Montere plante på rot.

Jeg har sett og lest at enkelte planter kan monteres på røtter og også på stein ved hjelp av fiskesnøre. Dekorativt og fint synes jeg.
Fra før har jeg en Anubias barteri var. barteri som jeg har plantet i bunnlaget. Denne klarer seg utmerket. Vokser sagte, men det ligger vel til denne plantens natur.
Kjøpte nå to små Anubias barteri var. barteri og ville gjøre et forsøk på dette jeg har lest om kan gjøres, men ikke hvordan og har selv aldri prøvd.
Plukket ut den minste rota i 116 litern min. Og la varsomt plantenes røtter mot rota og snurret rundt fiskesnøre.
Nå er jeg spent. Rota er jo så hard og kompakt.
Er det slik at røttene "kleber seg" seg fast på rotas ytterflate etter en tid? Og eventuellt leter mulig etter sprekker og åpninger den kan "slå rot i"?
Og hvordan er næringsopptaket til en slik plante på rot i forhold til de som står i bunnlaget?
Plussmedlem
Lillian Ulriksen
Er det slik at røttene "kleber seg" seg fast på rotas ytterflate etter en tid? Og eventuellt leter mulig etter sprekker og åpninger den kan "slå rot i"?

Bingo!
Og hvordan er næringsopptaket til en slik plante på rot i forhold til de som står i bunnlaget?

Ein del dårlegare, vil eg tru. Det er jo ganske sakteveksande plantar som oftast festar seg på harde underlag. T.d. anubias og javabregne
Holger
ler** Jeg syntes rota er så utrolig kompakt og jeg ser lite eller ingen sprekker og åpninger. Men kanskje er det som med løvetanna, enkelte planter finner frem til de utroligste vokseplasser. (les: røttene)

Etter meget god veiledning angående plantestell/vekst som jeg fikk her i forumet forgje helg har jeg kommet igang med jern og næringstilførsel i alle mine kar.
Tenker at flytende næring er til det beste for mine Anubias montert på rot. Kanskje vil disse vokse saktere enn den som står med røttene godt plantet i bunnlaget. Her gjelder det være tolmodig.

Så går jeg utifra at fiskesnøret ikke skal forsøkes fjernet i ettertid? Ja ser for meg at det nærmest er en umulig oppgave - uten å ødelegge røttene som da forhåpentligvis har vokst seg store og kraftige.

Jeg spør nå om alt mulig jeg da... ler**
Takk for den store tolmodighet og omtanke jeg føler dere her inne har med en amatør!
Tror jeg må skaffe meg en t-skjorte med akvaforum`s logo.
Plussmedlem
Lillian Ulriksen
Men kanskje er det som med løvetanna, enkelte planter finner frem til de utroligste vokseplasser. (les: røttene)

Det kan du stole på!

Tenker at flytende næring er til det beste for mine Anubias montert på rot. Kanskje vil disse vokse saktere enn den som står med røttene godt plantet i bunnlaget. Her gjelder det være tolmodig.

Flytande næring er bra for alle vatnplantar, naturleg nok...

Så går jeg utifra at fiskesnøret ikke skal forsøkes fjernet i ettertid? Ja ser for meg at det nærmest er en umulig oppgave - uten å ødelegge røttene som da forhåpentligvis har vokst seg store og kraftige.

Det kan kanskje bli ei utfordring, men det plar gå ganske greit, faktisk.

Jeg spør nå om alt mulig jeg da... ler**
Takk for den store tolmodighet og omtanke jeg føler dere her inne har med en amatør!

Det er heilt i orden det! Det er jo difor vi har dette forumet!

Tror jeg må skaffe meg en t-skjorte med akvaforum`s logo.

Ja det synst eg var innmari lurt!
http://www.akvaristsjappa.no/t-skjorte.cfm?motiv_id=1084378
(Er det ein farge/variant du herller vil ha enn dei du finn i butikken der, så sei i frå, så kan eg lage!
Holger
Takk Holger.
Du, nå blir dette helt utenom tråden jeg startet her....noe jeg prøver unngå, men......du får heller slette mitt innlegg her...
Mailadressa som oppgis på akvaristsjappa....(firmapost) .... jeg kan bruke denne ved en forespørsel om eventuellt ønsket annen kombinasjon enn som vist, på farge/produkt/motiv på produktene til akvaristsjappa?
Jeg kommer garantert til å bestille "noe" i løpet av noe tid.
Plussmedlem
Lillian Ulriksen
Mailadressa som oppgis på akvaristsjappa....(firmapost) .... jeg kan bruke denne ved en forespørsel om eventuellt ønsket annen kombinasjon enn som vist, på farge/produkt/motiv på produktene til akvaristsjappa?

Korrekt!
Jeg kommer garantert til å bestille "noe" i løpet av noe tid.

Takk igjen Holger.
Forespørsel kommer om noen dager.
Og. Slett gjerne mine siste innlegg om du synes jeg viker for mye fra tråd-emnet her.
Inaktiv bruker
Lillian Ulriksen
Jeg har sett og lest at enkelte planter kan monteres på røtter og også på stein ved hjelp av fiskesnøre. Dekorativt og fint synes jeg. Fra før har jeg en Anubias barteri var. barteri som jeg har plantet i bunnlaget. Denne klarer seg utmerket. Vokser sagte, men det ligger vel til denne plantens natur. Kjøpte nå to små Anubias barteri var. barteri og ville gjøre et forsøk på dette jeg har lest om kan gjøres, men ikke hvordan og har selv aldri prøvd. :-) Plukket ut den minste rota i 116 litern min. Og la varsomt plantenes røtter mot rota og snurret rundt fiskesnøre. :-) Nå er jeg spent. :-) Rota er jo så hard og kompakt. Er det slik at røttene "kleber seg" seg fast på rotas ytterflate etter en tid? Og eventuellt leter mulig etter sprekker og åpninger den kan "slå rot i"? Og hvordan er næringsopptaket til en slik plante på rot i forhold til de som står i bunnlaget?

Lekker plante, men åssen klarer du holde bladene så grønne å fine ? mine blir bare fulle av alger...
Hei Lillian-bare et lite tips til bruk av fiskesnøre på rot,pass på at der ikke blir noen mellomrom mellom snøre og rota,har nemlig selv mistet flere små maller som har kilt seg under og blitt sittende fast..
Hei Siv;
Ja jeg tenkte på den muligheten da jeg monterte planta på rota. Jeg knøt snøret meget hardt fast - så hardt at jeg var redd jeg hadde ødelagt røttene på planta.
Men det har gått bra. Planta lever, vokser saaaaakte. Ingen fisk har klart sette seg fast i snøret.
Men. Jeg har ikke fjernet snøret i ettertid, det er nå et halvt år siden jeg monterte denne. Røttene sitter fast i rota. Men jeg er så redd for å rive med meg for mye røtter ved fjerning av snøret - så den er der ennå.
Flotte akvarier du har forressten!

Hei Seltzer;
Å, du må ikke tro at plantene er like grønne, fine og algefrie hele veien... På bildet er planten nesten ny.
Det jeg strever mest med, er nettopp plantene.
Jeg tilsetter flytende næring til plantene. Og jern.
Noen lykkes jeg med, andre ikke.
Noe "algebelegg" på plantene får jeg. Da fjerner jeg stort sett de rammede bladene og satser på de nye friske skudd.
Oppskriften er vel å generellt ha en god balanse i karet.
Jeg kikker mye på bilder av medlemskarene her i forumet. Og er fryktelig misunnelig på andre medlemmers nydelige, flotte planter!

mvh
Lilian
har skjedd til meg.
jeg hadde en plante som jeg plantet intill en rot i sanda, når jeg nå skulle flytte det over til den nye 200 litern, løfta jeg rota å plaanten fulgte med! røttene hadde vokst under sanda å kommer odd i hullet i midten av rota, så det vokste en plante inne i den, ganske komisk engenklig.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap