Hvordan kan jeg oppgradere denne lyskassen?

Har planer om å gjøre dette 54 liters karet om til et planteakvarie, og i den forbindelse bør jeg nok oppgradere lysmengden litt. Nå sitter det bare et enkelt 15 watts rør der. Dette gir ikke særlig godt lys. Vet at det nok blir bedre dersom jeg skifter til et nytt rør, men skulle helst hatt flere enn ett.

Legger med noen bilder. Det dumme er at det ikke er plass til noen flere rør sånn som det er nå pga. store "plastkasser", kan disse bare kuttes vekk, slik at det blir mere plass?

Takker for svar
lurer på akkurat det samme selv, trenger mer lys på både 112l og 54 l
Det å sette inn et ekstra lysrør i den armaturen burde ikke være no problem, da de fleste "bygge inn sett" som f.eks arcardia har kan monteres med utvendig strømtilførsel. Det vil bare være støpselene, de man monterer rørene i og litt ledning som kommer inn i armaturet, resten går i en forholdsvis lang ledning ut til størmtilførselboksen der også sikringen ligger. Et sånt sett koster rundt 200 kr og løsrør og reflektor i tillegg. Litt usikker på om du får tak i T5 belysning til et 54 liter akvarie, men til 112 liter så får du disse 24 watt T5 med ca.60 cm lengde.

Alternativet er jo å bygge en egen og ny topp, eller kjøpe en ferdig topp med flere lysrør, eller ta vekk hele og kjøpe HQI lampe.

Men husk at mye lys alene ikke hjelper stort på plantevekst, da også Co2 og næring også skal til for en meget god plantevekst, samt andre faktorer som substratet for røttene.
Okei, får se etter dette da. CO2 er allerede satt inn, så det skulle ikke bli noe problem
problemet blir jo at det ikke er noen plass å ha lyset:S
Om det ikke er noe plass til lyset så er det jo ikke noe å tenke på da får du jo bare glemme mere lys
Robbsen
Det å sette inn et ekstra lysrør i den armaturen burde ikke være no problem, da de fleste "bygge inn sett" som f.eks arcardia har kan monteres med utvendig strømtilførsel. Det vil bare være støpselene, de man monterer rørene i og litt ledning som kommer inn i armaturet, resten går i en forholdsvis lang ledning ut til størmtilførselboksen der også sikringen ligger. Et sånt sett koster rundt 200 kr og løsrør og reflektor i tillegg.


Har du en link, kan ikke finne
Jeg fant, jeg fant. Vil dette funke? Ville du hatt to eller tre lysrør. Kanskje tre blir litt mye.
ha i så mange du har plass til du blir neppe for mye. Gidder du forklare hvordan du fikk plass forresten?:P
Må nok bare skjære vekk det som er av plast helt foran. Er jo ikke garantert at jeg klarer å få plass til det allikevel, men jeg får bare se. Tror det blir litt for stress å ta vekk det som allerede er, så jeg satser bare på ett nytt helt foran, så bytter jeg ut begge rørene.
Er det en MP 54L ? Hvis det stemmer så har jeg dyttet tre rør i maken topp. Det jeg gjorde var å skru ut den originale innmaten. Tok en Dremel med kappskive og fjernet forautomatfestet, uttaket til hengefilteret, alt som stakk ut på innsiden og også hele kanten ned i bakkant. Så skrudde jeg originalinnmaten fast helt bakerst med reaktorboksen stikkende ut over baksiden, og satte to 15w Arcadia foran. IKke for mye lys, kunne vært mer med fordel. Lyser ok, men rørene er litt korte , så det blir litt dårlig lys i hjørnene. Et annset alternativ kan kanskje være å droppe hele toppen og henge en 2x24w t-5 over karet fra taket.
Ja, det er akkurat samme karet Hvor mye kostet det å gjøre alt det sånn omtrent?
2 stk lysrørsett, reflektorer og lysrør.
kikker litt på dette jeg, vil ikke bli mye dyrere egentlig.

*edit* ...helt til jeg så denne
"Dobbel armatur som kan monteres direkte på akvariets rammer eller festes i lyskassens underside."
Da ble det kjøp:

1x Arcadia lysrør sett 15w.
2x Arcadia reflektorer
2x Arcadia Freshwater 15 W

I tillegg ble det det boken Tropica Akvarie planter

Gleder meg til det kommer nå, så jeg får satt i gang. Hvor kan jeg få tak i en sånn liten glassdiffusor fra bioplast som du har Kjetil?
Ta gjerne bilder av hvordan du gjorde dette osv! Veldig interresert i om det går ann for meg også. Er ikke akkurat veldig nevenyttig
Ja, det kan jeg gjøre Gleder meg til det kommer
Fant akkurat ut hvordan jeg kan få gjort dette på 112 litern min, gjenstår bare å bestemme seg for hva jeg skal ha i det. Her kan jeg ikke bygge ut, jeg må bytte ut. Har valget mellom 2x24w t5 eller 3x18w t8...hva ville dere gjort? ser at det kommer på omtrent det samme tilsammen!

*edit* 200kr å spare på t8, men er det verdt å betale mer for t5? blir jo mindre w/ pr liter, men er vel kanskje bedre? hva ville dere gått for?
Nå har pakken kommet fra webzoo, så det gjenstår bare å hente den. Skal bli oppgradering idag
Først var det oppakkning av pakken fra webzoo. Den inneholdt to nye lysrør, to nye reflektorer og et ekstra lysrørsett. Så var det å planlegge hvordan jeg skulle feste det nye lysrøret. Til min store glede kom en stor forsendelse med planter fra Oslo i postkassen idag. Jeg kunne ikke vente med å få opp det nye lyset.

Fant ut at kassen i armaturet hvor man kan putte inni en fòrautomat måtte vekk. Så da var det igang med sag og tang. Når denne var vekke var det bare å montere festene til det nye røret. Når det var gjort var det på med reflektorer. Brukte ganske lang tid på hele affæren, men resultatet ble helt fantastisk. Kunne ikke vært mere fornøyd.

Etterpå var det å finne ut hvordan jeg skulle ha planteoppsettet. Ble nettopp ferdig, så jeg legger med noen bilder.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap