Varslet strømutkobling, 6 timer.

Jeg fikk nettopp et lite brev fra e-verket om at de tar strømmen i 6 timer til neste uke. fra kl 23 til 5. Ikke i hele landet naturligvis, men der jeg bor.

Spåørsmålet blir kort og godt: Hva er den beste løsningen? Et alternativ er å flytte filtrene til en venn og la dem gå i bøtter der. Akvariene blir da stående uten filtrer fram til formiddagen.

Andre forslag mottaes med takk!
ingenting å si!
Har vært uten strøm lengre en 6timer her hos meg og det gikk greit. Regner med det er bakteriene i filteret du tenker på når du vil ha de bort til en kammerat for gjennom strømning. Disse bør hvertfall overleve 6timer i et innkjørt akvarie. Men uansett så tror ikke jeg er den eneste her som har vært uten strøm på akvariene i over 6timer uten at dert har hatt noe å si.

Men visst det er noen andre som har noen råd så er det mye mulig jeg tar feil, snakker bare av egen erfaring!
blir den borte på byåsen og? vet du deT?
Utvendige filtre vil fort slite voldsomt med en 6 timers driftsstans. Innvendige kan greie dette tidsintervallet.

Så du bør absolutt finne en måte å drive filtrene på denne natten. Ett alternativ er ett bilbatteri koblet opp mot en inverter. For såpass kort tid, og uten gjentatte starter, trenger man ikke allverden av inverter. Skal man derimot ha noe som ikke tar livet av pumpene etter en del starter, bør man legge en del penger i dette.
Vet ikke helt hvor mye strøm dine filtre trekker, eller hvor mange det er for den del.
Er det mange, og strømforbruket alminnelig høyt, kan det godt hende at du trenger flere enn ett batteri også
Takker for svar. Tipper jeg for å være på den sikre siden går for å frakte filtrene mine til en god kompis, der de kan gå hele natta.

Bilbatterier, invertere osv passer ikke lommeboka denne mnd.

Neida FS, strømmen blir ikke borte på Ugla, kun to gater på Møllenberg.
Prøv å få lånt deg en liten UPS. Kjenner du noen som er IT-ansvarlig skulle vel problemet løse seg greit.
De varslet noe liknende her for en stund siden, strømutkopling mellom kl da og da, flere timer. Strømmen var borte under 10 min.
Om du har fisk o.l. for ein del pengar, så ring e- verket og sei frå om dette. Eg kjenner til at det i Molde då kom folk frå e- verket med eit aggregat. Det var vel snakk om verdiar på 20000 eller der omkring.
Goophy
Prøv å få lånt deg en liten UPS. Kjenner du noen som er IT-ansvarlig skulle vel problemet løse seg greit.

Vanlige, små UPS-er (3-500VA) har strøm til å drive pumper kort tid. Selv hadde jeg strøm i ca 20 min (3 utvendige eheim) med en 500VA...
Ikke rare hjelpen om strømmen er borte i 6 timer da
Utleie produkter.
Gå til utlei produkter, eller liknende forretningen, og lei et aggregat så slipper du å flytte dem, det bråker jo litt midt på natta men uansett. kommer jo ann på hvor mange du må flytte da, visst det dreier seg om 1 eller 2 så er det jo en ting.
Trodde ikke at en pumpe + varmekolbe trakk så mye strøm.
Lyset trenger jo ikke å stå på i en sådan stund
Goophy
Trodde ikke at en pumpe + varmekolbe trakk så mye strøm. Lyset trenger jo ikke å stå på i en sådan stund:)

Bare pumpene i mine 4 kar trekker ikke mindre enn 125W hele tiden. Dvs at jeg trenger en UPS på 2500VA til en times drift... Da er ikke varme med. Regnestykket er enkelt for å finne ut at en vanlig UPS ikke helt holder over natta. Går fort med, inkl varme ett 150A batteri her i gården over natta (allerede utprøvd, men fytte katta for ett slit å drasse på så store batterier )
Bilstarter.
En bekjent mener at bilstartebatteri er tingen.
Et apperat med innebygd batteri og 120v utak for nettopp en pumpe.
Denne skulle vistnok holde til en lampe og en radio i 24 t.

Tror det var biltema som hadde den.
Hadde jo vært ok å hatt en slik i bilen?
Er det en slik liten "jumpstart" du tenker på? Disse har samme batteri (dårligere kvalitet, men samme Amp) som 300\500VA UPSer.
Har en slik også (gammal bil, kan være kjekt å ha en slik på lur), og testet den på 2028 med inverter... Tja, snurra jo i en liten halvtime

Finnes sikkert større utgaver av slike nødstartere, til diselbiler, men selv der, vil den totale mengden energi være alt for lav til annet enn svært kort tids bruk.
Varslet strømutkobling, 6 timer.
Ja det var en slik,men cellene var basert på teknologien som var brukt i elektriske biler.
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap