Palettyngel

Jeg ser det er flere spørsmål ang. yngel på palettciclider her, og her kommer ett til - som nok et ganske banalt. Jeg har mine paletter i et selskapsakvarium. De greier alltid å overraske meg med plutselig å ha yngel (jada, de spiller alltid på forhånd, jeg får med meg det). Jeg oppdager det nesten alltid ved at de plutselig blir fryktelig agressive. Problemet mitt er at de alltid gyter like ved pumpa mi, og jeg mistenker at mange av de små havner nettopp der. Som sagt overrasker alltid palettene mine meg med at de plutselig har barn, så jeg får aldri berga de over i et annet akvarium. Er det noen som har at svar på hvordan jeg skal unngå at ungene havner i pumpa? Palettyngel er forresten utrolig søte!
Tynn strømpebukse over filterinnsuget er billig og effektivt.

Flytte pumpa funker også.

Det spørs hvilken pumpe du har men har du ett tynt innsug har jeg sett at noen har blå filtersvamp som de kutter ut riktig fassong i slik at de passer rundt innsuget. Også effektivt og lett å rengjøre.

P.S. Gratulerer. Og... jeg hadde mine paletter ute på første luftetur med sitt nye kull i dag. Første gang i selskapskar så dette blir spennende..
Pumpe
Problemet er at dette er ei diger juwelpumpe som kom med akvariet. Går fra bunn til overflate og står i hjørnet. Tror det blir vanskelig å ale opp de små i selskapsakvariet mitt, med flere glupske fisker, men det hjelper ikke med ei glupsk pumpe i tillegg. Palettdama mi er en imponerende god mor. Lille kroppen går til og med til angrep på min 20 cm lange pleco, og, ja, han har vært nødt til å flytte på seg!
Er karet stort nok til at du kan flytte huleområde eller teritoriet bort fra pumpen? Vet ikke om du har prøvd dette, men.. Altså gjøre det svært vanskelig for de å lage seg hule eller bosted nær pumpen?

Jeg er ikke helt sikker på hvordan et slikt filter er organisert inni men er det ikke mulig å legge til en stilskåret blåfiltersvamp utenpå? Festet til rillene i pumpen hvis du skjønner? Det du vil ungå er jo at de forsvinner inn i pumpen.
Takk
Takk for tips Skal forsøke det ved neste anledning. Dessverre døde paletthannen min i dag. Buhu... Han har vært syk, men kviknet til igjen denne uka. Men det var visst bare forbigående dessverre. Snufs!
Dyrehagen
Palettdama mi er en imponerende god mor. Lille kroppen går til og med til angrep på min 20 cm lange pleco, og, ja, han har vært nødt til å flytte på seg!

Jeg bare må spørre deg Dyrehagen: Går stor pleco og ynglende palettpar sammen? Skal snart fylle på mitt nye akvarium og min 17cm lange pleco skal bo der. Er også forelsket i ynglene paletter så dette er andreprioritert. Går disse fint sammen? Du har de jo sammen... Hva slags andre fisker har du i karret?
Akvariet mitt er en salig blanding av mye forskjellig. Hovedsaklig maller. Litt for mange av dem egentlig: Pleco, ancistrus, peckoltia, grenmalle. Jeg har gått bananas i malleverdenen i det siste.
Har to blå monstre (=blå gurami). De ypper ikke mot cichlidene mine, men jeg tenker nok at de jafser yngel hvis de får sjansen. Har lyst å kaste dem ut, men alternativet er 63 liter, og det går ikke for to blå guramier. Blå gurami = slem fisk! Har kardinaltetra og sort neon. Det går fint så lenge de ikke er for små (tetraene, altså). Jeg har gjennom tidene gjort stort sett alt som heter nybegynnerfeil. En av dem var å kjøpe for små kardinaler. Men palettene mine var selvsagt meget fornøyde (og mette) etter den store massakren. Mine SAE er harmløse, men de er små ennå. Kan bli interessant å se hvordan de går sammen når de vokser til. De blir jo ganske store, og jeg vet de kan bli slemme med alderen. Jeg har også Flying Fox (som jeg fikk da jeg skulle kjøpe SAE tidligere en gang). De har stort sett oppført seg pent mot cichlidene mine, men har begynt å jage mindre fisk. Også de vil jeg gjerne bli kvitt etterhvert.
Plecoen min lever stort sett i sin egen verden, og bryr seg ikke så mye om de andre. Jeg har aldri sett noen som helst form for problemer mellom plecoen og palettene mine. Men garantier kan jeg ikke gi 100%, ettersom plecoer er nattaktive. Det jeg kan si er at palettene mine aldri har greid å ale opp sine barn, men at det heller ikke er annet å vente i et så sammensatt samfunn som det er her. Dessuten har nok også mange av ungene havnet i pumpa. Jeg kan også nevne at også killifiskene mine og palettene ser ut til å leve i hver sin verden. De ser ikke en gang på hverandre. Men killier er kjøttetere, så jeg tviler ikke på at de forsyner seg hvis sjansen byr seg!
Oki, som jeg har forstått takler plecoen din som er 3cm lengre enn min det aller meste Så lenge det ikke er problemer for plecoen er jeg ville til å prøve ut forskjellige ting, og jeg er ganske sikker på at jeg skal ha plecoer og pelleter i nye karre Må ha ynglende paletter! Men må enda mer ha min elskede pleco da :p
Tilfeldig bekjentskap
© Høyer'n
Reklame for plussmedlemskap