- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Hvilken Corydoras?
Hvilken Corydoras?
Inaktiv bruker
Kom akkurat hjem ifra den kokale fiskesjappa med noen corryer. (skummelt med egen konto i butikken. he he) Et av slagene var C Elegans, så den er vel grei, men den andre gikk under navnet "Gullsøm"? Noen som kjenner til den?
Postet 03.10.06 kl 16:04
Det var kanskje Corydoras aenus 'Gold stripe' de mener?
Det finnes en variant som kalles det, men de har kanskje "oversatt" populærnavnet til norsk...? *urk*
Har den en oransje-aktig stripe langs kroppen eller oppe ved pannen og bakover...?
Ligner de på fiskene på dette bildet...?
Det finnes en variant som kalles det, men de har kanskje "oversatt" populærnavnet til norsk...? *urk*
Har den en oransje-aktig stripe langs kroppen eller oppe ved pannen og bakover...?
Ligner de på fiskene på dette bildet...?
Postet 03.10.06 kl 17:01
Endret: 03.10.06 kl 17:03
Inaktiv bruker
Kan ligne litt på den der.... Den er "kobbergrønn" og det går en gull/orange stripe fra øyet, opp langs ryggfinnen og bakover.
Får ikke tatt bilde av di med det "dårlige" kamera mitt heller, di poserer ikke for meg akkurat. He he
Får ikke tatt bilde av di med det "dårlige" kamera mitt heller, di poserer ikke for meg akkurat. He he
Postet 03.10.06 kl 17:15
Det finnes en variant som er grønn også, men med den samme "metallic-aktige" og nesten selvlysende fargen.
Hva kalles nå den grønne igjen...? Noe med 'Peru green'...? Populærnavn kan svinge så veldig, alt etter hvor man er og hvor de er kjøpt, så det er ikke lett...
Men, så lenge ikke det finnes noe bilde, så blir det uansett ville gjetninger
Hva kalles nå den grønne igjen...? Noe med 'Peru green'...? Populærnavn kan svinge så veldig, alt etter hvor man er og hvor de er kjøpt, så det er ikke lett...
Men, så lenge ikke det finnes noe bilde, så blir det uansett ville gjetninger
Postet 03.10.06 kl 17:19
Endret: 03.10.06 kl 17:20
Inaktiv bruker
Skal prøve å få tatt et bildet, så kan du se på det. Poster det i den tråden her hvis jeg lykkes. Foreløpig takk
Postet 03.10.06 kl 17:22
Postet 03.10.06 kl 19:10
Jeg ser ikke helt tydelig utifra bildet, men har denne Coryen farge på finnene? Er de ikke halvt gjennomsiktige, relativt fargeløse? Corydoras aenus har nesten fargeløse, lett grålige finner. De har liksom ikke noe utpreget farge på dem, om du skjønner hva jeg mener
Det finnes imidlertid en annen art som ligner C. aenus veldig, men den arten har farge på finnene (en slags gylden farge, litt gulaktig kanskje).
Kan du sjekke i akvariet ditt om dine har det eller ikke?
Men jeg tror egentlig det er Corydoras aenus du har, det er et utall varianter av denne. Den har jo et utbredelsesområde som strekker seg over nesten hele det nordlige Sør-Amerika.
Det finnes imidlertid en annen art som ligner C. aenus veldig, men den arten har farge på finnene (en slags gylden farge, litt gulaktig kanskje).
Kan du sjekke i akvariet ditt om dine har det eller ikke?
Men jeg tror egentlig det er Corydoras aenus du har, det er et utall varianter av denne. Den har jo et utbredelsesområde som strekker seg over nesten hele det nordlige Sør-Amerika.
Postet 03.10.06 kl 20:34
Endret: 03.10.06 kl 20:38
Inaktiv bruker
Ganske fargeløse ja, men ikke helt gjennomsiktige. Men di fremre bukfinnene er helt gjennomsiktige. Tror jeg må "stramme" di opp i butikken litt, så di får på mere vitenskapelige navn. Hater å ha noe jeg ikke er sikker på hva er
Så forresten på innkjøpslisten demmes, der sto det L22? Kan det stemme?
(den hadde en innkjøpspris som var rimelig drøy syns jeg)
Så forresten på innkjøpslisten demmes, der sto det L22? Kan det stemme?
(den hadde en innkjøpspris som var rimelig drøy syns jeg)
Postet 03.10.06 kl 21:59
Inaktiv bruker
Postet 04.10.06 kl 10:40
Inaktiv bruker
Takk for forslag
Jeg har etter mye "snoking" på nettet funnet ut at det er en C Aeneus "Gold/Golden stripe", som også tidligere nevnt av Mona O. Nydelige farger på den
Jeg har etter mye "snoking" på nettet funnet ut at det er en C Aeneus "Gold/Golden stripe", som også tidligere nevnt av Mona O. Nydelige farger på den
Postet 04.10.06 kl 10:46
Postet 04.10.06 kl 12:32
Postet 04.10.06 kl 12:40
Inaktiv bruker
Søren å, nå har du fått meg til å tvile igjen å Har ingen flere bilder desverre, ikke lett å ta bildet av di krabatene der. Må også få nevne at dette ikke er voksne individer, men di har en veldig tydelig stipe fra øyet opp langs ryggfinnen og bakover.
Men hvis du har noen bilder å legge ut, hadde det vært fint. Jeg skal ringe butikken å høre om di har noe mere opplysninger, men di solgte di bare som det som sto på pakkseddel/regning di hadde fått.
Jeg ga 59; for di,og di hadde bare to stk.
Kansje jeg har gjort et "varp" her........ heheh
Men hvis du har noen bilder å legge ut, hadde det vært fint. Jeg skal ringe butikken å høre om di har noe mere opplysninger, men di solgte di bare som det som sto på pakkseddel/regning di hadde fått.
Jeg ga 59; for di,og di hadde bare to stk.
Kansje jeg har gjort et "varp" her........ heheh
Postet 04.10.06 kl 13:04
Sorry, men det er vel greit å vite hva man har for en fisk? Vet ikke om det er lov å ta bilde av bilde i boka? Jeg kjøpte nylig 5 stk Peru gold stripe, og disse kostet over 100 kr stk. Kan hende denne bare blir kaldt gullsøm fordi det er en vanlig aeneus som har fått denne stripen..... tror neppe en gold stripe blir solgt til 59 kr stk... Legger med et bilde av en av mine goldstripe.
Postet 04.10.06 kl 13:22
Inaktiv bruker
Den ligner veldig på den ja.(men ikke 100% sikker da). Ringte butikken, og den sto oppført som aeneus gold stripe. Tatt inn fra Sverige eller Danmark.
Butikken jeg handler i har betydlig lavere priser enn andre butikker jeg har vært i Bare si ifra om du skal ha noen? hehe
Butikken jeg handler i har betydlig lavere priser enn andre butikker jeg har vært i Bare si ifra om du skal ha noen? hehe
Postet 04.10.06 kl 13:44
Postet 04.10.06 kl 13:56
Inaktiv bruker
Di er kjøpt på Bamble Zoo. Hva må du gi for, sterbai og julii sånn for eks?
Jeg tror mere å mere at jeg har gjort et "varp" her. I såfall får jeg håpe det er et par..........
Jeg tror mere å mere at jeg har gjort et "varp" her. I såfall får jeg håpe det er et par..........
Postet 04.10.06 kl 14:08
Postet 04.10.06 kl 14:17
Inaktiv bruker
Samme som her da
Postet 04.10.06 kl 14:19
Postet 04.10.06 kl 14:21