye mer en bare ph som bør testes.. og jeg skjemmes nesten for at jeg ikke har skaffet utstyr så jeg kan teste alt det andre og... men jeg tenkte at siden en av dem hadde fått utstående øyne så begynte det kanskje å haste litt med og heve ph'n i det minste... hva er det viktigste jeg bør teste utenom ph?
Føler at jeg roter fælt her nå.. hehe.. setter pris på all hjelp!
Og jeg vet at det er mye mer en bare ph som bør testes.. og jeg skjemmes nesten for at jeg ikke har skaffet utstyr så jeg kan teste alt det andre og... men jeg tenkte at siden en av dem hadde fått utstående øyne så begynte det kanskje å haste litt med og heve ph'n i det minste... hva er det viktigste jeg bør teste utenom ph?
Føler at jeg roter fælt her nå.. hehe.. setter pris på all hjelp!
Postet 12.09.06 kl 12:45
Nødvendige tester...
Hei, de testene du bør skaffe deg er:
Nitritt (no2)= giftig for fiskene
Amoniakk (NH3/NH4)= Giftig for fiskene
Nitrat (NO3)=Bra for plantene, dårlig med for høye verdier over lang tid.
Kh= Karbonathardheten
GH= Totalhardheten
Ble totalt overrasket i mitt kar da jeg har konsentrert meg om å måle
No2 og amoniakk, ph, gh, kh.... når jeg målte nitrat var denne på over 50mg/l.... må øke vannskiftefrekvensen å redusere på foringa ja...
De overnevnte testene finner du i Tetra Laborett sett, forutenom Nitrat og amoniakk.... Kan anbefale dette settet....
Nitritt (no2)= giftig for fiskene
Amoniakk (NH3/NH4)= Giftig for fiskene
Nitrat (NO3)=Bra for plantene, dårlig med for høye verdier over lang tid.
Kh= Karbonathardheten
GH= Totalhardheten
Ble totalt overrasket i mitt kar da jeg har konsentrert meg om å måle
No2 og amoniakk, ph, gh, kh.... når jeg målte nitrat var denne på over 50mg/l.... må øke vannskiftefrekvensen å redusere på foringa ja...
De overnevnte testene finner du i Tetra Laborett sett, forutenom Nitrat og amoniakk.... Kan anbefale dette settet....
Postet 12.09.06 kl 13:51
Tirahva er det viktigste jeg bør teste utenom ph?
Var jeg deg, ville jeg konsentert meg om nitritt, nitrat og ph-test. På den annen side, har du testet kranvannet ditt for ph og bruker det som det er rett fra springen uten å blande i noe, så kjenner du jo ph'en. Den endrer seg normalt ikke særlig mye på stedet man bor, den er ganske stabil. Så da kjenner du jo til hva den er.
Ph på 6 er greit for veldig mange fisker, men kanskje litt lav for levendefødere som guppy, platy og mollyer. De foretrekker høyere ph egentlig.
Siden en av fiskene har fått pop-eye, ville jeg tatt med en vannprøve (i et helt rent glass eller litt vann i en ren brødpose e.l.) til zoobutikken i morgen og testet for nitritt og nitrat der. Om de kan, be dem teste for amoniakk også. Disse tre tingene bør testes først og fremst.
Når du har tatt ut vannprøven du skal ha med fra akvariet ditt, kan du skifte vann (ikke ta vannprøven rett etter et vannbytte).
30% ville vært bra å bytte.
Og om prøvene i zoobutikken viser dårlige verdier, er det bare å se over rutiner og bedre dem. Fôring og vannbytterutiner er det første som slår meg.
Postet 12.09.06 kl 17:37
Endret: 12.09.06 kl 17:38
Inaktiv bruker
Jeg sliter også litt med å få økt phen.. Mener dere at jeg kan bruke vanlig natron som man kjøper i butikken? Og så bruke en kvart teskje? Er veldig ivrig på å prøve dette aaaaakkurat nå, ettersom jeg sitter med en natron pose i hånda men skal vente på svar=P .. selv om det var slik jeg forstod det..
Postet 08.05.07 kl 02:14
Postet 08.05.07 kl 02:30