Hvorfor klarer jeg ikke å stablisere PH?!

Nå har jeg slitt så lenge med dette problemet, at jeg håper noen her kan være så snill å opplyse meg litt - pliiis!

Problemet er en stadig og jevnt synkenede PH, til tross for hyppige vannbytter (1-2-3 ganger i uka) og jeg tilsetter litt av et PH+ middel hver gang. Måling etter vannbytte ligger da på rundt 6,5. Problemet er at etter 3-4 dager er den nede i 5 igjen, og dette skjer hver uke! Har holdt på nå i månedsvis uten å klare å stabilisere en noenlunde jevn PH, og begynner å bli møkk lei. PH i krana svinger veldig her jeg bor (Moss), har registrert diverse målinger mellom 6,5 og 8,5 de siste månedene, men dette skulle vel ikke tilsi at PH skulle bli så lav?

Karet er på 112 liter, godt beplantet, og har fungert som selskapskar i et drøyt et år nå. Har to lysstoffrør i hele karets bredde (et infrarødt og et blåhvitt), har på lyset 10-12 timer pr. dag, og bruker en utvendig pumpe som går for fullt (Fluval 303). Oppi der svømmer 3 gule Molly, 2 røde sverddragere, 10 Corydoras Sterbai, 2 Ancistrus, 3 store eplesnegler og et ukjent antall diverse andre snegler. Både Mollyene og Sverddragerne har født flere ganger, har nå 10-12 små av varierende størrelse, de største nærmer seg nå 3 cm. Så det ser merkelig nok ut som fiskene har det bra, til tross for PH-svingningene.

Jeg håper at jeg har kommet med alle opplysninger som trengs for å mene noe om problemet mitt, hvis ikke, så vær så snill å si ifra!
Jeg vet ikke ha GH/GK (?) er, men når jeg har målt vannverdiene i akvariebutikken vi bruker, har jeg fått beskjed om at alle verdiene er helt fine, da har PH ligget på rundt 6,5.

Altså: Nå byttet jeg vann sist på lørdag, tilsatte foreskrevet mengde PH+, og målte PH 6,5 etter en stund. Så i går kveld var den nede i 5 igjen ... Blir snart gal av dette, er redd fiskene skal bli syke etterhvert, for flere av de fiskene jeg har liker ikke så lav PH.

Nå lurer jeg på om det kan være de to store røttene (Mangrove, kjøpt i akvariebutikken) jeg har i karet som kan forårsake problemet, men de virker harde, og har vært oppi der over et år nå. Har ikke mye lyst til å hive dem ut, for det gror planter på dem, og fiskene har så fint skjul under/rundt dem. Så før jeg hiver dem ut hadde det vært OK å vite om noen andre her har opplevd at så gamle røtter kan skape dette problemet, det sitter nemlig så langt inne å gjøre det!

Det første du må gjøre er å måle kH. Jeg mistenker denne for å være bortimot fraværende. Med meget lav kH vil pH svinge slik at det kan være vanskelig å få målt denne koorekt.

Siden du tilsetter Ph+, burde Kh være normalisert etter dossering. Om denne forsvinner fortere enn dugg for sola, er det noe i karet ditt som avgir mye syrestoffer.
Det kan også være at plantene ikke får tilstrekkelig Co2, og dermed forbruker noe av karbonatstoffene dette Ph+-midlet er bassert på.

Har du forsøkt å måle Ph om morgen og kveld, for å se om det er endringer da?
Få også tak i Kh-test, slik at du kan følge med om denne "forsvinner av seg selv".
Tusen takk for svar!
Har ikke vært her (på jobb) siden torsdag, derfor sent gjensvar fra meg

Når de i akvaributikken har sagt at alle verdiene er bra, så har jeg gått ut ifra at KH også er det. Det middelet jeg bruker, er et KH/PH+middel, så jeg trodde at KH, og igjen PH, ble regulert med denne. Jeg har spurt på nytt i akvariebutikken, og fikk til svar at jeg sannsynligvis ikke hadde tilsatt nok av KH/PH+middelet, at jeg (over tid) måtte sørge for å jobbe PH opp i godt over 7 for at den skulle stabilisere seg. Jobber med dette nå.

Ellers har jeg også lurt på om det er noe i karet som avgir for mye syrestoffer, men hva? I tillegg til plantene, er det er jo som sagt bare røtter og lavastein oppi der, og alt har vært der i over et år. Kan noe av dette avgi syre etter så lang tid? I akvariebutikken tror de ikke noe på det, har spurt flere ganger. Og røttene virker OK, de er helt harde.

Dersom plantene ikke får nok CO2, hva gjør jeg for å rette opp dette? Jeg lar som sagt pumpa gå for fullt, og sørger for at vannflaten blir brutt for å tilsette oksygen, det er masse krusninger i vannoverflaten, men uten at det blir bobler. Hva jeg kan jeg eventuelt gjøre for å tilsette mer oksygen, CO2-apparater er vel ikke for amatører som meg, for mye CO2 er vel ikke bra for fiskene?

Jeg har lest litt om fotosyntesen, og at plantene avgir Co2 om dagen, men bruker om natten, derfor vil Ph alltid være lavere om morgenen, uansett. Derfor har jeg alltid målt PH etter at lyset har stått på en stund, og skjønner jeg ikke hvorfor jeg skal måle PH både morgen og kveld for å sammenligne. Tenker jeg helt feil her? Må nok ha dette litt mer inn med teskjeer ... Håper dere har tålmodighet med meg

Etter ett år skulle det aller meste av garvesyre være ute av røttene. Stort sett det eneste som da avgir svake syreforbindelser, er fiskene (urinsyre blandt annet), og forrester (proteiner=aminosyrer). Men det skal være svært mye fisk\ overforing og svært lite vannbytte for at dette skal ette opp Kh i såpass raskt tempo.

Plantene trenger karbon for å vokse. Det er derfor dem trenger karbondioksyd (fotosyntesen gjør at de spalter Co2, beholder C-en og slipper O2-et). Dersom det er for lite Co2 i vannet, vil plantene til en viss grad forbruke karbonatene (oftest HCo3). Denne spaltingen krever tildels store mengder energi, da det er mange ledd som skal til i spaltingen. Dersom karbonatene forsvinner fra vannet, forsvinner også bufferevnen til Ph-en.

Men det er uhyre skjelden at jeg har vært borti planter som forbruker så mye karbonater at dette merkes på Ph.

Jeg vil derfor tro at det er for lite karbonater i vannet til å opprettholde en stabil Kh. Men for å teste dette ut, må du nok bruke noen kroner på en dråpetest (Kh). Dette er etter mitt syn meget viktig!
Ut i fra mine kalkuleringer, skal det relativt store mengder Co2 til for å senke Ph til 5,0, selv med lusne 0,1Kh

Når det gjelder tilsetting av gass til vannet, vil man ikke kunne presse ut O2 med å tilføre Co2. Gasset har vesentlig høyere kapasitet på gassbinding enn at det blir ett problem. Så det er ikke farlig å tilsette Co2, under kontrollerte former.
At du lar pumpa jobbe skikkelig med vannoverflata, vil faktisk lufte inn O2 til vannet, og ut Co2. Vil tro at du kan sende pumpeutblåset en tanke, og dermed beholde litt mer Co2 i vannet. Senk gradvis, du ser når det blir for lite O2 i vannet (respirasjonen øker på fiskene).

Om man velger å tilsette Co2, syntes jeg at det beste er å gå for ett kvalitetsoppsett med gass på flaske, magnetventil eller PH-kontroller. Dette koster flesk, men er verdt pengene for de aller fleste.
Har ikke helt sansen for disse sats-oppsettene, med hjemmelaga Co2. Har prøvd det ut en gang for mange år siden, og det gikk skikkelig på trynet :p I dag vet man hvorfor, og kan le av det

PS: Planene forbruker Co2 om dagen, og O2 om natten. Co2 senker PH, og derfor er Ph lavere om morgenen. Jo lavere Kh, jo større svingninger.

Eks:
Ph 6,5, Kh 0,5 (alt for lav) gir 5mg\L Co2.
Dersom man beholder samme mengde Co2 i vannet, men øker Kh til 3, vil Ph bli 7,5.
Men mer enn 2 mg\L Co2 i ditt kar er urealistisk å forvente seg.
Sier man at det er 2 i stedet, og du greier å holde Kh på 2, vil dette resultere i en Ph på 7,5
Da kom jeg litt lenger!
Takk igjen for langt og utfyllende svar!

I første omgang skal jeg prøve med gradvis senking av pumpeutblåset samt gå til innkjøp av KH-test. Kommer nok temmelig sikkert tilbake med flere spørsmål når KH-test er tatt, for jeg gir meg ikke før jeg har funnet ut av dette

Prøver igjen, Frank!
Jeg studerte det siste svaret ditt i går kveld, og nå jeg er like forvirret igjen! Er redd det ble litt for avansert for meg, må nok innrømme det

Det jeg ikke skjønner, er at du først sier at ved å senke pumpeutblåset en tanke, vil jeg kunne tilføre vannet mer CO2, og så at CO2 senker PH, dette blir motstridende for meg, da jeg jo ønsker å øke PH. Har fått med meg at plantene trenger CO2 for ikke å forbruke for mye karbonater, som igjen er med på å stabilisere PH, men klarer allikevel ikke å få oversikten her!

Leste også at høy temperatur kan gi lite oksygen i karet, men er usikker på hvordan dette påvirker PH. Sjekket i allefall termometeret, og det var 27 grader i karet. Kan dette ha noen sammenheng med problemet mitt, tror du? Jeg fant ihvertfall ut at ingen av fiskene mine trengte så høy temp., og reduserte til 23 grader.

Håper jeg ikke øver altfor stort press på tålmodigheten din, som du skjønner er jeg en elendig kjemiker, jo mer jeg leser om dette, jo mer teflon føler jeg det legger seg rundt hjernen min. Må nok studere dette en stund før det forhåpentligvis går et lys opp for meg Gubben antydet forresten forsiktig i går kveld at jeg kanskje skulle gå over til sauehold, at det muligens var enklere. Han begynner vel å lei av å se meg svime rundt med PH-test og kalk

Mvh Mette
Mette KH
Det jeg ikke skjønner, er at du først sier at ved å senke pumpeutblåset en tanke, vil jeg kunne tilføre vannet mer CO2, og så at CO2 senker PH, dette blir motstridende for meg, da jeg jo ønsker å øke PH. Har fått med meg at plantene trenger CO2 for ikke å forbruke for mye karbonater, som igjen er med på å stabilisere PH, men klarer allikevel ikke å få oversikten her!
Var ikke meningen å forvirre deg
Det jeg her tenker, er at om det er plantene som gafler i seg karbonatene du tilfører med Ph\Kh+, vil de ha mer nytte av mer Co2 i vannet. På den måte vil de ikke ta for seg av det lille som skulle holde Ph oppe

Mette KH
Leste også at høy temperatur kan gi lite oksygen i karet, men er usikker på hvordan dette påvirker PH. Sjekket i allefall termometeret, og det var 27 grader i karet. Kan dette ha noen sammenheng med problemet mitt, tror du? Jeg fant ihvertfall ut at ingen av fiskene mine trengte så høy temp., og reduserte til 23 grader.

Mengden O2 i vannet har 0 sammenheng med Ph, så det er ikke grunnen

Mette KH
Håper jeg ikke øver altfor stort press på tålmodigheten din, som du skjønner er jeg en elendig kjemiker, jo mer jeg leser om dette, jo mer teflon føler jeg det legger seg rundt hjernen min. Må nok studere dette en stund før det forhåpentligvis går et lys opp for meg:) Gubben antydet forresten forsiktig i går kveld at jeg kanskje skulle gå over til sauehold, at det muligens var enklere. Han begynner vel å lei av å se meg svime rundt med PH-test og kalk:) Mvh Mette

Forumet er til for å bruke, så du trenger ikke være redd at jeg går lei deg Tvert imot, vi liker brukere som faktisk gidder å bry seg om fiskene sine.
Mange ville sikkert bare trukket på skulderene, og lagt hele greia på hylla.

Sauer? Tja, er nå de så enkle?
Tusen takk igjen!
Skjønte det du svarte nå, ellers godt at det lov å være litt dum her

Da jobber jeg videre med saken, skal skaffe meg KH-test før helgen, og kommer tilbake når jeg har fått testet.

Og du har nok rett, jeg lar sauene være og holder meg til fiskene mine, jeg er faktisk ganske glad i dem, som du sier

Mvh Mette
En liten oppdatering:)
Siden dere var så snille å hjelpe meg her, får jeg vel kanskje fortelle hvordan det har gått!

Sist fredag byttet jeg som vanlig ca. 25 % vann, og tilsatte deretter 1 teskje KH/PH+ ca. hver time 3-4 ganger. Ga meg da PH viste godt over 7. Fjernet også en av bakgrunnsplantene, en Echinodorus bleheri, hadde tre sånne, og fikk en liten aha-opplevelse da jeg plasserte den i en 10-litersbøtte, den fylte hele bøtta! Så det ble nok litt mye med tre slike og en god del andre planter i 112-literen, for karet ser fremdeles mer enn godt nok beplantet ut ...

Så har jeg målt PH hver dag siden, og den har bare sunket litt, i går viste den 6,7, og det får jeg kanskje være fornøyd med? Har nesten litt dårlig samvittighet for at jeg ikke har fått somlet meg avgårde til akvariebutikken for å kjøpe KH-test, men får det nok til denne helgen

Men det virker som det var som Frank her sa, at disse plantene gafla i seg KH/PH+ middelet like fort som det kom oppi. Hadde aldri trodd det kunne bli for mye planter i et kar, men det ble det tydeligvis i mitt.

Nå ser det ut som mysteriet er løst, så igjen tusen takk for hjelpen her, hadde aldri kommet på at plantene kunne være problemet!

Sverddragerne har forresten fått unger siden sist, og "skremmende" mange har overlevd, minst 15 småttinger oppi der nå! De svømmer rundt sammen med alle de andre fiskene, har nå gul Molly og rød Sverddrager i alle størrelser, fra 4-5 forskjellige kull, ganske flott å se dem stime sammen. Så er det noen som bor i nærheten og vil ha noen når de blir store nok, så bare si ifra

Mvh Mette
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap