Gh alt for lav?

Min gh verdi blir registrert til 3-5 på tetras 5in1 tester. Akvariet er i innkjøringsfasen med 3 platyer oppi. Platyer trives jo ifølge fiskebasen med en verdi på 9-19. Er dette noe som "kommer" seg eller skal jeg bare dra til innkjøp av litt dh-salt?

Øyvind
Gh kan øke seg "av seg selv" i akvariet, dersom det er kalkholdig grus. Men da vil oftest også Ph stige.

Jeg ville satset på at grusen ikke inneholdt så mye kalk, og tilført dette ved vannbytter.
Gips (f.eks alabaster\ steingips fra Panduro) er forresten mye av det samme som overprisa Gh+ fra dyrebutikken Selv bruker jeg gips og magnesiumsulfat (80-20 blanding), og sparer derfor masse penger i året. Effekten er helt lik Gh+
Gips + magnesiumsulfat
Blander du disse ferdig og har stående, ellera? Gips vet jeg man kan kjøpe på apoteket, kjøper du magnesiumsulfat der også? Måler du det i gram eller ml/dl? Gips er vel veldig tungt, jeg vet ikke tettheten til magnesiumsulfat, men det er kanskje ikke så stor forskjell?
5 i en testsett
Disse er ikke alltid så pålitelige, så jeg regner med at den Kh ligger altfor lavt. Kjøp heller dråpetester av de viktigste verdiene. GH/KH/DH/Nitritt og eventuelt pH.
DH ?
Unnskyld men hva er DH ? Fant det ikke i akvarieordlista.
Hilsen en færsking.
DH er måleenheten som GH-veriden måles i.

Godt gjemt i akvarieordlista, under GH, står dette:

"Enheten vi bruker når vi måler GH-verdien i vannet er i °dH som betyr tyske (deutscher) hardhetsgrader."

Altså ikke en egen test
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Arne Eriksen
Reklame for plussmedlemskap