Avliving av fisker

Hei!

Måtte forleden avlive 3 av mine fisker grunnet sykdom. Dette gikk til ved at jeg kokte opp noen liter vann, og puttet de oppi her. De døde momentant hele gjengen. Det høres forferdelig grotesk ut, men er dette en human måte å ta livet av fisken?

Evt. hva er den mest humane måten å gjøre det på?
Hva som er mest humant vet ikke jeg, me jeg tar fisken i en håv, eller pose og slår den hardt mot kjøkkenbenken eller liknende. Ikke tegn til liv etter det.
Varmt vann
På kranen min er skoldesperren ødelagt, så vannet som kommer ut er vel kanskje 75-80 grader. Jeg avliver småfisk ved å holde dem i hoven under dette glovarme vannet. Det går veldig fort. Har selv problemer med å bruke kniv for å skjære nakken på fisk, som er en anbefalt metode. Større fisk bør en vel bruke denne metoden for. Eller å slå dem mot benken, som
Aquadama nevner. En hammer i hodet ville vel være greit for store Ancistrus, Pleco og lignende. Disse er jo pansrede, så det kan vel bli mange slag i benken før de dør.........
Ha, ha, ja der ville vel det beste i grunn vært øks (det var en spøk altså)
Fryse fisker
Hva med å fryse dem? Er det humant?
Akvariedilla
En hammer i hodet ville vel være greit for store Ancistrus, Pleco og lignende. Disse er jo pansrede, så det kan vel bli mange slag i benken før de dør.........



En bekjent av meg skulle for noen år tilbake avlive en 40 - 45cm pleco...
han prøvde med kjøkkenkniven: ikke mulighet sjanse, katta: samme resultat, luft(utav karet i en time el. no) fortsatt levende....
Han endte opp med å ha fisken i to-tre år til, til den døde av naturlige årsaker
Huff, nei!! Tenk hvor lang tid det ville ta å fryse en fisk ihjel. Den hadde dødd av å være ute av vannet før den tid. Eller kanskje det er greit dersom vi bruker tørr-is beholder ? *humrer".
mest humant..
Fikk beskjed av dama på dyrabutikken at å sleppe fiskene oppi kokende varmt vann er den mest humane måten å avlive en fisk på..
Ingrid!
Fikk beskjed av dama på dyrabutikken at å sleppe fiskene oppi kokende varmt vann er den mest humane måten å avlive en fisk på..


Joda sant d, men prøv å avlive f.eks. en 35cm Oscar med kokende vann
kokende vann funker bra på små fisk som f.eks. guppy, platy, og dvergciklider.
Klorbad fungerer raskt og smertefritt for de fleste små fisk.
Jeg overdriver ikke når jeg sier at samtlige av de vi har måttet avlive har tatt kvelden før de nådde vannflaten - eller klorflaten for å si det presist.
Jeg har da fylt en tett flaske med vid åpning med klor og sluppet fisken nedi.

Å putte fisk i fryseren er også en mulighet.
Fisken sovner da inn uten smerte, men tanken på å ha en død fisk sammen med matvarene i fryseren, byr meg rett og slett imot!
(Det blir liksom noe annet med varene fra Findus

Skulle jeg ha avlivet noen av de store, ville jeg brukt slegge, tror jeg..
Får håpe jeg aldri blir nødt til det, men må man, så må man.
*bank i bordet* (uten slegge)
jeg ler.........
kanskje fælt av meg , men ser for meg ØKS på platy eller guppy.......Nei klor eller kokende vann det tror jeg må være tingen, men å SLÅ fisken i bordet ???? stakkars, tenk om du ikke treffer skikkelig da ??? står å dæljer gang etter gang ???? *kremter mens latteren tar meg *

Nei tror kanskje de bare må få DØ selv.......Sukk
Det letteste er vel bare å slå dem hard i hode, uansett str. på de små fisken kan man bruke en skje. Tanken på å bli kokt levende høres ikke akkurat så innbydende.
saken med koking er jo at kropstemperaturen endrer seg så drastisk osv at de dør av sjokk. Tror neppe de merker noe særlig
Koking funker nok. Personlig bruker jeg saksa, klipper hodet rett av. På en større fisk, kniven og av med hodet. Det er nesten sånn mann gjør det når mann avliver mat fisk, bare da tar mann puls åren, og ikke hele hodet av. Så da funker det nok på akvarie fisken også. Så fort rygg raden bryter så er det game over.

Mann koker jo feks krabber levende, alle slags kreps dyr mann fanger til mat. Det går nok fort det også. Klor har jeg ikke tenkt på, syntes det virket rart, men når jeg tenker meg om så skviser jeg av og til bare hodet til fisken mellom fingrene når den ligger i hoven, det virker også litt rart kanskje

Så lenge det går fort så er det vell greit med det alternativet som passer best.
Dyrevernloven regulerer hvordan avliving skal skje.
§ 9. Avliving.

Avliving av dyr skal gjerast på slik måte at dyret ikkje kjem i fåre for å lida i utrengsmål.


Dyr må ikkje flåast, skåldast eller ribbast før dei er daude.
Flåing og ribbing er helt uaktuelt...*gliser*
Aquadama
Flåing og ribbing er helt uaktuelt...*gliser*

Og skoldinga gjelder for griser. Det er jo en yrkes paksis å koke krabber levende. Bruker jo ikke "grisemaska" som slakteren bruker på sau, kyr og gris på små fisk
fishyalexander
[QUOTE=Aquadama]Flåing og ribbing er helt uaktuelt...*gliser*

Og skoldinga gjelder for griser. Det er jo en yrkes paksis å koke krabber levende. Bruker jo ikke "grisemaska" som slakteren bruker på sau, kyr og gris på små fisk

Det virker som det er usikkerhet om hva som omfattes av lov om dyrevern. Her spesifiseres dette;

Dyrevernloven;

§ 1. Kva dyr lova gjeld.

Denne lova gjeld levande pattedyr, fuglar, padder, frosk, salamander, krypdyr, fisk og krepsdyr.

Som følge av at fisk pr definisjon av lov om dyrevern er et dyr gjelder denne paragrafen;

§ 9. Avliving.

Avliving av dyr skal gjerast på slik måte at dyret ikkje kjem i fåre for å lida i utrengsmål.

Ved avliving av hest, storfe, småfe, gris, fjørfe, kanin eller tamrein skal dyret svævast før blodet vert tappa. Avliving av slike dyr må berre gjerast av person som er over 16 år og kunnig i slikt. Så langt råd er må avlivinga gjerast ute av syne for andre dyr.

Dyr må ikkje flåast, skåldast eller ribbast før dei er daude. Dette gjeld likevel ikkje krepsdyr.

Føresegnene i fyrste og tredje leden gjeld òg under jakt og fangst.

Så siden trådstarteren spør om hvordan fisk kan avlives legger jeg ved denne forskriften om dirft av akvakuturanlegg, som kan si noe om hvordan fisk tenkes avlivet;

Forskrift om drift av akvakulturanlegg (akvakulturdriftsforskriften).
§ 28. Avliving av fisk

Dersom det kan føre til unødig eller betydelig lidelse for fisk å leve videre, skal den snarest mulig bedøves og avlives på forsvarlig måte.

Fisk skal bedøves før avliving og være bedøvd når døden inntrer. Bedøvingsmetoden skal ikke påføre fiskene vesentlig stress eller smerte. Bedøving skal skje ved slag mot hode, bruk av egnet medikament eller annen egnet metode.

Fiskene skal dø som følge av bløgging og påfølgende blodtap fra hjernen, medikamentell overdose eller annen egnet metode. Det skal sikres at fiskene er døde før videre behandling. Alt blodvann, andre deler eller avskjær av fisk skal samles opp og behandles som animalsk avfall, jf. § 14.

Det er ikke tillatt å avlive store mengder fisk i akvakulturanlegg med flytende installasjoner. Mattilsynet kan gi tillatelse til slik avliving dersom dette er nødvendig ut fra tungtveiende fiskehelse- eller fiskevelferdshensyn.


Her må jeg tilføye for min egen regning at som bedøvelse er slag mot hodet, nedkjøling eller bedøving ved hjelp av CO2 brukt bl a i lakseslakting.
Ja så et kakk mot hodet på en guppy, eller en neon tetra, eller denne, bare gasse den litt med co2, eller kakke den i hodet først? Det beste er jo å få det unna gjort så fort som mulig. Klipp av hodet, koking osv.

Reker krabber hummer osv har vell like stor "hjerne" som fisk, og disse er det lov å koke? Rett fra trålen og rett i gryta med rekene. Samme med hummer og kreps, rett fra teina og rett i gryta.

Hvordan gjør du det med fiskene? Og jeg prøver ikke være frekk eller arogant, men jeg tror det må sees litt fra en annen vinkel en slakt, når mann tar livet av en "gullfisk".

Tenk hvor mange som har havnet i do?! Det er ikke få.
Nils kommer jo med direkte fakta her, men tror nok vi må se litt mellom fingrene når det kommer til disse paragrafene.

Hvis dette skal gjennomføres på en skikkelig måte, må man jo nesten være professjonell innenfor yrket. Jeg tror ikke jeg hadde klart å få en fisk til å besvime ved å kakke den i hodet. Sjangsen er mye større for at den da hadde dødd momentant, noe som jo må sies å være en ganske human måte å drepe en fisk på.

Dessuten er det jo lov å fiske. Her snakker vi altså om å dra i land en fisk etter munnen med sylskarpe kroker mens den kjemper tappert mot, for så å brekke nakken på den eller sløye den med en sløv kniv. Ikke en særlig human måte å dø på, for å si det slik.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap