Snart tid for innsanking av eikeløv:-)

Nå går jeg bare og venter på at nattekulda skal komme jeg ! Da tar det ikke lang tid før løvet gulner og faller av trærne. Og da er jeg på plass!

Før i tiden var eiketrær populære, og man brukte å plante et som tun-tre på bondegårder, også i store, gamle hager. Derfor ser man gjerne eiketre i parker, gamle eiendommer og på bondegårder. Eiketrær blir eldgamle, de kan bli flere hundre år.

Det er dårlig med eiketrær heromkring. De vokser ikke vilt.
Men, endelig ! Jeg har oppdaget et enormt stort og gammelt eiketre bare noen minutters kjøring herfra! *gliz*

Det dumme er at de få eiketrærne som finnes her omkring i mils omkrets, er plantet av menneskehender og derfor står på private eiendommer. Dette eiketreet er sikkert hundreogfemti år gammelt, det står midt på tunet på en bondegård (den ene av tre-fire bondegårder som er igjen i distriktet). Men jeg akter å banke på døren til bonden og spørre pent om jeg får pelle løvet fra tun-treet når de begynner å falle av

Eikenøttene fra dette tuntreet har blitt spredd litt av fugler, og jeg ser at det vokser noen små eiketrær på andre siden av bilveien et par-tre hundre meter unna "modertreet" i en varm og solrik skråning ved bilveien. Eiketrær elsker sol og varme. Men dessverre er dette en sterkt trafikkert bilvei, så de eksos-bladene vil jeg helst ikke ha.

Jeg gnir meg i hendene Dette skal bli moro, for her skal det hamstres!

Flere som skal på eikeløvjakt i høst?
Det blir så fryktelig langt å gå herfra Så jeg har en kollega som bor i Lillesand, som skal plukke en pose til meg. Han lurte fælt på hva jeg skulle med det
mona o
Flere som skal på eikeløvjakt i høst?

Oh yes! Stirrer på "det lokale eiketreet" hver eneste dag jeg.... klar som bare det for hamstring
jeg er klar.. fant en liten lund 500 meter herfra som jeg går og følger med på
Regner med at det er mange uker til de detter av her vest, men nåtr det skjer er jeg klar
Årets "ferske" brune eikeløv er allerede på plass i akvariet. Ble bare en liten pose i første omgang, menher er sikkert 100-150 eiketrær i nesten umiddelbar nærhet. Pluss at her finnes to store parker kalt "Ekbakkarna" så dere kan tro jeg har nok å velge mellom

Men ett spørsmål har jeg da. Tidligere har jeg bare dekket deler av bunnen. Dekker dere hele bunnen eller bare deler av bunnen?

Jeg har bl.a apistogramma'er i akvariet og de skal jo rote i sanden. Vil de finne veien under eikebladene?
Jeg pøser eikebladene utover hele.
De blir flyttet på og delvis begravd av fiskene etterhvert uansett, men i utgangspunktet strør jeg dem jevnt over hele, ja.
Kan man bare gå ut å plukke eikeløv, for så å putte de oppi karet?
Kan det ikke bli sopp eller no....?
I en "nabokommune", Tingvoll, ligger verdens nordligste eikeskog. Her bugner det garantert av eikeløv om noen uker

Men:
Er det lov å plukke nedfallsløv i et naturrreservat?
eialusa
Jeg har bl.a apistogramma'er i akvariet og de skal jo rote i sanden. Vil de finne veien under eikebladene?

dette ordner de fint selv

(har du blitt "svenske" ?)
Liz H
Men: Er det lov å plukke nedfallsløv i et naturrreservat?

vil ikke tro det skal være et problem
Stina Engerud
(har du blitt "svenske" ?)

Svenske er jeg vel ikke blitt, annet enn kanskje utenpå, tror heller ikke de ser at jeg er svenske. Noen tror faktisk at jeg er engelskmann Men neida, jeg har svensk samboer og bor her akkurat nå i alle fall. Men jeg savner mitt Norge, i alle fall mitt hjemsted Hellesylt på Sunnmøre. Vakreste sted på jord
Eikeløv!
Liker alle fisker eikeblader?
Legger du dem bare i vannet?
Lenge kan de ligge der?
Hva nytte gjør dem.

Ny akvarie entusiast.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap