Palettciklider - artsakvarium/oppdrett, trenger hjelp...

Hei alle sammen

Tenkte jeg skulle begynne med et artsakvarium med palettciklider, og kanskje prøve oppdrett, litt usikker.

-Leste i fiskebasen at det ikke er en stimfisk, men lurer hvor mange man kan ha sammen, eller måå man ha bare et par?
-har lest at de fleste bruker kokosnøtte-huler, eller no "hulegreier". Går det allikevel an å få yngel og slikt hvis man bare har masse røtter og hjemmesteder? Steiner?

Ellers håper jeg alle har en flott dag

jeg prøvde med 2huer og en hann, og det endte med at den minste hua blei jaga av de andre, så dette er en parfisk.
det går sikkert å ha mange røtter osv, du kan jo ta en litt flat stein å stikke i grusen slik at den heller oppover å lage et lite hull der så vil nok palettene grave til de får god nok plass og synes det er fint nok.
Hadde 2 hunner og en han.. Det resulterte i at den ene hua ble jaget av de to andre helt til hun tilslutt døde.
Men kanskje en kan ha en han og flere hunner til de danner et par for så å ta bort resten av hunnene?
Å ha mer enn et par gir skikkelig slåsskamp, og paletter er ikke forsiktige av seg!

Vær også klar over at de blir veldig aggressive når de får barn. Min lille palettdame gikk til angrep på min 20 cm lange pleco gang på gang for å jage den bort, og til slutt greide hun det! Det er sånn jeg finner ut at de faktisk har fått barn. Jeg ser agressiviteten lenge før faktisk ser yngelen.

Begge passer barna, og jeg har sett utrolig spennende samarbeid hos mine. Må det jages fisk, er alltid en av foreldrene sammen med barna mens den andre jager fiskene. Jeg blir rørt, jeg. Vi mennesker kunne faktisk lære litt av deres samarbeid!

Mine paletter gyter bak en stein som står inntil akvariebakgrunnen. De er ikke så fryktelig pripne, men må ha noe som ihvertfall ligner litt på en hule.
Problemet mitt er at det er like ved pumpa mi...
huler funker veldig bra. fikk yngel selv med hule.

men er nok lurt å ha bare to ja. men kommer helt ann på størrelse på akvarie.
har du ett stort akvarie og flere huler holder de seg sånn nogenlunde unna hverandre
Jeg har to stykker som går veldig bra i lag. De svømmer veldig ofte sammen, og holder seg i nærheten av hverandre.

Men jeg vet ikke hvilke kjønn det er på disse. Kan det være to hanner eller to hunner? Eller går ikke disse godt i lag, slik at det kan være en hann og en hunn?

Og hvor ofte er de i lek?
Du kan ofte se på kroppsformen om det er dame eller man.. Mennene er lange og slanke i kroppen mens damene er mindre og rundere rundt magen. Damene blir også mer røde/lilla på magen når de har funnet seg en mann de liker.

Som sagt så er mine kjappe å legge nye egg hvis de blir fratatt eller mister barna. Hvis barna blir værende hos foreldrene mens de vokser til (noe de burde) så tar det jo lengre tid før de legger nytt kull.

Teorien er at barna skal lære hvordan de blir gode foreldre gjennom oppveksten. Tar en barna fra foreldrene så sies det at de selv blir dårligere foreldre og vanskeligere å få barn på.

Jeg holder mine yngel sammen med foreldrene til de begynner å vandre rundt i karet alene i lengre perioder.
Husk at det er viktig med noen raske "triggerfisk" i karret sammen med palettene. Her kan du godt bruke neontetra. Har du ikke fisk foreldrene/far kan jage når de får yngel ender det gjerne med at mor begynner å jage far, eller at far jager mor. Da blir den som sitter igjen med ynglen tilslutt så sliten av å passe ungene at den gir dem opp...
45 liter, flere fisker til et par?
Takk for alle svarene folkens!

Det karet som jeg skal ha de i er på 45 liter, men synes det blir litt lite fisk hvis jeg bare har et par palettciklider der... eller?

- i så fall, hvilke andre fisker passer til de?

Refererer til innlegget jeg skrev om triggerfisk rett over ditt siste innlegg, og anbefaler Neontetra, eller annen rask fisk. Husk å sjekke i fiskebasen om minimumskrav på karr-størrelse. Palettene skal ha ca 60 liter for å trives sånn tålig.
Hei!:D
Jeg skal til å bestille 4 søsken jeg!!
Er dette for mange?
Leste litt over her og ett par er best står det, problemet er at disse er jo søsken så det blir jo 4 fisker til visst jeg vil ha yngel også vist to krangler om en og vist en blir utestengt o.l. da?!?
Forvirret jeg!:S
Trodde det gikk, eller??

mvh Maria
Hei!:D
Er 4 søsken fo rmange det da eller?
forvirret jeg!:S
4 er for mange i et lite karr. Har du et stort ett (100l. og over) så bør det gå bra. Bare pass på å plassere hulene i hver sin side av av karret.
Hei igjen:)
Ok Tusen takk for råd! Men jeg tror jeg holder meg til ett par jeg!;P
Har endel fisk i karet fra før også såå...
Det er nok det beste. Er jo ikke nødvendig å skape situasjoner som kan by på problemer.
Hei IGJEN!:D
ja det er vell det
Men får se om jeg velger å kjøpe meg enda ett større akvarium å begynner oppdrett i dette
mvh.
Det du kan gjøre er og putte hua i akvariet først.. la henne være i karet to tre dager og så putter du hannen neddi der og da vil som oftest resten skje av seg selv etter relativt kort tid. Lykke til!
Hei!:)
Tusen takk for det Skal prøve mitt beste...
Har byttet ut grusen til sand og laget til små huler!
Jeg har ett palettpar i en 240 liter.
Og når jeg ser aggresiviteten hos disse ville jeg aldri puttet i ett par til.

Jeg har en annen pelvicachromis art der (blue fin), men disse er ikke like sinna, så det funker.
Hei
Ja jeg skal nokk holde meg til et nydelig par jeg!
Skal heller prøve oppdrett på dette
mvh.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap