Hva gjør jeg når Palettciklide hannen har mistet intressen?

For en uke siden oppdaget jeg masse Palettciklide yngel.Da var yngelpleien på topp fra begge to.Nå virker det som hannen har mistet intressen helt og trukket seg helt vekk fra hunnen+yngelen. Hvor lenge er han med på yngelpleien? Når er yngelen frittsvømmende?Er det noe galt med hannen?Hunnen prøver å jage han tilbake,men han vil ikke.
Hannen er lei?
Jeg skal ikke gi meg ut for å være noen ekspert på oppdrett av ciklider, men har sett at andre skriver at det ofte går galt de første gangene de har kull. Tror det er veldig lite du kan gjøre, bortsett fra kanskje å flytte ham bort så mor får konsentrert seg om yngelen. Vet ikke helt om jeg anbefaler det heller, for det er lett å stresse fisk med yngel og da kan de finne på å spise dem opp. Tror rett og slett at det har en del med erfaring å gjøre hvor flinke foreldre de er. Uansett hvordan det går så vet du jo nå at du har et lekspar, og de vil nok yngle flere ganger, og bli flinkere etter hvert. Ønsker deg lykke til, det hadde vært kjekt om du skrev litt om hvordan det går.
P.S. Hvis de går i et akvarie alene, kan det jo hende han rett og slett har lagt merke til at det ikke er noen fiender å jage, noe som vel er hovedoppgaven hans?
Lei Palettciklide hann
Det har skjedd edel siden jeg lurte på dette.Jeg måtte flytte Palettene over i et 60l akvarium,noe som er lite iforhold til 250l.Jeg har solgt 250l pga flytting.Nå er det ikke noe yngel igjen.Mye fordi de gikk sammen glupske scalarer og div andre som likte yngel.Jeg prøvde å suge de opp en gang med hevert,men jeg fikk det ikke til.Jeg syntes det er fælt å stresse fisken.På slutten var hun alene med å vokte yngelen derfor spørsmål om hannen.Nå begynner det å gå seg til i 60l, de har intresse for hverandre igjen.Jeg har tenkt å gi de bort til en venninne som har et karr på 222l. Jeg tror det blir bedre for de der.Jeg får vente med Palettciklider til jeg kjøper meg et større akvarium.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap