Hvilken tetra?

Hei, overtok et akvarium med noen få gjenlevende. 3 stk var av en tetra type fisk, som nå går sammen med 8 stk dolkestikktetra. Mye lik i form, men de jeg overtok er rødere i buk og underside, ryggfinnen er ganske lik og der de røde prikkene (hale + "hjertet") er på dolkestikkstetraen er det sorte og endel større prikker. Har ikke noe bilde her og nå, men om nødvendig så legger jeg et til senere.
Har du søkt på tetra i basen og sett gjennom bildene der? Litt vanskelig uten bilde!
Tja
Det ser ut til at Rød Fantomtetra kan være korrekt, men er ikke sikker. Den generelle farven og den sorte prikken stemmer, men disse har en stor sort flekk på ryggfinnen, og den store gattfinnen er også sort i nesten hele ytterkanten.

De er ganske sky da de har bodd i et helt overgrodd kar der det neste ikke var mulig å se at det var fisk. De trives derfor utmerket i bakgrunnen blandt plantene og er kun ute å svømmer i karet når jeg ikke ser på.
Bilde
Forsøk på bilder ble ikke prima, men gir en indikasjon.
Kan kanskje være blodtetra.
Det er jo mulig, men finnene er ikke så like de bildene som ligger ute for denne. Skal prøve å få tatt noen bedre bilder, men ikke så lett. Disse er ganske sky og liker seg i bakgrunnen.
Nytt bilde
Her er et nytt bilde av en av fiskene. Har fortsatt en knapp på rød fantomtetra, men er jeg sikker?
Hadde også et par stykker av den fisken der en gang, jeg trodde det var dolkestikktetra eller blødende hjertetetra.... Men er ikke helt sikker
Snuffeline
trodde det var dolkestikktetra eller blødende hjertetetra....

Nei det er ikke dolkestikktetra, har en liten stim av dolkestikktetra sammen med tre av disse. Dolkestikktetra har en annen kroppsform og to røde prikker, en foran og en ved haleroten. Kun ryggfinnen har farve.

Dette er enten rød fantomtetra eller serpatetra. Holder en knapp på rød fantomtetra, men er jeg sikker??
Jepp, har søkt vidt og bredt i databaser og bilder på nettet og nå er jeg rimelig sikker på at du har rett og at det er en rød fantomtetra. Den er ganske annerledes enn de det er bilde av i fiskedatabasen, men det ser da også ut til at de i basen er en (oppdrett?) underart.
Enig med mona o.
Har en liten stim med ca 4 cm lange tetraer som er vakre rød/rosa i farven.
Kjøpte de som rød serpa
De har en sort flekk bak øyet- sort ryggfinne og litt sort og hvitt på bukfinnen.
Flotte fisker men ikke så gode til å holde seg i stim som f.eks kardinaltetra.

Får ikke tatt bilder før om et par dager men kan gjøre det om du vil.

mvh Esox
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap