Praktbotia spiser guppy??

Hadde en syk liten stakkars hann-guppy, nå driver den frekke praktbotian å spiser den! Tror dere at 'botian har tatt livet av den..?

Dessuten kan jeg bare telle en ten-åring, og synes det minker på bebisene også... Alle er guppy.

ER DET DEN FORBANNA PRAKTBOTIAN??? *grrrr*

sinna fiskemamma!!
Ikke skyld på praktbotiaen, tenkt at det ikke kan være den (De er så flotte). Neida,
*Tror jeg*men guppyen var svak og døde og praktbotiaen spiser restene av liket, og det er noen av dine andre fisker som spiser guppyungene*Tror jeg*
Alle fisker spiser andre fisker (bare munnen er stor nok...)
...men....det har hersket ro og fred, inntil nå! Synes fiskene har vært mer stresset i går og idag.
Ser at 'botian jager de små, men ikke at h*n har spist de.

Men at den flotte flammefargede hannen ble spist er jo "greit" nok.

Fant forresten en ten-åring til. Men den 3. er still missing...

Synd, for jeg og unge frøkna syntes at praktbotien Hugo var så kuul!

Skal kjøpe en til i morge, kanskje mindre aggressiv da?? (fiskebutikken sa det var ok med en, men ser her på info'n at det kan være lurt å ha flere)
Praktbotia kan fristes til å nappe litt i finnene, men at denne greier å fange en rask liten guppy, er lite trolig.

Dersom praktbotiaen faktisk greide dette, må guppyen ha vært svært svekket i utgangspunktet, og ville ha død i løpet av svært kort tid.

Selv mistenker jeg at det her dreier seg om en fisk som døde, og deretter ble spist på. Det er meget vanlig
Det at en guppy har blitt svak og dødd og en tenåring er borte er vel ikke så veldi stort vel? Ja, praktbotiar blir mindre aggressive når de er i grupper
Du bør ha minst tre praktbotiaer.
Jeg er ikke vant med at de spiser på levende fisk, min største er ca. 20cm og har gått sammen med diverse små tetra uten å røre dem. Er det andre som har kommentarer til dette?
*snøft* ikke så stort?? du snakker om kjælefiskene våres!! grrr...

Nåja, ikke så ille nei, skal kjøpe to praktbotiar i morgen og se om det hjelper. Er vel egentlig mest bekymret om hvorfor fisken døde i utgangspunktet. (slapp, gjemte seg, ikke intr. i mat, bæsjeproblemer på lørdag-hang bæsj lenge ut av den, idag enda mer pjusk, skjellene..hmm..rare. Ikke prikker, men mer "skabbete". Finnene var ok)

(døde en på lørdag også, men den hadde ingentegn på sykdom e.l.)
Har hørt at praktbotia kan være ganske grinete når de ikke er flere sammen, så det kan hende jagingen avtar om den får artsfrender.

En annen ting er at den egentlig ikke bør bo i et så lite akvarium - den blir jo ganske stor.
Hva om du leverte den tilbake, og kjøpte en annen fiskeart som går fint med guppy og passer i en 54l?
Silje
*snøft* ikke så stort?? du snakker om kjælefiskene våres!! grrr... ;-) Nåja, ikke så ille nei, skal kjøpe to praktbotiar i morgen og se om det hjelper. Er vel egentlig mest bekymret om hvorfor fisken døde i utgangspunktet. (slapp, gjemte seg, ikke intr. i mat, bæsjeproblemer på lørdag-hang bæsj lenge ut av den, idag enda mer pjusk, skjellene..hmm..rare. Ikke prikker, men mer "skabbete". Finnene var ok) (døde en på lørdag også, men den hadde ingentegn på sykdom e.l.)

Hørtes ut som bukvannsott, som gjerne dukker opp om ikke forholdene er optimale (feil vannverdier, feilernæring, forgiftninger).
Denne døde nok av seg selv, så ikke kladre botiaen.

Ikke for å starte en moralprek, men dette kan ha vært en tabbe (altså at du få fisken være syk, og lot den dø i karet). Smitte sprer seg gjerne svært fort når denne inntas via munnen, og her kan ting gå skikkelig galt.
Heldigvis smitter bukvannsott relativt skjelden, men, følg godt med på fisken like vel.
Planen er å få større kar!! hehe... (men er litt sinna på fiskebutikken som sa det var ok i et så lite kar..hmm) Jadda, liter-syken har kommet hit også.

Hvis det er bukvannsott -er det noe jeg kan gjøre for å forhindre at andre blir syke?

-Har hatt lite vannbytte fredag, lite vannbytte idag. Verdiene har vært fine.
-gir sånn flakfor bregnet på arten, knust snegle innimellom.
-forgiftning vet jeg ikke hvor skulle komme fra? Har ikke satt inn noe nytt, ingen nye fisker, forandringer jeg har gjort.. (da fisken ble syk altså)
tror ikke det er bukvannssyken, symptomene stemmer ikke.

Kan den ha vært bare liten&svak? var liten i utgangspunktet, og jeg har en annen stooor og flott hann!
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap