Malawi med Bukvannssott

Nå her jeg fått fastslått bukvannssott hos en Malawi. Snakket med folk i går so mente at med 720l akvarium er det bedre å ta livet av fisken enn å bruke store penger på medesinering av et slikt stort kar. Fisken er vakker og jeg er far så jeg dro til dyrlagen i morges og kostnadene ble som følger: nLegehonorar Kr. 83.-. Medisin 30 tabletter Flagyl Kr. 118.-. En tablett pr 100l vann dvs 7 tabletter. Dette var da ikke dyrt!! En kur skulle være nok mente veteribmnæren som ellers ikke hadde peiling på akvariefisk. MITT SPØRSMÅL: Jeg hår nå medisinert, tatt vegg filter, hevet temperaturen til 30C og kjører full trøkk på pumper og luftesten for luft og utlufting. HVOR LENGE kan karret kjøres uten filter før jeg får problemer med nitrit/nitrat osv? Hvor lenge skal medisinen virke før jeg kjører igang igjen? Skal jeg medisinere hver dag med samme dose? Skal jeg holde på til jeg ser fisken starter å spise?
Mange spørsmål fra en amatør som håper på hjelp.

Hvorfor tok du vekk filteret?
Sett ned temperaturen til 27-28 `C igjen. Mange malawi sliter med temp opp mot 30`C.

Når det gjelder flagylbehandlingen, er det en del meninger og behandlingen skal gjentas eller ikke. Noen kjører runde 2 etter 4-5 dager, andre etter en uke.
Det som er viktig, er ett større vannbytte før man behandler, gjerne 50-70%.
De anaerbobe filterbakteriene vil kunne dø ut av behandlingen, og man bør derfor være flittig med å bytte vann etter endt behandling. Men om du har tatt ut filteret, vil jo bakteriene uansett dø, om du da ikke starter filteret i ett annet kar.

Må også desverre si at de fleste fisk som lider av bukvannsott, oppdages i 3. og 4. stadie. Da er det desverre for seint å starte noen behandling. Vet ikke hvor syk din fisk er?
Jeg mener jeg har lest dette et sted pga at ellers vil filteret fjerne medisinen?
Jeg fikk høre i fra mitt første møte i akvarieklummen i går kveld at jeg burde ha 30C pga at da oøkes fordøyelsestakten hos fisken. Ok jeg skifetet ikke vann før behandling,- tabbe? Skal jeg ha i filteret igjen for å drepe bakterier i filteret? Legger ved bilder av fisken fra i går og for 4 dager siden. Dette er vel Bukvassott??? Jeg synes personlig at det liten opphovning. Det er ingen utbuling på kroppen når jeg ser den rett ovenfra.
Den har ikke startet å hoste, kun går etter maten , tar den i munnen og spytter den ut igjen. Ingen hvit avføring.

Bildet med dårligst kvalitet er fra i går
Ett biologisk filter vil ikke fjerne medisinen, men det kan redusere effekten bittelitt. Men om man har kullfilter(og hvem kjører vel med slikt unødig tull hele tiden), stiller selvsagt saken seg i ett annet lys.

Stemmer at høyere temperatur øker stoffskiftet til fisken, men det er helt ubetydelig for bukvannsott, som er en generell infeksjon i de indre organer (etterhvert er samtlige innvoller en eneste infisert gjørme).

Å ikke bytte vann før medisinering er ikke heldig. Kan ikke akkurat si hva som er grunnen, men alle jeg vet har brukt denne, bytter vann som bare juling før medisinering. Så en eller annen grunn er det helt klart.

Når det gjelder bildene:
Jeg ser ingen tegn på bukvannsott. Normalt inntrer ikke oppsvulmingen før fisken er mellom stadie 3 og 4. Da reiser skjellene seg i samme slengen.
Ser heller liten endring i hevelsen etter 4 dager, noe som ikke er vanlig ved bukvannsott (fisken er i 99% av tilfellene stein dau i løpet av 4 dager med så langtkommet tilstand). Ut i fra det du sier her, skulle fisken være i stadie 1, og etter 4 dager ville i alle fall stadie 2 være synlig.

Det jeg selv vil tro er tilfellet her:
Fisken lider av forstoppelse.
Juster vannverdiene, spesielt Gh. Om denne er for lav, kan dette i skjeldne tilfeller i seg selv være tilstrekkelig til at forstoppelsen dukker opp.
Gi fiberrikt grønnfor.
Rekemiks med 75% grønnfor (la skallet og hue være på rekene), er det foret som funket best med de Rød Zebra jeg hadde.
Takk Frank. Filtrene går nå og varmen er satt ned til normalt 24C.
Vannmåling foretatt nå:
Nitrat 60
Nitrit 0
GH >7d
KH d3
PH ca7
Er disse verdiene ok?
Har hatt prolemer med for lav PH men etter å ha hatt i flere kalkstener er denne nå rundt 7.
Skal jeg vente til i morgen kveld med å mate for å være sikker?
Alle andre fisker er ville når jeg kommer til akvariet og går etter mat.
Der tror jeg i alle fall noe av nøkkelen var dukket opp.

Malawi, krever relativt høy Ph og Gh.
Ph bør ideelt ligge på minst 8,0, og Gh på minimum 10. Greit nok kan mange fisk leve i lavere verdier, men det er ikke optimalt.

Hev Ph med å bruke bikarbonat i vannet. Bikarbonat for storbrukere anbefaler jeg å handle hos Webzoo. Om det er bare litt som skal brukes, holder det fint å bruke vanlig natron som du trolig har i kjøkkenskapet.

Gh økes enkelt og billig med å tilsette mineralsk gips i vannet. F.eks alabastergips fra Panduro er billig og grei å bruke.

Nitratmengden din er også for høy, over 4 ganger det jeg ville anbefalt.
Hyppigere vannbytter er nøkkelen til å fjerne nitrat i malawikar (evt kostbare nitratfiltre, men vann er nå engang billig det, selv om en må justere vannverdiene).

Fiskene har bare godt av en dag eller tre uten mat

Oppsummering:
Bytt vann daglig til nitratmengden er under 15 mg\L.
Tilsett natron, eller bikarbonat fra Webzoo, ved vannbytte. Dette er ett og samme produkt, og kan maksimalt løfte Ph til 8,3, som er ideel til Malawi.
Tilsett Gips ved vannbytter, eller om du vil bruke mere penger; Gh\Th+ fra en eller annen produsent.
Bytt vann hyppigere, for å holde nitratmengden OK.
Gi fiskene mindre mat. Malawier henger som gærne på ruta, uansett om dem har behov for mere næring eller ikke

Regner forøvrig med at det er teststrips du har testet med. Disse er håpløst unøyaktige, skaff heller dråpetester
Takk igjen. Nå har jeg en jobb å gjøre. Ja jeg bruker testestrips men skal nå over til dråper.
TAKK
Heisann!

Jeg vil gjerne ta opp denne tråden igjen, for min malawi som jeg tror har bukvansot, har gått med det i ca 4 uker nå... Den spiser ikke, og den "hoster", gjemmer seg og er blek.. Det er de samme symptonene som ifølge av bukvansot.

Jeg skal til en vetrinær i morgen og hente flagyl jeg skal bytte 50 liter i morgen, karet er på 240 liter! Høres det okei ut?

Takk for svar!
Hei,

Bukvannsot er et multifaktoriell symptom og ikke en definert sykdom. Fra bildet du viser kan det være bukvannsot i begynnelse men egentlig spiller det ingen rolle. Korfor man få bukvannsot er ikke klar. Eg hadde forskjellige fiskearter (guppy, palett, sommerfuglcichlide, diskus for eksempel) med dette symptomet og eg har aldri klart å redde fisken langvarig. Av og til går det bedre for noen veker førfisken endelig døde. Forresten har eg også alltid noen få individuer i jobben min (laksoppdrett) som døde av bukvannsot.

Eg meiner man skal ikke kaste vekk tid, penger og ødelegge evt. mikrofauna i akvariet med en medikamenttherapie fordi sjansen å redde fisken er veldig liten. Det er best for fisken å ta livet av han når man oppdager symptomet.

Man kan prøve mykke og man riskerer ikke at andre fisker blir smittet direkte, men det er alltid økt fare for sykdommer når man har en stressituasjon i akvariet.

Helsing, Micha
En måned med begynnende bukvannsott, er ikke akkurat det som er meget sannsynlig. De fiskene jeg har hatt som har fått dette, har poppa i løpet av få dager.

Det kan selvsagt dreie seg om andre ting, jeg vil med tanke på tidsaspektet tippe at dette enten skyldes en skade på spiserøret til fisken, eller struma.
Bukvannsott tror jeg rett å slett det ikke er. Flagyl vil ikke hjelpe på noen av disse to alternativene jeg har hevet på bordet, så det blir jo spennende å se om flagylen hjelper eller ikke.
er det noe som vet om jeg skal knuse tablettene eller ikke ? jeg regner med at det er bukvansot. siden interruptus hoa mi hadde samme symptomene, og fikk oppblåst mage og døde etter 4-5 dager
To små spørsmål:

Frank, du sier:
"F.eks alabastergips fra Panduro er billig og grei å bruke."
Jeg var på Panduro for å kjøpe gips, men ble fortalt av ekspeditøren at all gipsen de hadde var syntetisk; både alabastergips og steingips. Er dette feil?

Spm. 2: Ca hvor lenge tar det fra en fisk får bukvannsott og til den når stadie fire og dør?

Maren
Dersom den ekspiditøren sier at det er syntetisk, tror jeg h*n trenger oppdattering
Av en eller annen grunn har Panduro nå fjernet dataladene de hadde liggende ute, så det kan jo hende at de har endret innholdet i posene. Jeg tviler sterkt, siden syntetisk gips er noe helt annet enn mineralsk gips.
Det første du merker det på, er at gipsen som er syntetisk er mye lettere, herder fortere, og utvikler betydelig mindre varme.

Sender mail til panduro for å høre om de har kødda dette til, jeg

De fiskene jeg har mistent har hatt bukvannsott, der jeg har oppdaget dette i stadie en eller to (oftest to), har fisken daua i løpet av 3-4 dager. Dvs, jeg har sett så klare tegn på at dette går til h..., at jeg har avlivet den (stadie 3-4)
Men det finnes selvsagt tilfeller der dette går raskere, og saktere. Litt avhengi av temp, og hvor sterk fisken er i utgangspunktet.
Flott at du sjekker opp med Panduro, Frank!

Jeg syntes posene med gips var temmelig tunge, men hadde jo ikke noe å sammenlikne med da...

I tillegg sto det ikke noen innholdsfortegnelse på pakkene, så da er det vanskelig å vite.

Ekspeditøren mente alabastergipsen i alle fall var syntetisk, hun trodde steingipsen også var det, og ringte hovedpandurobutikken her i Bergen som ikke kunne gi noe annet svar enn at de måtte ta kontakt med forhandler pr. mail for å finne ut, så jeg måtte regne med at det tok noen dager før jeg fikk svar... Det er vel derfra du vil få svar. Håper de tar feil, for pandurogipsen er enklest å få tak i!

Har fått lignende svar som det du fikk; dette måtte de høre med leverandøren om

Det pussige er at hun jeg hadde kontakt med sier at HMS-databladene ennå er på siden dems, man må bare være innlogget for å få tilgang til disse... Tror du det hjalp :p?

Se om du finner noen kjemisk betegnelse på posen, alabastergipsen hadde i alle fall tidligere kjemisk betegnelse CaS04+7H20
Frank, fått noen tilbakemelding fra Panduro enda?
Har ventet med å kjøpe gips, men nå er jeg helt tom for Gh pulver og tenkte egentlig å ta meg en tur for å kjøpe gips i dag. Men vil jo være sikker på hva jeg kjøper før jeg slår til.

Common Name:
Dropsy, bloat
Scientific Name:
none
Organism:
bacterial/viral/nutritional/metabolic/genetic

Signs: Fishes so affected often have a swollen belly, and scales may stick out at 90 degree angles from the body, giving the fish the appearance of a pinecone. A red vent and ulceration's may also be present, as may long, pale fecal casts. Fluid may accumulate within the body cavity.

Occurrence: Since dropsy may be caused by one or more factors, it is difficult to point to one common cause.

Treatment: Once the first signs of dropsy are noted, the infected fish should be started on a 14 day regime of antibacterial medicated food. A 24 hour bath in 2 PPM nitrofurazone is also indicated. If you can bring the fish to a vet, you may wish to administer ceftazidime at 30 mg/kg IM for three treatments, each two days apart. Since this is a rather expensive treatment, it is usually reserved for larger and more expensive fish. If it is a bacterial problem, this should clear it up. At the same time, an examination of the fishes environment should be made. How is the water quality? Is the diet adequate for this species, and is it being fed a variety of fresh foods? If after 14 days this condition does not reverse itself, you have to consider that the problem is either viral, metabolic, or genetic, none of which are treatable. In some cases, the kidneys of the fish may simply shut down, causing an accumulation of fluids. The best thing to do here is to painlessly euthanize the fish. The best way to do this is to place it into a small container of water, and place that in your freezer. The fish will painlessly "go to sleep" as the temperature drops, and all body processes will stop.

Dere kan vel engelsk ;P
turnips
Har ventet med å kjøpe gips, men nå er jeg helt tom for Gh pulver og tenkte egentlig å ta meg en tur for å kjøpe gips i dag. Men vil jo være sikker på hva jeg kjøper før jeg slår til. :)

Fikk faktisk svar i dag Eller svar og svar, fikk databladene på e-post.
Tidligere inneholdt databladene kjemisk info om kjemisk oppbygging av gipsen, altså kjemisk formel.
Denne er tatt ut av databladet, og magen min sier derfor at det kan skyldes endring av produktet.
Jeg ville derfor vært meget forsiktig med å prøve den "nye" gipsen.

Ut i fra databladet, har steingipsen en herdetemp på 40-60`C, som kan indikere at den i alle fall inneholder noe CaSo4, om den ikke er ren.

Føler at jeg blir litt i klemma enten jeg sier det ene eller det andre, siden jeg ikke har fått greie på om den er syntetisert eller ikke. Det greier ikke Panduro å finne ut av, selv om dette skulle være en enkel sak.
Får se om jeg får mer svar fra dem eller ikke
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap