Tanganyikaspørsmål!

jeg ska gjøre om 125 literen tanganyika

trenger jeg kalksteiner nå jeg har gh/th + pulver, ehfi substrat, aquacolisia grus (aquariumgrind donker3-6mm med kjellbiter?

hvilke fisker kan jeg ha sammen med prinsessen av burundi?

Hvordan du øker Ph og Gh, bryr fiskene seg lite om

Vil anbefale at du kjører en stund med dette substratet med rester av skjell, før du tilsetter noe i pulverform. Rett å slett for å se hvor mye dette påvirker Ph og Gh
hei
mener du at jeg skal kun ha sanden uten ehfi greiene
akvanerd
jeg ska gjøre om 125 literen tanganyika trenger jeg kalksteiner nå jeg har gh/th + pulver, ehfi substrat, aquacolisia grus (aquariumgrind donker3-6mm med kjellbiter? hvilke fisker kan jeg ha sammen med prinsessen av burundi?
Mange fisker du kan ha sammen med prinsessen ac burundi, bla andre prinsesse fisker, og Leleupi, crassus, regani, ornatus osv detter er fisker av samme str og atferd, eller det er litt feil å si atferd men hvertfall like agressive, eller mangelen på dette i forhold til mange andre tanganyika. Vist det er noe mere du lurer på ang fisk i tanganyika så er det bare å hyle ut! så kkker jeg i BTN Tanganyika, vist ikke du har den så kan jeg abolutt anbefale deg å kjøpe den!
kan man ha eplesnegler samman med prinsessen av burundi
Vet ikke om du har misforstått hele poenget med Eheim Efhisubstrat, eller om det er jeg som misforstår deg

Efhisubstrat er ett av de bedre substratene til bruk i utvendige filtre. Hakket bedre er efhisubstrat pro.
Ingen av disse påvirker vannet rent kjemisk, men de er jo med på å gjøre vannet levelig, med tanke på forurensing.
Efhisustrat kan\ skal ikke benyttes som bunnlag.

Om jeg forsår deg rett, ønsker du å benytte "aquacolisia grus" i karet? Har aldri hørt om denne, og finner den heller ikke på nettet.
Men om grusen inneholder en del skjell, vil den som jeg allrede har nevnt, påvirke Gh og Ph. Om du får liten, eller høy effekt, tør jeg ikke si.
Det er derfor jeg anbefalte deg å sette opp karet med denne grusen, og vanlig filtrering, og måle effekten av grusen før du skaffer fisk.
På denne måten finner du fort ut om du må tilsette noe i vannet, i tillegg
akvanerd
kan man ha eplesnegler samman med prinsessen av burundi

det kan du, men du mister litt poenget med å sette opp et Tanganyika kar vist ikke du holder deg til de artene som finnes der. Søk på shellfish+tanganyika så kan du se hvilke sneggler som finnes der, dette må du google
Flere prinsessetyper i samme kar er ikke å anbefale på grunn av fare for kryssninger mellom artene.
Det er ingenting i veien for å ha eplesnegler i karet. Mine ser ut til å trives veldig bra, og de holder karet rent for overskuddsfor. I tillegg har jeg sandsnegler som lufter sanden. Heller disse rengjøringshjelperne slik at fiskene trives, i steden for å kun skulle ha rent tanganyikakar. Å få tak i snegler fra tanganyikasjøen er ikke et enkelt prosjekt. Synes det viktigeste er fiskene og at de har det bra
Prinsessen av Burundi er en veldig aggressiv fisk,og vil stort sett alltid dominere karet. Jeg har prøvd den sammen med Leleupi, med det resultat at leleupiene hang i hvert sitt hjørne. Jeg ga rett og slett opp prinsessen da det virket som om den burde gå i artskar. Men, det er sikkert andre her med andre erfaringer.
Merete Gramm
Flere prinsessetyper i samme kar er ikke å anbefale på grunn av fare for kryssninger mellom artene. Det er ingenting i veien for å ha eplesnegler i karet. Mine ser ut til å trives veldig bra, og de holder karet rent for overskuddsfor. I tillegg har jeg sandsnegler som lufter sanden. Heller disse rengjøringshjelperne slik at fiskene trives, i steden for å kun skulle ha rent tanganyikakar. Å få tak i snegler fra tanganyikasjøen er ikke et enkelt prosjekt. Synes det viktigeste er fiskene og at de har det bra:-) Prinsessen av Burundi er en veldig aggressiv fisk,og vil stort sett alltid dominere karet. Jeg har prøvd den sammen med Leleupi, med det resultat at leleupiene hang i hvert sitt hjørne. Jeg ga rett og slett opp prinsessen da det virket som om den burde gå i artskar. Men, det er sikkert andre her med andre erfaringer.

ja jeg har ikke hatt det problemet med prisessene, de lar lelleupien helt ifred og reganiene helt ifred, pluss masse crassus yngel i det karet
Jeg har også bare negativ erfaring med prinsesser i annet enn artsakvarier. Når de kommer i lek (og det gjør de er det både hann og hunn sammen), så blir de veldig agressive og overkjører det meste i karet. Jeg hadde dem i en 182-liter, men valgte å flytte dem for seg selv da de regelrett misshandlet sine tank-venner, og da levde de i lykkelig harmoni med alle sine oppimot 100 barn i forskjellige størrelser
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap