Mine dvergguramier...

Jeg har 5 røde dvergguramier (4 hun og 1 han) og en honning gurami han..nå er mine 4 unge damer veeeldig iverig til lek... men det som er det rare er at hunnene leker med hverandre og han(rød) ser ikke til å bry seg om det. Mens honning guramien er gjerne med på leken da... honning han bygger og bygger skum rede, men jentene ivrig følger med... (for den saks skyld tror jeg hele akvariet følger med på hva som skjer...)

så kommer spørsmålene....
kan man "blande" de to forskjellige gurami sortene?
og hvorfor i all verden bryr ikke han seg?
hunnene er sååå k...t at de nesten jager hannen rundt i akvariet...
Det er helt ulike arter, så jeg tror ikke de vil krysses. Er Dvergguramiene unge?
Om de (hunnene) er kjønnsmodne, mens han ikke er det, kan det vel være at han ikke helt har fatta poenget ennå? Har lest et sted at det i naturen er vanlig at labyrintfisker bygger redet sitt først, før de begynner å lokke en hunn til sitt lille 'revir' med skumrede.
Jeg undrer meg litt på hvor stort akvariet ditt er, det kan ha betydning.
Dersom Honninggurami-hannen din styrer mye med redebygging, kan det vel være at Dvergguramien synes det blir for trangt til at han bryr seg om å prøve noe lignende.
Jeg trodde Dverggurami var parfisk, ikke gruppefisker, så det er kanskje mulig at det du oppfatter som lek er konkurransetendenser om den eneste hannen i akvariet? Dette er bare strøtanker, men jeg tror det hadde vært lurt å gå inn på fiskebasen og lese om dem om du ikke har gjort det. Om det bekreftes der at det er parfisk, kan det vel være at du bør selge/bytte bort noen hunner så du har et godt par tilbake i stedet.

Om du har plass ville jeg i ditt sted skaffet noen flere Honning-guramier slik at de blir en gruppe slik de liker å være. Da vil du også få oppleve at hannene får den vakre leksfargen i gyllent med dyp blå strupe. En av mine naboer hadde en gruppe på fem- seks stykker, som ble utrolig vakre i et større selskapsakvarium, sammen med bl.a Scalarer og andre rolige fisker. Hun hadde f.eks Pansermaller på bunnen.
Gikk inn på profilen din og fiskedatabasen
Der står det at hverken Dverggurami eller Honninggurami er gruppefisk. Jeg har lest andre steder at Honninggurami blir mindre sky i en liten gruppe. Og at de er de eneste guramier man bør holde i grupper.

Tror min nabo, Tanja, hadde omtrent tre/to hva gjaldt kjønn;tre hunner og to hanner. Det er mulig at det var tre pluss tre, det er noen år siden. Hun hadde dem lenge, og de var lite sky. Og dessuten meget vakre.... Det ser ut at de andre fiskene du har i 180literen din, er mange av de samme som Tanja, naboen min hadde. Tror derfor at det burde gå bra.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap