Medisinen ser ikke ut til å virke.

Hei

Jeg har en Wagtailplaty som har sopp. Det var i alle fall det hun i dyrebutikken kallte det da jeg tok den med dit.
Den har et melkeaktig belegg på haken og siden. Det ser ut til å spre seg. Halen er anngrepet og det sorte ytterst på halen faller av.

Jeg medisinerer den med salt 0,3 % og ESHA 2000. Har medisinert i en uke nå men det ser ut til å bli verre, ikke bedre..... Den spiser ikke, men svømmer i vannoverflaten etter at jeg hadde salt i. Før det lå den på bunnen og kavet.

Er det meningen at ESHA 2000 ikke skal virke før etter 14 dager eller hva..... Noen idèer?
Hanne Jensen
Hei Jeg har en Wagtailplaty som har sopp. Det var i alle fall det hun i dyrebutikken kallte det da jeg tok den med dit. Den har et melkeaktig belegg på haken og siden. Det ser ut til å spre seg. Halen er anngrepet og det sorte ytterst på halen faller av. Jeg medisinerer den med salt 0,3 % og ESHA 2000. Har medisinert i en uke nå men det ser ut til å bli verre, ikke bedre..... Den spiser ikke, men svømmer i vannoverflaten etter at jeg hadde salt i. Før det lå den på bunnen og kavet. Er det meningen at ESHA 2000 ikke skal virke før etter 14 dager eller hva..... Noen idèer?

Jeg brukte ESHA mot hvitprikk, og ble kvitt sykdommen på fire dager. Behandler du med nok medisin? Man skal bruke en dråpe pr liter vann første dagen, halvparten andre dagen og halvparten av det igjen til angrepet er over. dersom den er hardt angrepet (høres sånn ut) skal du ikke gå ned på behandlingen , men bruke en dråpe pr liter til du ser tydelig forbedring. Deretter halverer du dosen til soppen er borte (pluss to dager ekstra). Ikke bytt vann under behandlingen.
Takk for svar :-)

Ikke bytte vann? Det har jeg gjort, men tilsatt tilsvarende mengde salt og medisin som det jeg tok bort.... Men skal slutte å skifte vann med en gang.

Jeg har nok gått ned på medisinmengde for tidlig ifølge det du anbefaler. Jeg fulgte bare bruksanvisningen og der stod det at den mengden man tilfører andre dagen kan videreføres ved hardnakkede tilfeller.
Men jeg skal øke dosen igjen til jeg ser bedring, så får vi håpe det hjelper. Ikke det at denne fisken betyr noe spesiellt for meg, men det er mitt første tilfelle der jeg kan få prøvt denne medisinen på en virkelig sykdom. Jeg vil ha det prøvt i tilfelle de fiskene jeg virkelig bryr meg om skulle bli syke (håper du forstår meg og ikke tror jeg er likgyldig med de fiskene jeg ikke har spesielle følelser for ).
Forstår deg utmerket! *smiler*
Du skal ikke bruke en dråpe eSHa 2000 pr liter vann, det er 4 ganger dosen det...
Her er bruksanvisningen, oversatt til Norsk.

Når det gjelder behandlingen, skulle normalt bare saltmengden i seg selv være tilstrekkelig til at soppen resignerte. Jeg vil derfor tro at det ikke er sopp, siden denne fortsetter å utvikle seg.

Melkeaktig belegg får meg til å mistenke Oodinium, en mikroskopisk parasitt.
Denne skal kunne kureres på samme måte som hvitprikk, altså med å øke temperaturen til over 32`C.

Det jeg selv ville gjort her er:
Tatt ett vannbytte på 50%, og filtrert vannet med aktivt kull i 48 timer.
Ville nok også kjørt en runde med temperaturkur, beskrivelsen av denne finner du her.
Mørklegging av akvariet under behandlingen skal ha positiv effekt.
Ikke rart jeg ble kvitt hvitprikke dersom det er firedobbel dose... Men hvordan kan importør av denne medisinen stå å gi så utrolig feil info? Ingen av fiskene strøk med av behandlingen så jeg må ha hatt flaks dersom dette stemmer.
Jeg brukte EsHA Exit, er det da riktig dose den jeg har fått beskjed om?

tillegg
Har funnet en tysk bruksanvisning for exit. Ser det er samme dosering for den, jeg har altså fått helt feil info....
Aquadama
Ikke rart jeg ble kvitt hvitprikke dersom det er firedobbel dose... Men hvordan kan importør av denne medisinen stå å gi så utrolig feil info? Ingen av fiskene strøk med av behandlingen så jeg må ha hatt flaks dersom dette stemmer.

Husk at det er her snakk om en annen medisin en den mot hvitprikk (som er eSHa Exit). Vil derfor tro at det er ulik dossering av de ulike medisinene. Men jeg tror nesten jeg ville lest bruktanvisningen igjen...
Som jeg skrev over så ser jag at importør har tatt feil. Kan være lett når det står at 20 ml er nok til 2000 liter. Tenker man litt feil da kan man få det til å bli en dråpe pr liter.
Fikk ikke med bruksanvisning da jeg fikk to flasker som er beregnet for bruk i butikken.
Da vet jeg hvertfall hvordan jeg skal dosere neste gang det trengs.
Takk for all input...det er nyttig å få alt en kan...
Jeg har bløtt vann, så en dråpe per liter stemmer i mitt tilfelle. I alle fall første dag

Det står i den tyske bruksanvisningen at for å få slutt på elendigheta fort kan en bruke 50 dråper på 100 liter vann. Med bløtt vann blir det da 100 dråper på 100 liter....

Tilbake til det om det er Oodinium eller sopp.... Skulle det ikke være et slags gyllent skjær i belegget da? Denne ser bare ut som om noen har sølt melk på den...Det er ikke dunete bare som melkeskorper. Det sprer seg bakover buken og siden på den. Må legge til at jeg oppdaget en Sunset med dette belegget på lørdag. På søndag var den allerede død, og på mandag tok jeg med både dauingen og denne Wagtailplatyen til butikken. Begynte med salt og medisin med det samme jeg kom hjem. Fikk en overhaling av de skjeldne av butikkdama fordi jeg normalt ikke bruker salt i akvariene mine.... resten kjenner dere....

Frank Angell
Du skal ikke bruke en dråpe eSHa 2000 pr liter vann, det er 4 ganger dosen det... Her er [URLBLOCK1], oversatt til Norsk. Når det gjelder behandlingen, skulle normalt bare saltmengden i seg selv være tilstrekkelig til at soppen resignerte. Jeg vil derfor tro at det ikke er sopp, siden denne fortsetter å utvikle seg. [B]Melkeaktig belegg får meg til å mistenke Oodinium, en mikroskopisk parasitt. Denne skal kunne kureres på samme måte som hvitprikk, altså med å øke temperaturen til over 32`C.[/B] Det jeg selv ville gjort her er: Tatt ett vannbytte på 50%, og filtrert vannet med aktivt kull i 48 timer. Ville nok også kjørt en runde med temperaturkur, beskrivelsen av denne finner du [URLBLOCK2]. Mørklegging av akvariet under behandlingen skal ha positiv effekt.

Når jeg leser din artikkel om sykdom hos fisk er det heller Chilodonella som ligner i beskrivelsen...... Håper det var denne du mente og det bare var en liten error...

Men okkesom må prøve å få gjort noe med den røde dama. Jeg har ikke varmekolbe som går til 32 grader så jeg får heller satse på å kjøpe malakittgrønt på apoteket og lage medisinen selv. Vil du anbefale meg å gjøre det, eller tror du det blir for vanskelig?
Oodinium kan opptre som ett gyldent lag, men oftest som ett melkeaktig overtrekk.
Sopp sprer seg ikke slik du her opplever, og i tillegg er denne lodden.
Om det var et bakterielt problem, skulle dette forlengst være kurert med tanke på den sterke saltbehandlingen (som trolig har knerta filterbakteriene dine), og den heftige kuren med eSHa.

Skal jo selvsagt ikke tviholde på at det er Oodinium, men det er min eneste teori nå.

Hu dama som skjelte deg ut for at du ikke salter fiskene ihjel, skulle jaggu hatt seg en ladning med grovsalt ala Onkel Skrue med musketteren sin

Og nei, det er ikke en error, som gjør at jeg har sterkere mistanke om oodinium enn Chilodonella, selv om disse i starten ofte vil kunne forveksles.
Grunnen til at jeg har liten tro på at det er Chilodonella, er at jeg til nå ikke har sett\ vært borti, ett eneste tilfelle av dette
Medisinering skal være med malakittgrønt, stemmer det. Dette vil også ta eventuell Oodinium, så det er jo sikkert noe av dette som er grunnen til at mange mistenker og behandler for Oodinium, mens det egetlig er Chilodonella de har.
eSHa exit tar denne parasitten også, og siden denne kan kombineres med eSHa 2000, ville jeg kjørt på med denne
Frank Angell
Oodinium kan opptre som ett gyldent lag, men oftest som ett melkeaktig overtrekk. Sopp sprer seg ikke slik du her opplever, og i tillegg er denne lodden. Om det var et bakterielt problem, skulle dette forlengst være kurert med tanke på den sterke saltbehandlingen (som trolig har knerta filterbakteriene dine), og den heftige kuren med eSHa. Skal jo selvsagt ikke tviholde på at det er Oodinium, men det er min eneste teori nå. Hu dama som skjelte deg ut for at du ikke salter fiskene ihjel, skulle jaggu hatt seg en ladning med grovsalt ala Onkel Skrue med musketteren sin ;) Og nei, det er ikke en error, som gjør at jeg har sterkere mistanke om oodinium enn Chilodonella, selv om disse i starten ofte vil kunne forveksles. Grunnen til at jeg har liten tro på at det er Chilodonella, er at jeg til nå ikke har sett\ vært borti, ett eneste tilfelle av dette :) Medisinering skal være med malakittgrønt, stemmer det. Dette vil også ta eventuell Oodinium, så det er jo sikkert noe av dette som er grunnen til at mange mistenker og behandler for Oodinium, mens det egetlig er Chilodonella de har. eSHa exit tar denne parasitten også, og siden denne kan kombineres med eSHa 2000, ville jeg kjørt på med denne ;)

Uff, at jeg ikke kjøpte Exit i samme slengen som jeg kjøpte Esha 2000.

Hu dama, som du sier, er garantert her på forumet og leser det du sier he, he. Hun er sååå irritert på alle de som snakker om de ansatte i dyrebutikkene rundt om i landet. Det får jeg høre hver gang jeg har vert i butikken hennes.

Jeg har fisken i et eget sykdomsakvarium med bare varmekolbe, sand/grus og brusestein så noen filterbakterier har nok ikke gått fløyten hos meg nei..... glis....
Dessuten sier bruksanvisningen at ESHA 2000 er snill mot filterbakterier. Det er det jeg har opplevd også, men da jeg hadde ESHA 2000 i hovedakvariet for å ta knekken på eventuelle bakterier fikk eplesneglene mine nok og forsvant inn i skallene sine. De kom ut etter et par dager, men var tydelig preget av medisinen. Kunne nesten ikke holde seg fast i glasset og så sløve og tykke og rare ut. Jeg tror nok jeg vil fjerne eplesneglene neste gang jeg skal ha medisin i hovedkarret. Sneglene er nå i et mindre akvarium og prøver å komme til hektene.... Det går utrolig sakte og jeg er redd de vil dø............

I morgen går turen rett til apoteket....

Jeg melder meg igjen med videre oppdateringer. Takk skal dere ha for svar og diskusjon.....
Du bør i alle fall få veid opp korrekt mengde medisin, og få dette blandet med sterilt vann.

Her er en artikkel med dossering av hjemmesnekra medisin. Har ikke testet noen av disse selv, fikk laget det meste, men måtte til slutt bare kaste det, da fiskene plutselig fant ut at den ikke skulle bli syke mer

Var jeg deg, tror jeg heller at jeg hadde tatt turen innom fiskebutikken, og sett hva dem hadde av medisiner der.
eSHa og JBL er i alle fall pålitelige merker, Sera, Tetra og Prodac er mer vinglete effekt av. Tradisjonelle medisiner mot hvitprikk inneholder det nødvendige for å bli kvitt parasittene.
*he he* vinglete effekt...
Aquadama
*he he* vinglete effekt...

Fant det best å si det pent, at medisinen av og til heller kverker fisk, enn sykdom
Bomtur..... :-(

Hei igjen

Var på apoteket i dag.... Det ble ingen suksess. De hadde ikke malakittgrønt, og var heller ikke interessert i å ta det inn. Dessuten hadde de bare solgt det i 0,0250 kg kvantum om de hadde tatt det inn. Jeg har i alle fall ikke bruk for såå mye. De opplyste meg om at heller ikke andre apotek ville kunne selge MG til meg fordi grosissten deres heller ikke hadde. Skal nå ringe til andre apotekkjeder og forhøre meg likevel jeg da...

Måtte altså gå til dyrebutikken (som er den eneste på stedet) og kjøpe det hun hadde.......Hun var ikke enig i at oodinium kunne opptre i hvitaktig form, Frank. Jeg vet jo ikke. Er det noen som har linken til den siden med alle de stygge bildene av fiskesykdommer? Kanskje det er noe å hente der....
Det ble altså Sera Costapur og Sera Oodinopur. Prøver Costapur fordi den har malakittgrønt i seg.

Ønsk meg lykke til da dere.........
Lykke til....
Hold oss oppdatert da.
Rart at dem ikke hadde malakittgrønt. Dette brukes da av flere enn overivrige akvarister...
Men, om dere plages med like god service (100% ironisk) som her jeg bor, er det vel ikke å vente annet...
Pass på å sørge for skikkelig gjennomlufting av vannet under medisineringen, da denne fortrenger en hel del O2 fra vannet.

Den siden med alle de syke fiskene: er det denne du tenker på?
Desverre er det dårlig med gode nærbilder av skikkelig syk fisk der... (Oodinium)
Takk for link, Frank. Er ikke sikker på om det er denne siten, men jeg så ikke så nøye på den sist. (liker ikke slike bilder)
Men jeg har studert bildene nå og syns det ligner på det de kaller f. columnaris, ofte feilnevnt som "munnsopp".

Nå har jeg i costapur, så får det bære eller briste..........

Virker ikke dette, er det en sjelden sykdom jeg har her.

Jeg nevner bare at fisken ble fjernet fra sykdomsakvariet........akvariet og grusen grundig rengjort og sterilisert med kokende vann og slange, luftestein og kolbe likedan for å bli kvitt mest mulig dritt..........
Deretter tilsatte jeg den rette mengden salt i vannet som jeg lot varme seg før jeg hadde fisken i igjen. Den fant seg tilrette og har nå gått der i snart en og en halv time.......
Nå har jeg medisinen i................

Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap