Hvordan avlive store eplesnegler?

Jeg tror nesten jeg må gjøre ende på noen av de store eplesneglene mine. De har så hullete og porøst skall nå at jeg tror ikke det går lenger...
Et par av dem har mistet tuppen på "kremmerhuset", til og med, så porøst er det at det bare har knekt eller ramlet av.
Med kh og gh på 1 i kranvannet, og slurv med å tilsette dette i vannet til sneglene, så går det slik, dessverre...

Jeg tror derfor det er på tide å gjøre ende på de som er verst rammet av ødelagt skall. Men det er ganske store, og snegler er ikke min favoritt å håndtere...*grøss og gru*

Hvordan bør jeg gjøre det? Er kokende vann det mest humane på eplesnegler?
Dør de fort? *grøss*
Har hørt at noen legger dem i pose i fryseren men det høres for seigt ut for min del...

Alle eplesneglene mine er samlet i en 19 liter for seg selv, uten fisk. Kun eplesnegler.
Litt usikker på hva som er best. Har selv mistet 2 store snegler, den ene senest i går.
Skallet var hullete og porøst, men innen jeg hadde fått den opp, var det 30 babysnegler som spiste den opp. Er kanskje ikke helt snill jeg, men lar de bare være der til de dør og så blir spist... Blir jo ett slags kretsløp. Tar som regler aldri ut noe dødt eller sykt.
Hvis alle går i en 19liter uten fisk kan du jo bare gjøre det til skikkelig hardt vann og sånn da. Har hørt at hvis man legger deni fryseren går stoffskifte eller noe bare ned og ned til den dør så den merker ingenting.
Høyer'n
Litt usikker på hva som er best. Har selv mistet 2 store snegler, den ene senest i går. Skallet var hullete og porøst, men innen jeg hadde fått den opp, var det 30 babysnegler som spiste den opp. Er kanskje ikke helt snill jeg, men lar de bare være der til de dør og så blir spist... Blir jo ett slags kretsløp. Tar som regler aldri ut noe dødt eller sykt.

Tar du aldri opp noe sykt? Hvis de friske fiskene spiser den syke blir jo de også syke. Du er hva du spiser
Jeg ville tro at å knuse de med en stor stein vil være ganske humant. Merker jo ikke stort da vil jeg tro.
Skallet kan de vel strengt tatt bygge opp igjen. Kan du ikke bare kjøre på med kalsium i vannet? Men om du ikke vil det, så er vel å fryse dem ned like greit. Da går stoffskiftet sakte ned, de blir sløve, sovner, og dør etter en stund. Tviler på at det er så ille. Og minimalt med sneglegris.
Laffzi
Jeg ville tro at å knuse de med en stor stein vil være ganske humant. Merker jo ikke stort da vil jeg tro.

Mine største eplesnegler har jeg strengt tatt ikke våget å tatt med en stor stein. jeg er noe usikker på resultatet men er rimelig sikker på mye griseri.

Fryseren høres streit ut.
Jeg tror nok at jeg ville vente og se, men vil nok også anbefale å få opp hardheten i vannet. De kan nok leve ganske lenge selv om de mangler tuppen. Hadde en tigersnegle som levde 6 mndr med manglende tupp.
Mine eldste eplesnegler døde plutselig og var oppspist før jeg oppdaget det. La skallet ligge slik at sneglene kan få kalken.

Om du ikke vil vente ville jeg nok som Laffzi ha brukt en stein eller hammer og banket dem flat. Etterpå kan du jo mate de andre sneglene med dem.
Laffzi
RuthA e Bakk
Om du ikke vil vente ville jeg nok som Laffzi ha brukt en stein eller hammer og banket dem flat. Etterpå kan du jo mate de andre sneglene med dem.

Huff, ikke for å være noe slem eller noe, men jeg må innrømme jeg fikk litt klump i halsen... Sneglegris oh
Desverre er det engang slik at også sneiler trenger litt stell, for å ha det optimalt. Ser det positive i at det her kommer tydelig frem at feil vann ikke er bra for sneileskall.

Men når det er sagt: Tviler på at sneilene merker noe til at de har litt trekkfullt hus Skallet har jo ingen direkte livsviktig funksjon.

Det nevnes her at om man retter opp vannverdiene, skal sneilehuset fornye seg. Det er nok ikke rett.
Men jeg har mer enn en gang sett at det er gjort reparasjoner av sneilehus, hvor tullete det engang høres ut

En bit gammelt skjell fra ett eller annet, rett å slett limes til sneileskalet, der skaden er. Vanlig lynlim skal vistnok være mest egnet, også siden dette trenger fukt for å herde.

Avliving: Om man er grisete av seg, ville jeg most sneila med en stein (shiferhelle oppå, og hopp= steindød sneile umiddelbart)
Koking av sneiler vil nok ta for lang tid til at dette er humant, dersom det er voksen sneile.
Om man ikke vil knuse livskiten av sneila, for å si det litt flåsete, er nok slik jeg ser det, mest humant å fryse disse ihjel.
Man blir hva man spiser? Gjelder det eplesnegler?
Ser at noen mener at eplesneglens skall kan bli helt igjen ved å bedre vannverdiene.... Det mener jeg er feil. Nå er det lenge siden jeg var inne på [URL=www.applesnail.net ]www.applesnail.net [/URL]og leste, men har vært der tidligere og iflg. det jeg husker fra den siden kan ikke et ødelagt skall reparere seg selv om vannverdiene gjøres optimale....

Det som kan gjøres, er at hvis man bedrer hardheten og kh i vannet, så vil nytt skall som vokser ut bli bedre. Men den eldste delen, altså tuppen, vil aldri kunne gro seg til igjen når den først har blitt ødelagt.

Jeg synes synd på sneglene som krabber rundt med så flisete og porøst skall.... det er jo egentlig ikke synd på dem, for det er jo som våre fingernegler, de har ingen følelse eller nerver i skallet så de merker jo ikke så mye til det.

Kanskje jeg skulle la dem leve tross alt? Er det ingen vits å avlive?
Eller....? (er usikker her, snegler er ikke min sterkeste side)

De har produsert masse eplesnegle-babyer, så jeg har mer enn nok snegler likevel....

Forresten; VIKTIG SPØRSMÅL:

Jeg kjøpte for en tid siden et spesielt fôr, JBL NovoCrabs.
Produsenten sier at dette fôret inneholder ting som styrker skallet til skalldyr. Jeg tenkte at dette fôret da hadde samme virkning på skallet til snegler også? Så jeg fôrer med det nå, i håp om at skallet på eplesneglebabyene skal vokse fint ut.... Noen som tror det har noe for seg?

ifølge tråder på nettsiden du refererer til, så vil sneglenes skall slutte å gå i oppløsning, og hullene vil få en hvit kalsiumskorpe, slik at sneglens kjøtt ikke blir eksponert. Skaden i skallet vil riktignok være like synlig, men sneglen vil ikke dø, fordi hullene blir tettet. En skulle visst gi sneglene mat med mye kalsium. Og få opp ph og kh.
lina
Og få opp ph og kh.
Gh må også opp. Det er jo kalsium som er med på å danne skall, og kalsium er det viktigste saltet vi bruker for å heve Gh
Da håper jeg Monas slimete gule små venner får en ny sjangs i livet.
Knus eller kok opp.
Knusing av snegler funker (har brukt en del hundre "kuonger" - strandsnegler - som agn opp igjennom årene.

Hvis en ikke liker griseriet (som forøvrig vasket av hendene uten noen problemer - i motsetning til de svarte hagesneglene) så kan en jo spandere to eller tre plastposer rundt - og så knuse dem oppi - da er det bare å kikke oppi for å forsikre seg om at det er dødt - og så kaste det hele.

Hvis du vil koke en stor eplesnegl tror jeg det vil være en svært ubehagelig opplevelse for den. Størrelsen vil gjøre at det tar litt tid før temperaturen stiger høyt nok i vitale deler til at den faktisk dør.

Når jeg vokste opp fikk jeg alltid vite at krabber og hummer skulle avlives med kokende vann. En svært lite hyggelig foreteelse med en hummer som skopper (slår med hallen). Senere har jeg lært at de faktisk skal koke opp med vannet (helst trerist i bunnen). Etter en stund begynner de å krype litt - og så blir det helt stille, vannet er da ikke varmere enn at en godt kan ha hånden oppi. De skal nå være bedøvet og ikke kjenne mer til hva som skjer videre. Dette er ikke egen ide - sjekk i en kokebok.

Er usikker på om hvor nærme sneglene er krepsdyr - men å ha de i kokende vann (når de er store) har jeg ikke tro på.

Eplesnegler pleier jo å være ganske ... tallrike. Ettersom vi har satt dem i et miljø der det ikke er noen som holder bestanden nede, så må vel denne jobben bli vår, det naturlige da er å la de eldste eksemplarene dø. Synes ikke en skal ha dårlig samvittighet for det. Heller ikke for event å bruke dem som for. Imidlertid så ville jeg heller ha matet fiskene med dem enn de andre eplesneglene, de bør spises relativt fort opp for ikke å forurense vannet.

Mao - knus dem med god samvittighet. Det er vår oppgave å la naturens gang gå som den skal i akvariet.
ps - får de huller så dør de.
At toppen (den eldste delen av sneglen) forsvinner så lever de vanligvis greit med det. Antar de stenger av den delens om allikvel er for liten for dem. Hvis de får hull i den indre delen av skallet - og dette går igjennom skallet slik at de får vann inn i innvollene så ser det ut til at de dør svært raskt.

Kan ikke underbygge det vitenskapelig, men alle sneglene jeg har funnet døde ser ut til å bekrefte dette.
Tilfeldig bekjentskap
© Akvafil
Reklame for plussmedlemskap