- Hjem
- Forum
- Design / Aquascaping
- Løv fra lønn?
Løv fra lønn?
Postet 17.10.06 kl 11:42
Eik og lønn er såpass like kjemisk sett, at det er mange som bruker begge deler
Er usikker på hvordan lønn oppfører seg, om den feller grønne blader, eller om den tar tilbake næringen (i hovedsak klorofyll) fra bladene før disse felles.
Det er uansett brune blader som egner seg, grønne skaper plunder
Er usikker på hvordan lønn oppfører seg, om den feller grønne blader, eller om den tar tilbake næringen (i hovedsak klorofyll) fra bladene før disse felles.
Det er uansett brune blader som egner seg, grønne skaper plunder
Postet 17.10.06 kl 11:47
Inaktiv bruker
Det aner jeg ikke men mangler du Eikeblader, samler jeg inn og sender deg mere enn gjerne. Bare send meg en frankert "boble" konvolutt, eller hva som brukes
Postet 17.10.06 kl 11:48
Postet 17.10.06 kl 12:03
Postet 17.10.06 kl 12:06
Klorofyllet i lønneblader brytes ned før bladene felles. De grønne fargestoffene (bl.a. klorofyll) brytes ned før de andre fargestoffene, er derfor bladene gjerne blir gule og røde om høsten.Frank Angell..Er usikker på hvordan lønn oppfører seg, om den feller grønne blader, eller om den tar tilbake næringen (i hovedsak klorofyll) fra bladene før disse felles. Det er uansett brune blader som egner seg, grønne skaper plunder ;)
Alternativt går det også an å bruke bjørkeblader. Disse gjør ikke vannet så surt som eik, men forsvinner/råtner raskere.
Postet 17.10.06 kl 17:13
Inaktiv bruker
Eikeblader i Trondheim
Det ligger nå masse eikeblader like ved inngangen på Leangen Gård. Sving inn fra Haakon VII- gt. og ta til venstre rett før innkjørsel til Statoil. Plukket der i går til venstre for hoveddøra.
Postet 12.11.06 kl 01:59
Postet 15.11.06 kl 22:36
Postet 15.11.06 kl 22:43
Bøk er også av den typen som råtner sakte, og disse blir ofte brukt som hekker. Her er det ihvertfall mange bøkehekker rundt om kring.
Andre blader som råtner fortere er vel ikke alltid like heldig, jeg tenker på om de skaper god grobunn for nitritt? Er jo alt mulig av nedfall i naturlige elver, men der skiftes jo vannet ut hele tiden også...
Andre blader som råtner fortere er vel ikke alltid like heldig, jeg tenker på om de skaper god grobunn for nitritt? Er jo alt mulig av nedfall i naturlige elver, men der skiftes jo vannet ut hele tiden også...
Postet 16.11.06 kl 15:20
Postet 16.11.06 kl 17:23