Valg av stim

Jeg skal skaffe meg en ny stim, men klarer ikke helt å velge... Vil ha en stim som stimer godt, synes ikke det er så mange som gjør det... Noen som har noen forslag til stimer som passer godt inn i akvariet mitt? (jeg har registrert mitt akvarie med fisk)
Når det gjelder evnen til å stime, sies det at det ikke er mange som slår Rødmunntetraen. Den er visst veldig flink til å stime tett.
Ser at du har 2 stk. Keisertetra i karet ditt.
Hadde det kansje vært en ide å utvide dette til en skikkelig stim?
Vil tro fiskene vil trives bedre da
p.s vet ikkje hvor godt de vil stime.

Selv har jeg indisk glassmalle og de stimer veldig godt.
Er ikke en veldig aktiv fisk, men står mer i ro i en gruppe.
Keisertetraprofilen i fish base
Fisken stimer ikke så godt, men jo fler fisker, jo bedre stim.

De fleste stimfisk vil ikke stime spesielt godt dersom det ikke er noen grunn til å stime.
Stimadferden ligger i at fiskene er tryggere i en gruppe, enn som enkeltindivider.
Om det ikke er noen som skremmer dem litt av og til, vil fort stimen gli ut.

Eneste stimfisk jeg har hatt som har holdt noenlunde godt på stimingen, er kileflekkrasbora.
Sondre, Ja det har jeg tenkt på... jeg startet med 6, men alle de andre er døde. de 2 resterende har vist seg å være noen hardhauser da. Men jeg er usikker på om de egentlig passer inn med tanke på ph-verdier og sånn.... men har lurt veldig på det ja...
Prøv Nannostomus beckefordii som stimfisk!
En stimfisk som er er smellvakker er nannostomus beckefordii. Veldig aktiv og flott fisk. Hannene har gjevnlige show-offs hvor de får kjempeflotte farger. Blodrød topp og buk med skarp neonlyseblå spiss på bukfinnene og sort gjennomgående sidebelte med gullfarget stripe i overkant. Min erfaring er at disse er ganske hardføre. Hvor godt de stimer kommer an på hvor redde de er.

Når discusene mine hadde basketak stimet de kjempeflott
eller liten smykketetra - nannostomus marginatus (hvis jeg ikke husker helt feil, nettet henger så jeg kommer ikke inn i basen).

holder seg stort sett samlet her hos meg
mona o
Når det gjelder evnen til å stime, sies det at det ikke er mange som slår [URLBLOCK1]. Den er visst veldig flink til å stime tett.

Jeg har en stim med slike, og min erfaringe er det som Mona sier.
De stimer veldig bra.
Tenkte jeg skulle hive meg inn i denne tråden her. Har erfaring med fire av stimfiskene allerede nevnt; indisk glassmalle, keisertetra, rødmunntetra og kileflekkrasbora.
Indisk glassmalle er flott, men står mye stille om den ikke blir direkte jagd. Min erfaring er at de andre fiskene rett og slett "gir blaffen" i disse!
Keisertetraene er flotte, men ble litt overmodige og stimet dårligere etter hvert.
Kileflekkrasboraene stimer fint, men sprer seg raskt i karet så snart ingen skremmer dem.
Rødmunntetraene derimot er flotte stimfisker! De holder sammen i tykt og tynt, men er lynkjappe på maten. Så vær nøye med hvem du har dem sammen med så alle får mat...

Lykke til!
Her har det kommet mange gode forslag!! Jeg heller litt mot rødmunntetra nå...

Noen som har/har hatt lyktetetra eller svart neontetra forresten?
Svart neontetra
Hadde en stim på 12-14 av disse for en del år siden, men synes ikke de var så flinke til å gå tett i stim. Jeg hadde dem i en 63l, sammen med andre typer tetra, Ancistrus og Sverddragere så vidt jeg husker, så de følte seg nok ikke så truet. Det hadde nok sett annerledes ut i et større kar med større fisk. Ellers var det lettstelte fisk som trivdes godt her hos meg.
Danio choprae
Har hatt en stim Danio choprae snart to år nå. Selv om det ikker er noen truende fisk i karet er de noen av de beste stimere jeg har sett. Fantastisk fine fisker Spesielt i litt dempet belysning. De stimer gjerne på rekke og rad gjennom karet, gjerne mellom plantene og røttene. Plutselig kommer de på rekke ut av et hull i en rot og samler seg til en "vanlig" stim. Holder seg i alle vannlag i karet.

For et bedre bilde enn på fiskebasen (fryktelig vanskelige fisk å ta bilde av, holder seg sjeldent i ro se nederst på denne siden.
Tusen takk for masse forslag. Ble nysgjerrig på Danio choprae må jeg si... Aldri hørt om før. Er disse vanlige i dyrebutikken? Jeg heller fortsatt mot rødmunntetra, men skal sjekke ut Danio choprae også.
Vet ikke hvordan forekomsten er andre plasser en her i Stavanger. Her har jeg sett de i salg flere ganger
Hei, jeg har danio choprae, de er veldig fine, men til tider veldig vimsete, plutselig er de spredt over alt i akvarie og plutselig stimer de igjen..... Av en eller annen grunn har jeg veldig lyst på rødmunntetra, men begge disse er fisker som stimer bra. Men jeg skjønner godt det er vanskelig å velge. Jeg sliter selv med om jeg skal selge danio'ne og kjøpe rødmunntetra, eller ikke!
Tror to stimer blir for mye.

Mulig de har de inne på strømmen storsenter, har godt utvalg der! Går ann å ringe rundt å høre også!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap