Corydoras Fowleri

Inaktiv bruker
Legger ved non VELDIG dårlige mobbilder av mine nyervede viltfangede C Fowleri
Din HELDIGGRIS! )

Regner med at du vet at jeg sitter her, temmelig grønn i fjeset av misunnelse....?

Det virker som alle overlevde transporten fra Aquazoo i Bergen?
Det var i så fall kjempebra! Jeg har kviet meg enormt for å bestille Coryer derfra, fordi så mange tetraer strøk med sist jeg bestilte fra Aquazoo.

Får du yngel på disse Fowleri'ene noen gang, står jeg først i køen! (hvis jeg ikke har greid å slå kloa i noen eksemplarer selv innen da)

Ser frem til flere bilder senere når de er sluppet ut og har akklimatisert seg.

*sukk* De er bare såååå nydelige!

Inaktiv bruker
Var ikke meninga å gjøre deg misunnelig da Men du verden for noen fine Coryer. Ser ser bra ut her, har slipt di ut nå. å går allerede å roter etter mat. Joda Mona, skal være først i køen du, hvis jeg skulle være SÅ heldig å få yngel på di
Inaktiv bruker
Se å få lagt ut noen bilder da mann !
Og gratulerer

Inaktiv bruker
Takk for det Men det er jo en skam mot disse Coryene a ta dårlige mobbilder.
Inaktiv bruker
Nå har mine C Fowleri funnet seg gogt til rette ser det ut for. Hvertfall spiser alle sammen med stor apetitt, Satt fast en klump med Tubifex i stad, og det var ikke lenge før det var full "krig" rundt klumpen Det er artig å se hvardan disse langsnutete Coryene bokstaveligtalt graver nesten hele hodet ned i sannen.

Men kjønnsbestemmelse...... er det noen HELT sikre tegn? Den ene er noe "rundere" en di andre.
Angrer ikke akkurat på det kjøpet her
Tubifex: Du var også oppi med hele armen og moste den hardt inntil veggen helt nedesrt helt til alle luftboblene hadde pilt ut?
Inaktiv bruker
Eneste måten å gjøre det på det
Birger A
Eneste måten å gjøre det på det:-)

Hehe, ser det for meg =)
Pussig aa se denne traaden akkurat naa. Sitter i Iquitos, Peru, og venter. Skal om 5 timer reise till Rio Ampiyacu (Pebas, Peru), alene sammen med noen lokale fiskere. Turen herfra tar naermere et doegn paa elvene og gjennom jungelen.
Der skal vi vaere i 4-5 dager i jungelen, bla.a. skal vi til det mer eller mindre hemmelige stedet der Corydoras fowleri lever. Sjefsfiskeren "min" lever av aa fange C. fowleri og apistos, saa det er meget sannsynlig at det er han som har fanget fiskene dine, Birger A.

Saa vi fanger nok noen av dem og tenker jeg, men mest moro blir det nok aa see og kartlegge apistogramma-habitater. Vi vil jo finne bl.a. A. sp. Pebas (mange varianter/underarter), A. sp. Papagei/Parrot (flere color morphs), A. sp. Putumayo/Algodon II, A. sp. Maulbrüter/Mouthbrooder, A. agassizii (baade blaa og roed color morphs), A. bitaeniata (Purutu, Shishita og et par varianter til), A. sp. "Blue" og noen flere. Muligens ogsaa A. sp. Winkelfleck/Angle-patch 2 (den moerke varianten).
Av en eller annen merkelig grunn har jeg pakket veldig mange fiskeposer.......
Inaktiv bruker
Artig å lese Send meg en mail når du kommer hjem da, bor jo bare "rett" borti gata for hverandre. Tror du at du har med nok fiskeposer da? Hehe
Ha en fin tur vidre
...og C. fowleri ble det
Da er jeg tilbake fra Amazonas-området, og bl.a. en uforglemmelig tur langt inn i jungelen fra Pebas, Peru, i nedslagsfeltet til Rio Yahuasyacu, en sideelv til Rio Ampiyacu.

Fanget bl.a. Corydoras fowleri på turen, og her er bilder fra biotopen og den lille bekken de levde i:

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Bekkens bredde varierte fra ca. 20 cm til 50-60 cm, og dybden var ikke stor, maks 20 cm på det dypeste (dette var i lavvann-sesongen).

Fiskene ble stort sett fanget på ca. 10 cm. dyp, de lå en og en på sanden et godt stykke fra hverandre (ikke i noen form for stim her nei).
Det er ikke lett å se, men det er en C. fowleri på bunnen på begge de nederste biotopbildene.

Data for vannet: pH: 5,10, Ledningsevne: 81 microSiemens/cm (veldig bløtt), og Temperatur: 27,6 grader C.

Her er noen av de nyfangede i posen:

[External Image]

[External Image]

[External Image]


Og her utfolder de seg i akvariet etter at de nå kom ”hjem”:

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Inaktiv bruker
Du milde,nydelig de var da
Tør man spørre hvor mange som emigrerte til norge ?
Og ble det med noe annet hjem også ?

Og det er vel feil av meg hvis ikke sier at jeg misunner deg den turen

/jan
JanR
....Tør man spørre hvor mange som emigrerte til norge ? Og ble det med noe annet hjem også ?.....


8 stykker C. fowleri ble med hjem. Og ca 100 apistogramma, masse otocinclus (bl.a. en helt ny type som er nesten helt hvit), noen maller (bl.a. Pseudohemiodon apithanos) og noen tetraer (bl.a. selvfangede Nannostomus marginatus).
Inaktiv bruker
Tom C
[QUOTE=JanR]....Tør man spørre hvor mange som emigrerte til norge ? Og ble det med noe annet hjem også ?.....


8 stykker C. fowleri ble med hjem. Og ca 100 apistogramma, masse otocinclus (bl.a. en helt ny type som er nesten helt hvit), noen maller (bl.a. Pseudohemiodon apithanos) og noen tetraer (bl.a. selvfangede Nannostomus marginatus).

Høres spennende ut
Nannostomus marginatus ser jo utrolig flott ut.
Hadde jo nesten kunne gått her i karet sammen med 144 mallene

Pseudohemiodon apithanos,mener jeg har lest om den eller en tilsvarende malle.Artig og flott malle.
Må jo nesten få lov til å være så frekk å spørre om det er fisk du skal beholde
selv eller kommer noe for salg etterhvert ?

/jan
JanR
...... Må jo nesten få lov til å være så frekk å spørre om det er fisk du skal beholde selv eller kommer noe for salg etterhvert ?

Fiskene er primært ikke tatt med hjem for å selges, men når yngelen deres vokser opp, er det jo muligheter.....
Inaktiv bruker
Da får jeg følge med godt fremover
Du skriker vel til når det skjer noe spennende med tanke på oppdrett/yngel ?

/jan
Til Tom C. Tror du at du kommer til å få yngel på pseudohemiodon apithanos?

Til Birger A. Kan jeg være and i køen hvis du får yngel?
Husk at tråden er 2 år gammel

By the way:
Tom C er akkurat nå på ny tur til Amazonas.
Han kommer forhåpentligvis med en spennende rapport krydret med bilder når han er tilbake fra årets Peru-tur. Han er borte hele oktober. Tipper han har mye spennende med i spesial-kofferten!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap