Torv.

Jeg har kjøpt fin torv til å ha i akvariene mine da jeg nesten utelukende har sør-am ciklider, med unntak av et tanganyika kar. Det jeg gjorde når jeg kom hjem for en time siden var bare å pøse på med torv som flyter på overflaten og jeg tenkte det skulle gå greit og den skulle synke og bli et fint bunn substrat. Men nå fikk jeg litt små angst! torva synker jo ikke akuratt fort og jeg har coryer som vil opp å puste! Mona O svar meg fort her...hehe du har jo greie på det med coryer og det meste egentlig innen akvaristik. har du eller noen andre erfaring på dette?
Jeg har aldri kastet torven rett i vannet sånn
Jeg bruker alltid filterstrømpe, som henges et lite synlig sted bak i akvariet. Den klemmer jeg på en del ganger, sånn at torven i strømpa blir gjennombløtt og suger til seg vann.

Men jeg har lest at de som bruker torv som bunnsubstrat, koker den først for å få den til å synke. Da blir den mer "grøt-aktig" også. Jeg tror du like gjerne kan håve opp den torven du har duppende rundt i karet, og heller gi den en runde i ei stor gryte vann først
Legg torven i bløt først (ikke i akvariet. Noe av den synker nemlig aldri. Hadde jeg vært deg hadde jeg hovet den ut igjen og latt den ligge i bøtter over natta.
setter igang asap.
Får bare hive meg rundt å få det utav igjen.

har torven noe for seg annet en å gjøre vannet surt og holde det jevnt og surt
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap