- Hjem
- Forum
- Foto & Film
- Canon overrasker!
Canon overrasker!
Hei
Lenge siden jeg har postet på AF, selv om jeg følger med på hva som skjer så kommer det ikke mange poster fra meg.
Men nå måtte jeg bare, poste altså
Har kjøpte meg nytt kamera, og valget ble [url=http://clk.tradedoubler.com/click?p=51090&a=1169363&g=0&url=http://shop.japanphoto.no/?contentKey={E2A8D0E4-3A0A-42FF-A40A-3E30E6C1E5AE}]Canon EOS 400D[/url], og fyttigrisen som det gjør det bra! Jeg leste hurtigmanuel og satt i gang med å teste å ta bilder, etter en stund kom det fra madammen, "Øyvind, kan du ikke gå i gangen å ta noen bilder? Jeg prøver å se på noe her..." Og hva fant jeg i gangen, jo et par akvarier som stod og ventet. Jeg la meg ned forann det ene, og knipset i vei, og allerede ved det første bildet forstod jeg at dette kom til å bli en helt ny verden! Jeg stilte ikke inn noen ting, og resultatene var jo helt utrolig. Jeg har det billigste objektivet i verden (det som følger med i std pakka), tenk når jeg kjøper meg en bedre linse :O Er ei tamron linse jeg nesten kjøpte, men venter heller og ser om det er noen andre som passer meg bedre.
Ville egentlig bare gi et tips: Om noen vurderer å kjøpe et speilrefleks, løp og kjøp! Mitt Canon er helt vidunderlig! Det kan i hvert fall jeg anbefale på det aller sterkeste!
Legger ved et bilde av en av Coryene mine og en av en meget fornøyd Canon-eier Om jeg ikke hadde lagt meg ned og tatt et bilde med en gang og f.eks. pusset ruten hadde jo også bildet blitt mye bedre
-Øyvinden
Lenge siden jeg har postet på AF, selv om jeg følger med på hva som skjer så kommer det ikke mange poster fra meg.
Men nå måtte jeg bare, poste altså
Har kjøpte meg nytt kamera, og valget ble [url=http://clk.tradedoubler.com/click?p=51090&a=1169363&g=0&url=http://shop.japanphoto.no/?contentKey={E2A8D0E4-3A0A-42FF-A40A-3E30E6C1E5AE}]Canon EOS 400D[/url], og fyttigrisen som det gjør det bra! Jeg leste hurtigmanuel og satt i gang med å teste å ta bilder, etter en stund kom det fra madammen, "Øyvind, kan du ikke gå i gangen å ta noen bilder? Jeg prøver å se på noe her..." Og hva fant jeg i gangen, jo et par akvarier som stod og ventet. Jeg la meg ned forann det ene, og knipset i vei, og allerede ved det første bildet forstod jeg at dette kom til å bli en helt ny verden! Jeg stilte ikke inn noen ting, og resultatene var jo helt utrolig. Jeg har det billigste objektivet i verden (det som følger med i std pakka), tenk når jeg kjøper meg en bedre linse :O Er ei tamron linse jeg nesten kjøpte, men venter heller og ser om det er noen andre som passer meg bedre.
Ville egentlig bare gi et tips: Om noen vurderer å kjøpe et speilrefleks, løp og kjøp! Mitt Canon er helt vidunderlig! Det kan i hvert fall jeg anbefale på det aller sterkeste!
Legger ved et bilde av en av Coryene mine og en av en meget fornøyd Canon-eier Om jeg ikke hadde lagt meg ned og tatt et bilde med en gang og f.eks. pusset ruten hadde jo også bildet blitt mye bedre
-Øyvinden
Postet 31.10.06 kl 22:56
Endret: 09.11.06 kl 15:15
Postet 31.10.06 kl 23:11
Gratulerer med kamera! Det er alltid utrolig moro å pakke ut og for første gang prøve et nytt kamera. Et godt råd fra undertegnede er at du tar deg tid å lese manualen. Det tar deg raskere inn i ditt kameras fantastiske muligheter
Regner vel med å se flere bilder fra deg da snart. Kanskje bilder til kunnskapsbasene?
Regner vel med å se flere bilder fra deg da snart. Kanskje bilder til kunnskapsbasene?
Postet 31.10.06 kl 23:14
Nydelig Corybilde!
Vurderer kamerakjøp jeg også, hva kostet din Canon, Øyvind? Må bare få litt penger inn på kontoen igjen. (Eller ta ut litt ekstra fra den nokså feite sparekontoen min......)
Postet 31.10.06 kl 23:47
Postet 01.11.06 kl 00:10
Postet 01.11.06 kl 00:17
Kjøpte mitt fra XD, de var billige på kamera og minnekort og litt annet ditt og datt jeg hadde lyst på, så ble der jeg kjøpte denne gangen. Kanskje en annen plass for å finne et bedre objektiv senere.
Postet 01.11.06 kl 00:22
Mitt Olympus C-8080 er ikke så halvgæernt det heller, men jeg tror automatikken i ditt er mye bedre Du slipper å styre så voldsomt med innstillinger mht avstand til objektet osv. Mannen min har forgjengeren til ditt, altså Canon EOS 350D, og det er bare helt rått! Speilrefleks er virkelig noe spesielt.
Dette bildet er tatt med fininnstillinger (av meg, ikke automatikk) med Olympusen min. Ditt Canon speilrefleks hadde tatt et slikt bilde uten at du behøvde å fikle med noen innstillinger i det hele tatt
Dette bildet er tatt med fininnstillinger (av meg, ikke automatikk) med Olympusen min. Ditt Canon speilrefleks hadde tatt et slikt bilde uten at du behøvde å fikle med noen innstillinger i det hele tatt
Postet 01.11.06 kl 01:31
Endret: 01.11.06 kl 01:33
Postet 01.11.06 kl 11:40
Dansen på speilrefleksens roser fortsetter.
Nesten kommet meg gjennom manualen nå, men enda noen sider igjen, da er det godt å ta en pause og teste ut det man har lest.
SAE bilde
PS: Deke McClelland er en gud i å lære bort Photoshop tekniker Må bare finpusse litt på bildene, men gøy å teste ut ting, som alltid.
Nesten kommet meg gjennom manualen nå, men enda noen sider igjen, da er det godt å ta en pause og teste ut det man har lest.
SAE bilde
PS: Deke McClelland er en gud i å lære bort Photoshop tekniker Må bare finpusse litt på bildene, men gøy å teste ut ting, som alltid.
Postet 01.11.06 kl 21:50
Synes du ødela bildet litt med den teksten personlig da Det er vel ikke en SAE heller det der? Ser ikke ut som gjennomsiktige finner, eller er det litt dårlig hvitbalanse? (bruker du tungsten innstillinger for akvariebilder?)
Angående første innlegget ditt, at bra bilder med et Canon kamera overrasker er jo litt rart, da de knuser alle andre i den klassen i tester på bildekvalitet
Angående første innlegget ditt, at bra bilder med et Canon kamera overrasker er jo litt rart, da de knuser alle andre i den klassen i tester på bildekvalitet
Postet 01.11.06 kl 21:55
Tror jeg liker litt for godt photoshop, og å dille og dalle med bilder, enig i at det ble litt snodig med den teksten. Men måtte teste det, og alltid gøy å høre hva andre mener om noe man har laget.
Eneste jeg har fikset på bildet var å legge til teksten, og det skal være gjennomsiktige finner, er nok hvitbalansen som trenger litt omtanke.
Ble ikke overrasket over at Canon produserte gode bilder, men at det var så lett i forhold til et "nesten-speilrefleks" Panasonic kamera jeg har brukt en del var overraskende.
edit: Hmm... sae eller FF.. nå ble jeg i tvil, de var jo flinke til å spise alger som små i hvert fall...
Eneste jeg har fikset på bildet var å legge til teksten, og det skal være gjennomsiktige finner, er nok hvitbalansen som trenger litt omtanke.
Ble ikke overrasket over at Canon produserte gode bilder, men at det var så lett i forhold til et "nesten-speilrefleks" Panasonic kamera jeg har brukt en del var overraskende.
edit: Hmm... sae eller FF.. nå ble jeg i tvil, de var jo flinke til å spise alger som små i hvert fall...
Postet 01.11.06 kl 22:04
Endret: 01.11.06 kl 22:06
Den var litt gulaktig, derfor jeg lurte, men mine SAE har et gulaktig skjær fra noen vinkler. Også litt vanskelig å se om svarte stripen på din ender i en spiss. Det gjør de ihvertfall på mine Tror også SAE er mindre algeinteressert etterhvert, så det sier vel ikke så mye.
Angående bildet, så er det ikke uvanlig at folk som får hendene på Photoshop går litt amok først, det går seg til Men husk at fisken er i fokus, fordel å ikke dekke over den på noen måte liksom.
Sikkert mange som tror speilrefleks vil være vanskeligere, men Canon er flinke til å lage standard oppsett osv. så det tar nok bedre bilder samme hvilken bakgrunn man har. Selv har jeg personlig bare Ixus 40, så jeg ivrer etter å få et slikt selv
Angående bildet, så er det ikke uvanlig at folk som får hendene på Photoshop går litt amok først, det går seg til Men husk at fisken er i fokus, fordel å ikke dekke over den på noen måte liksom.
Sikkert mange som tror speilrefleks vil være vanskeligere, men Canon er flinke til å lage standard oppsett osv. så det tar nok bedre bilder samme hvilken bakgrunn man har. Selv har jeg personlig bare Ixus 40, så jeg ivrer etter å få et slikt selv
Postet 01.11.06 kl 22:22
Dette er nok SAE
Selv om finnene ser litt gulaktige ut, er nok desse en SAE. jeg synes det går tydelig fram at den svarte stripen ender i en spiss når jeg ser på en stor versjon av bildet i alle fall.
Postet 02.11.06 kl 12:22
Postet 02.11.06 kl 13:16
Postet 02.11.06 kl 13:42
Postet 02.11.06 kl 14:51
En annen god måte å finne tutorials på er å laste ned iTunes og gå inn på podcaster og trykke på podcastoversikt, og gå inn på søk og i description skrive photoshop, da kommer det mange gode podcaster man kan abbonere på, gratis Enten video-podcaster, eller radio podcaster, med bilder de viser, som en liten powerpointpresentasjon. Likte veldig godt PhotoshopTV, eneste jeg har sett på av de 2 dagene med spilletid jeg har lastet ned av video/radio filer, pga litt mangel på fritid. Ellers så har jeg lånt en DVD med til sammen 21 timers tutorials fra scratch til.... ja så langt har jeg ikke kommet enda DVD'en kan lese mer om på Total Training - PSCS2 sin side.
Og Toolei, du kan glede deg! 400D har tom fått kjeft fra madammen her i gården, så mye tid bruker jeg på det Må kanskje beherske meg litt.... Neida, det skal jeg ikke på en lang stund!
Og Toolei, du kan glede deg! 400D har tom fått kjeft fra madammen her i gården, så mye tid bruker jeg på det Må kanskje beherske meg litt.... Neida, det skal jeg ikke på en lang stund!
Postet 02.11.06 kl 22:02
Jeg må vel si at jeg føler at nikon er på et annet nivå og et hakk over! Har kanskje noe med følelsen å gjøre, men når du holder et nikon kamera så føles det robust og ordentlig ut, mens mye av canon sitt føles plastikk og litt billig. Denne sammenlikningen kommer fra å ha holdt i D50 og D70 kontra en 350d canon. Så hvorfor velge å kjøpe canon 400 kontra et nikon d80 ?
Postet 02.11.06 kl 22:34
Postet 02.11.06 kl 22:43