Tips til Holger angående fotokonkuransen

Takk for at du har oppgradert fotokonkuransen slik at vi nå kan legge inn større bilder! Det har vært en etterlengtet mulighet. Det at vi nå kan kommentere hvert enkelt bilde er også en veldig fin ting

Men jeg har lagt merke til en ting jeg tenkte jeg skulle tipse deg om før neste konkuranse starter. I motsetning til tidligere kan man nå høyreklikke på bildene og lagre dem på egen pc. Dette gjør det enkelt å sjekke EXIF-dataene. Der kan man ofte se hvilket kamera som er brukt, og fotografen kan legge inn copyrightinformasjon som f.eks sitt eget navn. Og dermed kan man finne ut hvem som står bak hvilket bilde.

At dette er noe som folk flest gidder å gjøre er nok lite trolig, men muligheten er jo der.
Plussmedlem
Hei Ståle.

Det har blitt foreslått før, og kjem i neste runde
Holger Lockertsen
Det har blitt foreslått før, og kjem i neste runde :)


Tror det Ståle mener her er at det, siden det går ann å lagre bildene, går ann å finne ut hvem fotografen er før konken er avsluttet(?).
Plussmedlem
Geeeeeeezzz... Starte med Å LESE innlegga før ein svarar, kanskje?
(Tidleg om morgonen, kan eg kanskje unnskulda meg med? )
Plussmedlem
Nytt svar:

Dette er tilfelle for tidlegare konkurransar også. Ein har jo berre kunna slå av javascript og så laste ned bildet. (Sperra funka for øvrig heller ikkje i Firefox, hehe)

EXIF-informasjonen er ikkje lett tilgjengeleg i standard bildeprogram, og eg trur ikkje så mange legg inn copyright-informasjon i EXIF, for å vera ærleg. Eg trur difor problemet er forsvinnande lite.

Javascriptsperra for å laste ned bilde kjem på plass igjen, og eg jobbar med andre muligheter for å beskytte bildet, men foreløpig gjer vi ingenting.
Holger Lockertsen
(Tidleg om morgonen, kan eg kanskje unnskulda meg med? :-D)


Bruker 2-3 ganger om dagen selv;D
Holger Lockertsen
EXIF-informasjonen er ikkje lett tilgjengeleg i standard bildeprogram, og eg trur ikkje så mange legg inn copyright-informasjon i EXIF, for å vera ærleg.


EXIF informasjonen er nok mye lettere tilgjengelig en som så, og det helt uten bildebehandlingsprogram. Man trenger bare høyreklikke på bildefilen i windows og velge egenskaper. Kanskje jeg ikke burde sagt noe, så hadde det ikke vært noe problem :-p

Jeg tror heller ikke det er så mange andre enn meg som driver å spekulerer i hvem som har tatt bildene, så det er nok ikke noe problem :-p Ville bare nevne det
Plussmedlem
Ståle Syre
EXIF informasjonen er nok mye lettere tilgjengelig en som så, og det helt uten bildebehandlingsprogram. Man trenger bare høyreklikke på bildefilen i windows og velge egenskaper. Kanskje jeg ikke burde sagt noe, så hadde det ikke vært noe problem :-p


Då trur eg du har installert eit program som gjev EXIF-informasjon i "egenskaper", for EXIF-info blir ikkje vist i "egenskaper" som standard i windows XP i alle fall.
- Det kan forresten hende at vi slettar denne tråden når vi er ferdige med den
Holger Lockertsen
Då trur eg du har installert eit program som gjev EXIF-informasjon i "egenskaper", for EXIF-info blir ikkje vist i "egenskaper" som standard i windows XP i alle fall. :) - Det kan forresten hende at vi slettar denne tråden når vi er ferdige med den ;-)


Nei jeg har ikke installert noe ekstra her for å få EXIF data i windows. Høyreklikker bare på bildefilen, velger så egenskaper. Da får man opp et vindu med to faner: "Generelt" og "Sammendrag". Velger sammendrag og vips.....

Men nå skal jeg holde munn :-P Slett tråden du Holger
Prøvde det... Men stod ikke noe under tittel og forfatter eller noe, men kunne skrive inn selv :p har ikke installert noe EXIF og har windows xp
null exif her, xp pro med diverse fotoprogrammer
Er ikke helt sikker hva som gjør at jeg får det opp, for jeg bruker ikke Photoshop på jobb nå. Men har installert MM/Adobe Fireworks og det er mulig det gjør samme nytten, for jeg får opp hele pakken ihvertfall.

Har man status bar på i Windows Explorer står det litt der, tar man Egenskaper, Sammendrag og så avansert så står alt.

Edit: Man må selvsagt teste det på sourcefilen, det er jo ikke lagret informasjon for kopier alltid.
Så klarte jeg ikke holde munn likevel da :-p

biXen
Er ikke helt sikker hva som gjør at jeg får det opp, for jeg bruker ikke Photoshop på jobb nå.


Spørsmålet er ikke hvorfor du kan se EXIF data i windows. Spørsmålet er heller hvorfor noen ikke kan se det. Muligheten til å se EXIF data er standard i XP.

Sitat fra wikipedia: "In Windows XP, a subset of the Exif information may be viewed by right clicking on an image file and clicking properties; from the properties dialog click the Summary tab."
Les mer her: http://en.wikipedia.org/wiki/Exif

Dere som ikke kan se exif, har dere installert Servicepack 2? kan det være en annen oppdatering som ikke er installert?
Hvis de ikke har installert service pack 2 så er ikke mangel på EXIF informasjon deres største problem :P

Jeg tror de har det, men at de verken bruker statusbar i Windows explorer, eller har trykka på avansert som jeg sa
Plussmedlem
Hmm. Eg trudde det som stod under "Sammendrag" berre var standard filinformasjon, i og med at denne informasjonen finst på nær sagt alle typar filer. Det er dessutan berre bittelitt av exif-infoen som visast der i så fall.

Eg brukar annan programvare til å sjå og editere Exif-info på bilete, og det er jo all den andre infoen som er interessant.

Eg har muligheten for å strippe exif-informasjonen frå bildet, og vurderer om det er naudsynt.
Holger Lockertsen
Hmm. Eg trudde det som stod under "Sammendrag" berre var standard filinformasjon, i og med at denne informasjonen finst på nær sagt alle typar filer. Det er dessutan berre bittelitt av exif-infoen som visast der i så fall. Eg brukar annan programvare til å sjå og editere Exif-info på bilete, og det er jo all den andre infoen som er interessant. Eg har muligheten for å strippe exif-informasjonen frå bildet, og vurderer om det er naudsynt.


Hva som vises under "avansert" vil variere fra bilde til bilde avhengig av hvilket kamera som er brukt og hva som er gjort med bildet i etterkant. Grunnen til det er at de forskjellige kameraprodusentene har videreutviklet EXIF formatet i hver sin retning, og windows har igjen sin egen måte å tolke det på.

Hvis du ser på bildet mitt fra Juli-konkuransen, så vil du se at all den informasjon som kan avsløre hvem fotografen er vises. Der vises også navn hvis det er lagt inn.

Men hvis du har mulighet for å fjerne denne informasjonen før bildet legges ut er jo problemet løst, i den grad det er noe problem i det heletatt.
Et helt vanlig bilde fra mitt kamera ser da slik ut i Egenskaper.

Det er såklart mulig å strippe det som Holger sier. Kanskje til neste konkurranse det er en ide å strippe det, lagre det, og så vise relevant info etter avstemming er slutt?!
Plussmedlem
biXen
Det er såklart mulig å strippe det som Holger sier. Kanskje til neste konkurranse det er en ide å strippe det, lagre det, og så vise relevant info etter avstemming er slutt?!


Frå og med neste runde (i morgon) er det valfri utfylling av Exif-info når ein lastar opp bildet.
Plussmedlem
Det einaste problemet her er jo evt. muligheten for å identifisere fotografen med exifinfoen på bildet - dersom fotografen har lagt inn dette. Eg trur ikkje det er vanleg å leggja inn denne informasjonen på bildet, så problemet er neppe stort...
Det er gutten som ordner opp det

Tror det vil være interessant for mange å kunne se hvilke instillinger på kameraene som er brukt. På den måten kan vi alle lære av hverandre.

You the man, Holger
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D. Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap