- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Hastespørsmål ang filter AM Top ,nitritt problemer.
Hastespørsmål ang filter AM Top ,nitritt problemer.
Hastespørsmål ang filter AM Top
Har en overdimmemsjonert pumpe til et 100 liters kar + en fluval 3 som jeg har skiftet filter på etter at den nye am top pumpen kom i bruk og gått i en 4 mnd periode.
Så at det fulgte med et kullfilter med Am Top og villle ikke bruke dette, grunnet at kullfilter slår tilbake etter en 14-20 dg.
Kjøpte derfor et filter i butikken som er beregnet på am top,dette var mørkt og jeg tenkte kull med en gang,dog det sto ikke noe om det på pakkningsvedlegget og butikk eiger bedyret at dette var ikke kull.
Dog, har dårlig erfaring med denne butikken før,men de var de eneste som hadde am top, og jeg er ikke for tiden rik.....
Hva tror dere dette fileteret er "kull????"
Nå etter at jeg har skiftet 50% vann "4 dg" siden, er pluttselig nitritt på 0,3 orange"tetra test".
Karet er vel tatt vare på og jeg har ikke på over et år hatt problemer.
Klin gul test. Problemet nå har gått gradvis, men med tanke på at jeg nettopp har skiftet vann 50%, finner jeg det underlig med 2 pumper ,fluval på laveste stille ,am top at 3337 på full guffe at jeg skal nå få nitritt.
Eneste er at jeg har tilsatt jern for plantene mine,men dette har aldri hatt negativ effekt før.
Har event garn som jeg kan erstatte det "svarte filteret"med,lurer på o m dette er klokt dog, liker ikke at en nyinkjørt pumpe skal rotes i.
Dog, om det er kullfilter er det ca 30-38 dg siden det ble satt i,før var det garn i det Grovt.
Dette befinner seg over grovsubstratet.
En tanke, vet at noe yngel har havnet i pumpa, kan det være dette?
Noe ide?Hva bør jeg gjøre?
Greit vannskifte må til, f... og jeg som skal til oslo på jobbintervju i morgen, og jeg min idiot bare måtte ta denne testen nå.
Har en overdimmemsjonert pumpe til et 100 liters kar + en fluval 3 som jeg har skiftet filter på etter at den nye am top pumpen kom i bruk og gått i en 4 mnd periode.
Så at det fulgte med et kullfilter med Am Top og villle ikke bruke dette, grunnet at kullfilter slår tilbake etter en 14-20 dg.
Kjøpte derfor et filter i butikken som er beregnet på am top,dette var mørkt og jeg tenkte kull med en gang,dog det sto ikke noe om det på pakkningsvedlegget og butikk eiger bedyret at dette var ikke kull.
Dog, har dårlig erfaring med denne butikken før,men de var de eneste som hadde am top, og jeg er ikke for tiden rik.....
Hva tror dere dette fileteret er "kull????"
Nå etter at jeg har skiftet 50% vann "4 dg" siden, er pluttselig nitritt på 0,3 orange"tetra test".
Karet er vel tatt vare på og jeg har ikke på over et år hatt problemer.
Klin gul test. Problemet nå har gått gradvis, men med tanke på at jeg nettopp har skiftet vann 50%, finner jeg det underlig med 2 pumper ,fluval på laveste stille ,am top at 3337 på full guffe at jeg skal nå få nitritt.
Eneste er at jeg har tilsatt jern for plantene mine,men dette har aldri hatt negativ effekt før.
Har event garn som jeg kan erstatte det "svarte filteret"med,lurer på o m dette er klokt dog, liker ikke at en nyinkjørt pumpe skal rotes i.
Dog, om det er kullfilter er det ca 30-38 dg siden det ble satt i,før var det garn i det Grovt.
Dette befinner seg over grovsubstratet.
En tanke, vet at noe yngel har havnet i pumpa, kan det være dette?
Noe ide?Hva bør jeg gjøre?
Greit vannskifte må til, f... og jeg som skal til oslo på jobbintervju i morgen, og jeg min idiot bare måtte ta denne testen nå.
Postet 14.09.06 kl 00:19
Endret: 14.09.06 kl 00:28
Re:Hastespørsmål ang filter AM Top ,nitritt problemer.
Vel, nå har jeg skifte 30 liter vann og tatt ut filteret jeg mener er overmettet kull filter og satt inn det jeg vet er et kullfilter.
Lite logikk tenker dere,vel det tar jo vekk giftstoff og jeg har tenkt å fjerne dette igjen etter at jeg har kjøpt et filter jeg vet ikke er et kullfilter.
Testen fremdeles ikke helt bra ,men ikke orange,nå er den mere gul en orange.
Lurte på å rive ut fluvlen,da jeg tenkte at kanskje denne er synderen,den står på svakeste stille,kanskje dette ikke er nok for å bevare en sunn bakteriekultur,men lot være kommer tilbake i morgen kveld og måler da.
Lite logikk tenker dere,vel det tar jo vekk giftstoff og jeg har tenkt å fjerne dette igjen etter at jeg har kjøpt et filter jeg vet ikke er et kullfilter.
Testen fremdeles ikke helt bra ,men ikke orange,nå er den mere gul en orange.
Lurte på å rive ut fluvlen,da jeg tenkte at kanskje denne er synderen,den står på svakeste stille,kanskje dette ikke er nok for å bevare en sunn bakteriekultur,men lot være kommer tilbake i morgen kveld og måler da.
Postet 14.09.06 kl 02:22
Har jeg forstått dette riktig?
Har du hatt en ferdig innkjørt fluval i ditt kar, som du har satt på laveste hastighet? Å så har du satt inn et AM-top filter som ikke er ikkjørt, og dette gåt på "bånn" gass?
Jeg kan tenke meg at siden filteret ikke er ikkjørt, har det heller ikke nog bakteriekultur til å takle "avfallet" fra fiskene, dette trenger det litt tid til... reduser heller hastigheten på AM-top'en og øk den på Fluvalen
Jeg kan tenke meg at siden filteret ikke er ikkjørt, har det heller ikke nog bakteriekultur til å takle "avfallet" fra fiskene, dette trenger det litt tid til... reduser heller hastigheten på AM-top'en og øk den på Fluvalen
Postet 14.09.06 kl 10:45
Å rive ut fluvalen har lite for seg. Det skal være svært spesielle omstendigheter til for at dette filtret skal danne nitritt i ett høyst trolig anaerobt miljø.
Selv ville jeg gradvis økt gjennomstrømmingen i dette, og heller justert litt ned på Am-topen med kraner på slangene.
Som du selv er inne på, er det lite gunstig å drive å romstere i ett filter, dersom nitritt oppstår. Hver eneste bakterie teller, og det å fjerne en filterplate er mildt sagt ugunstig.
Tror nesten at du selv er delvis inne på svaret her, yngel i filteret som dauer skal selvsagt brytes ned, og om det er litt for lite bakterier i filtrene, får man fort problemer.
Selv ville jeg gradvis økt gjennomstrømmingen i dette, og heller justert litt ned på Am-topen med kraner på slangene.
Som du selv er inne på, er det lite gunstig å drive å romstere i ett filter, dersom nitritt oppstår. Hver eneste bakterie teller, og det å fjerne en filterplate er mildt sagt ugunstig.
Tror nesten at du selv er delvis inne på svaret her, yngel i filteret som dauer skal selvsagt brytes ned, og om det er litt for lite bakterier i filtrene, får man fort problemer.
Postet 14.09.06 kl 11:32
Postet 14.09.06 kl 11:52
Historikk Am Top
Kjøpte føst en pumpe somikke funket når jeg tenker meg om og leverte denne inn.
Denne hadde gått fra midten av juli til slutten av august.l
Fra denne pumpen tok jeg vare på substratet og grovgarnet fra den som har stått i bøtte med akvavann.
Dette plasserte jeg i den nye 3337 pumpen.
Dog, på den andre mindre pumpen stod det kullfilter på, og jeg tenker sort = kull.
Uansett, før jeg reiste på intervju så tok jeg ut det gamle og satt i nytt, intet å gjøre med dette.
Videre menete jeg at filteret var trygt i det store ,slik at jeg har også gradvis skiftet filteret i fluvalen, ja det er bakterier på denne.
skiftet ene siden først og ventet 1 mnd før jeg skiftet den andre.
Ved begge utskiftningene skylte jeg ,skrubbet jeg fluvalfilteret kraftig i karet så gøgga tøt,nettopp for at dette skulle ende i hovedpumpa.
Jeg har ingen forklaring utenom at det var et kullfilter, da var dette ca 30 dg gammelt og det står i forhold til når et kullfilter begynner å virke motsatt, altså frigjøre dritten i stedet for å ta den.
Den galme pumpen heter Am Top at 3336, denne hadde 3 kurver og der stod det med bilde utenpå, kullfilter....
Oppsettet nå er følgende. 2 kurver.
Kurv 2 bunn Grovsubstrat i bunn,med svart "kullfilter på topp"
Kurv 1 finsubstrat i bunn og grovgarn og finfilter på topp.
Begge substratene er eiphem sine.
Tusen takk for svar alle, blir satt pris på....
Mvh
No Clue
Denne hadde gått fra midten av juli til slutten av august.l
Fra denne pumpen tok jeg vare på substratet og grovgarnet fra den som har stått i bøtte med akvavann.
Dette plasserte jeg i den nye 3337 pumpen.
Dog, på den andre mindre pumpen stod det kullfilter på, og jeg tenker sort = kull.
Uansett, før jeg reiste på intervju så tok jeg ut det gamle og satt i nytt, intet å gjøre med dette.
Videre menete jeg at filteret var trygt i det store ,slik at jeg har også gradvis skiftet filteret i fluvalen, ja det er bakterier på denne.
skiftet ene siden først og ventet 1 mnd før jeg skiftet den andre.
Ved begge utskiftningene skylte jeg ,skrubbet jeg fluvalfilteret kraftig i karet så gøgga tøt,nettopp for at dette skulle ende i hovedpumpa.
Jeg har ingen forklaring utenom at det var et kullfilter, da var dette ca 30 dg gammelt og det står i forhold til når et kullfilter begynner å virke motsatt, altså frigjøre dritten i stedet for å ta den.
Den galme pumpen heter Am Top at 3336, denne hadde 3 kurver og der stod det med bilde utenpå, kullfilter....
Oppsettet nå er følgende. 2 kurver.
Kurv 2 bunn Grovsubstrat i bunn,med svart "kullfilter på topp"
Kurv 1 finsubstrat i bunn og grovgarn og finfilter på topp.
Begge substratene er eiphem sine.
Tusen takk for svar alle, blir satt pris på....
Mvh
No Clue
Postet 15.09.06 kl 12:55
Tabbe Tabbe.
Prøvde å bruke mitt eget vann.
Fikk pg og gh til rett verdier skiftet 40 l.
Målte ph etterpå 7.5?
Målte kh 6!
Tok så 20 liter i en stamp, tilsatte mrk 30 mm barkekstrakt.
Hadde da ph på 6,5 og kh på 7..
Det skal ikke gå ann, ph og kh skal jo følge hverandre..
Eneste jeg kan tenke meg er følgende:
Dette er borrevann,og jeg tror man måtte ha truffet en åre som er direkte linket mot en kalkåre og at vannet er fullt av kalkkrystall.
Vannet smaker litt, ja ,,, kalk.
Glemte å si at vannet fra spring har en kh på 14 og en ph på 8,5 +
Fikk pg og gh til rett verdier skiftet 40 l.
Målte ph etterpå 7.5?
Målte kh 6!
Tok så 20 liter i en stamp, tilsatte mrk 30 mm barkekstrakt.
Hadde da ph på 6,5 og kh på 7..
Det skal ikke gå ann, ph og kh skal jo følge hverandre..
Eneste jeg kan tenke meg er følgende:
Dette er borrevann,og jeg tror man måtte ha truffet en åre som er direkte linket mot en kalkåre og at vannet er fullt av kalkkrystall.
Vannet smaker litt, ja ,,, kalk.
Glemte å si at vannet fra spring har en kh på 14 og en ph på 8,5 +
Postet 15.09.06 kl 20:14
Endret: 15.09.06 kl 20:17
Postet 15.09.06 kl 20:28
Hastespørsmål ang filter AM Top ,nitritt problemer.
Ja du har rett i det Geir.
Men, jeg har så lyst på malavi.....
Uansett vannet blir slik det blir, så jeg tror jeg tar opp igjen denne hobbyen først når jeg har flyttet et annet sted.
Å måtte springe til svigers å hente vann der er et pes.
Da kan jeg heller ikke bruke stampen å varme opp kanna mi med,så et enkelt vannskift tar gjerne hele dagen.
Men, jeg har så lyst på malavi.....
Uansett vannet blir slik det blir, så jeg tror jeg tar opp igjen denne hobbyen først når jeg har flyttet et annet sted.
Å måtte springe til svigers å hente vann der er et pes.
Da kan jeg heller ikke bruke stampen å varme opp kanna mi med,så et enkelt vannskift tar gjerne hele dagen.
Postet 15.09.06 kl 23:00
Vannverdier et NO Herk....
Har jo 8-9 i ph og sikkert nok kalkkrystall i vannet.
Det gjør det jo ikke bedre at vi har innsig av overflatevann da borre hullet ikke er tett.
De aller fleste fiskene skal jo ha ph på 7 og jeg vil jo gjerne ha noe jeg tror heter torpedo barbe?
Ikke greier jeg å slutte hobbyen heller, seriøst hekta.
Alternativt tenker jeg saltvann,men hvilke ph verdier skal den gjevne saltvannsfisk ha?
Et siste spørsmål, har 100 liter ferskvann og det gror over med planter.
Må man på død og liv ha planter?
Hva med javamose,er det problem med bunnrengjøring på dette?
Mvh
No Clue
Det gjør det jo ikke bedre at vi har innsig av overflatevann da borre hullet ikke er tett.
De aller fleste fiskene skal jo ha ph på 7 og jeg vil jo gjerne ha noe jeg tror heter torpedo barbe?
Ikke greier jeg å slutte hobbyen heller, seriøst hekta.
Alternativt tenker jeg saltvann,men hvilke ph verdier skal den gjevne saltvannsfisk ha?
Et siste spørsmål, har 100 liter ferskvann og det gror over med planter.
Må man på død og liv ha planter?
Hva med javamose,er det problem med bunnrengjøring på dette?
Mvh
No Clue
Postet 20.09.06 kl 14:15
Det finnes ulike typer planter, ikke alle vokser like raskt. Anubias vokser forholdsvis sakte for eksempel. Planter er en stor fordel i forhold til eventuell høy nitritt pga. f.eks. en smule overforing... Bruker du noen form for CO2? Eller diffusor? Dropp i såfall det, det fremmer planteveksten. Hva med plantegjødsel?Satte du opp karet med bunngjødsel? Bytter du vann ofte nok? Så en annen nevne at planteveksten hans økte ved å bytte vann sjelden, noe som jo gjør at det er mye oppsamlede næringsstoffer i vannet. På den annen side burde det vel også bli algeoppblomstring... Men de plantene du har er antagelig hurtigvoksende og mange nok til å hindre dette... Dette ble bare noen strøtanker, menhåper noe av det kan sette deg på sporet. Forresten, stor plantevekst er nå et luksusproblem da....
Postet 29.10.06 kl 00:36
Endret: 29.10.06 kl 01:08
Har selv torpedobarber, men har sjelden testa pH, GH viste seg å være mye høyere enn jeg trodde, helt oppe i 14-15 dH, kH på rundt tre. De ser ut til å trives med det, men jeg skal bytte vann en av de nærmeste dagene, kranvannet har gH på nær null.... Så det burde være lett å gjøre noe med. Må få testa pH også. Mener jeg har testsett til det liggende. Har ikke vært så opptatt av vannkjemien før, bortsett fra å bruke dH-salt til mine hardtvannsfisk. (Guppy, Platy, Sverddragere og nå Xenotaca eiseni)
Postet 29.10.06 kl 01:17
Endret: 29.10.06 kl 01:18