Black molly

Heisann
Min kusine lurer på om det er noen som kan noe om kjennetegn på en gravid black molly...?
Hun har en han og en hunn, black molly. de er ikke fullvokst men hun mollyen er nå blitt veldig stor rundt magen i forhold til for en uke siden.. så hun undres om hun kan være gravid...?
er det noen som hvet om kjennetegn hun kan se etter så er hun veldig takknemlig =)
dette lurer jeg også på
godt spørsmål, jeg har også noen molly som er veldig runde rundt magen. Hvor lenge er de gravide? og hvor mange får de om gangen?

...også nybegynner...
hehe. har ikke black molly selv.. litt synd i grunden... de er jo så pene. men det må jo være vanskelig å se..siden andre "gjennomsiktige" fisk kan man se at de er sorte i magen, men black mollyene er jo helt sorte :S

hjelp!
Kusinen min har nettop merket noen yngel i akvariet..men nå er spørsmålet om det er mollyen,guppyen, sværddragen eller platyen som har fått unger..er det mulig at en fisk f.eks guppy får både noen grå og noen røde unger? eller er det to fisk som har fått yngel? hun sier de er veldig små og nesten gjennomsiktig, men hun kan se fargen på dem så vitt...(noen går og noen er røde altså)

å det andre spørsmålet håper jeg noen kan svare på, om kjennetegn på black molly.. for det lurer både jeg, kusina mi, og tessi på...
Plis hjelp oss..
black molly gravid?
hei.. molly er veldig morro å ha i enehvert akvarie,ettersom dem er veldig enkle å få yngel på.

(tips, 2 hunn, pr hann.)

Men tegn på at hun er gravid er når du får hvite prikker på buken,noen ganger åsså helt hvit helt under på buken.og når hun begynner å nerme seg slutten på svangerskapet så får hun en sølv-blå ring under bak finnene på siden(e)

idet hun begynner å hjemme seg litt og er mye ved vannoverflaten å "gisper" etter mer luft så er veene igang.. (mørk, nesten sort avføring kan åsså være klare tegn på at det er yngel å vente løpa natten)

hvordan du kan se om det er molly yngel eller ikke er ikke så lett til å begynne med,men dem er som regel lik seg selv(rasen) men å se kjønnet på dem tar alt ifra 1mnd og utover.. kanskje lenger åsså

Håper dette hjalp litt


Mustice
hva med guppy da?
Ja det hjalp masse =)
tusen takk
da har ikke noen teng på guppyen da? skjønner meg ikke på guppyen min :P den er spreng gravid ser det ut som å så går det en liten stund så er den ikke sort lenger, å så uten at den har hvært borti en han så er den sort igjen :S
en ting til om black molly
spiser mollyene ungene sine eller passer de på dem?
Har hørt at Black Molly er den "eneste" fisken som kan få yngler med ANDRE (!) typer fisk. Stemmer det?

Hvor lenge går Black Molly "gravide"?
Heisann
Har aldri hørt det før, har jo vært råkult om man kunne krysse dem med andre
Har ikke black molly selv, men vurderer om jeg skal få meg ett par stykker =)
Ja, kunne vært kult. Og min ene BM er sannsynligvis gravid nå, og jeg har den siste mnd kun hatt en guppy..(Kjøpte en til i dag). Den kan selvfølgelig ha blitt "gravid" i dyrebutikken, men ettersom de sa at det var den eneste fisken som kan få barn med andre fisk, så kan det jo hende jeg får en Black Guppy Hehe.

Så forresten den blåe Guppy hannen din på bildet av akvariet ditt. Fin guppy
Hehe ja han er "akvariets stolthet" :P
black guppy må jo være nydelige

Har en guppy som jeg kjøpte gravid.. :P
Platy og sverddrager krysses veldig lett, og det gjør sikkert guppy og + kanskje black molly oxo, men barna dems blir hybrider og de blir sterile. Så det er lett å krysse platy+sverddrager så black molly er ikke den eneste som kan krysses. Hvis du får en black guppy blir den sikkert fin Men en steril hybrid da
mArTii =)
Platy og sverddrager krysses veldig lett, og det gjør sikkert guppy og + kanskje black molly oxo, men barna dems blir hybrider og de blir sterile. Så det er lett å krysse platy+sverddrager så black molly er ikke den eneste som kan krysses. Hvis du får en black guppy blir den sikkert fin :) Men en steril hybrid da :(


Det er vel veldig usansynlig at guppy og molly kan krysses...
hmm.. men er det noen som kan si meg om de spiser ungene sine??
Aqua
hmm.. men er det noen som kan si meg om de spiser ungene sine??


Jeg ser i butikken der jeg jobber at mollyene føder i et strekk, men de forsvinner fort etter ca 2 uker, så mest sansynlig så blir de spist hvis de blir oppdaget..Men jeg tror det bare er hannen som spiser yngelen..
Min erfaring er at Molly spiser den yngelen de kommer over....bevitnet selv at en av mine forsynte seg grovt av palettyngel bl.a....
Mollyene mine spiste ikke yngelen sin.
Men de er kjent for å være konstant sultne, så det er mulig de vil ta dem når de er veldig sultne, det var mine aldri.... Guppy, Platy og Sverddragere får graviditetsflekk. Alle fire blir utrolig tykke når de er på slutten av graviditeten. De kan også gjemme sæd fra paringen, og på den måten få flere kull selv om de ikke er sammen med hanner i mellomtiden.
Min sverddragermor spiste en av sine egne unger ihvertfall. Det så jeg selv, og jeg tror det er det samme med molly
Viktig å fore yngelen veldig ofte
Mollyer må ha mat veldig ofte for å bli store og fine. Plukket en gang opp 47 yngel fra en enorm Mollyhunn da jeg så på at hun fødte, på den måten reddet jeg nesten alle i kullet til å begynne med.

De ble satt i en fødekasse i akvariet der foreldrefiskene gikk, for å unngå for stort avvik fra vannkvaliteten. Etter en nokså kort tid så jeg at det var trangt for dem, og at noen av dem ikke var helsvarte, så jeg satte opp et yngelakvarium med en god del vann fra akvariet de kom fra, og litt nytt vann (ca 1/4 nytt).

På den måten ble overgangen ikke så stor. Plukket ut dem av ynglene som var helsvarte, og foret videre på dem. Fikk frem ca. 10-15 store, flotte fisker på denne måten, men mange yngel døde underveis i prosessen.

En dag uten foring, og du kan glemme å få fram yngel med bra størrelse på. Det er i alle fall min erfaring. Det akvariet jeg brukte som oppvekstakvarium var på 28l, det var i minste laget egentlig. De er veldig glade i alger, så om du setter dem i litt sollys, og evt gjødsler litt for mye, får de noe å spise på selv om du ikke henger over dem til enhver tid.
Tilfeldig bekjentskap
© Ellisiv Huseklepp
Reklame for plussmedlemskap