Palett mor- og far døde.

Mitt palettpar la egg for en liten uke siden. Etter to dager ble far dårlig, hang og sturte under pumpa, og døde tredje dagen. Regnet med at den rett og slett stresset seg ihjel, da de var i en 60 liter sammen med to sverddragere og to molly. Dette var bare en nødløsning til jeg fikk plassert dem i andre karr, men så la de altså egg før jeg fikk ordnet det... Palettmor fortsatte å vokte hulen alene, og jeg fikk tatt ut to av de andre fiskene i karret, slik at det bare var to igjen. Disse holdt seg som oftest i andre enden enn der hulen var. Alikevel stresset paletten veldig og hyperventilerte hele tiden. jeg har brusesten i karret, filterpumpe og temp på 25. Vannbytter ble gjort hver tredje dag, og jeg helte vannet forsiktig nedi slik at ikke hulen ble "rammet" av vannet direkte. I dag fant jeg alikevel paletten død i bunnen av karret. Jeg løftet hulen forsiktig opp, og der var det et yrende liv av små yngel. Da hev jeg de to voksne fiskene som var igjen i karret over til mine barns karr, så nå er yngelen alene i 60-literen. De har samlet seg i en grop midt i karret og de spiser og koser seg nedi der. Er det noen som har noen formening om de kan vokse opp der alene? Er kun noen sandsneiler (vanlig og Malaysiske?) sammen med dem nå. De kan da umulig ete yngel ? (ikke noe som forundrer meg når det kommer til hva/hvem som spiser yngel)
Tror dette skal gå bra
Disse er jo ikke avhengige av at foreldrene skiller ut sekret fra huden sin, som for eksempel diskus. Sneglene vil spise overskuddsfor og andre fiender er det ikke, så det er store muligheter for at du kan fore dem opp.
Fortell oss hvordan det går da vel, jeg har også gjort et forsøk på Paletter igjen.
Har et par i en 375l med kokosnøtthule, og en singel hann i en 240l som venter på kone. Hannene er kommet fra Birgit Aam i Ørsta, og er utrolig flotte, hunnen er kjøpt på lokal butikk. Paret ser ut til å finne tonen greit, så jeg håper de får ha hula i fred for en gjeng unge praktbotiaer som er i samme karet foreløbig.

Lykke til med oppforingen. Frossenforet Moina skal være bra, avskallede artemiaegg og selvsagt levende og frossen artemia er flott for.

Hold oss oppdatert, så kan vi lære av hverandre. En flaske Liquifry på lur, kan være smart i tilfelle Artemiaklekking skjærer seg, for eksempel. Jeg mistet nesten et helt kull Scalareyngel på at en klekking gikk i stå. Bare en yngel overlevde til voksen alder!
Takk for hyggelig svar. De har hvertfall klart den første natten :0)
De fikk microfor i går kveld, og det gikk ned på høykant. I dag har de fått cyklops. Jeg har artemia og venter på liquifry fra tropefisk, og satser på at de klarer seg på dette. Vet at det ikke er det helt store innen akvaristikken å få palett-yngel, men det er noe spesielt når de er foreldreløse da...... omsorgsinstinktet våkner he, he. Skal forsøke å få tatt noen bilder i løpet av dagen (dersom linsen klarer å finne de blandt sanden).
Cyclops er vel mindre enn artemia.....
Så det burde være flott for å gi dem. Fint at de fortsatt lever, du skal ikke undervurdere deg selv når det gjelder Palett-oppdrett. (Jeg har hatt fisk i 30 år uten å få yngel på noe annet enn levendefødere og Corydoras. Det siste var temmelig tilfeldig, det var bare plutselig no' småtteri i pumpa. Mistenkte Sebrafiskene mine, men det vokste opp til to flotte Pansermaller. Ellers har det dukket opp yngel på ca. 1 cm. lengde i selskapsakvaria av og til, ørsmå miniatyrer av foreldrene. Tre ulike Coryer har jeg avlet frem på denne måten;C.aeneus, C.paleatus og C.panda. Den siste regnes som litt verre enn de to første å få yngel på, så jeg er litt stolt av det, selv om det skjedde på naturlig måte.Det er da et tegn på at de synes de har ok forhold, ikke sant....?)
Så fortsatt lykke til. Berger du en del av disse kan du være utrolig stolt av deg selv. Som jeg skrev tidligere har jeg avlet fram en Scalare også, men det var jo en annen historie.
Har vært på Oslo City i dag, og sikla på en masse fine fisker. Det dumme er at jeg reiser med fly, så jeg kunne ikke kjøpe noen. Kjøpte meg derimot en del planter til min kommende Sør-Amerika biotop. To fine kokosnøtthuler ble også kjøpt inn, da den jeg har, har litt for stor åpning. Den vil nok bli fin til Ancistrus eller Praktbotia i stedet. Fyren på butikken sa at Palettene helst vil ha trang huleåpning, så disse nye er halve, med en liten buet åpning i kanten. Håper de vil falle i smak....
Hulene kommer helt sikkert til å passe flott til palettene. Denne gangen la mine eggene i en bitteliten keramikk-blosterpotte som jeg hadde kakket et lite hakk i og satt på hodet i akvariet. Da ble det kune en liten trang åpning de måtte legge seg på siden for å klare å svømme inn i. Det var visst helt perfekt :0)

Forstår godt at du er stolt over cory-barna dine, og er helt enig i at å få yngel på kanskje spesielt c.panda må være tegn på trivsel og godt stell. Det har du all grunn til å være stolt av.
Har Yngel av corydoras Aeneus gående i en liten plasttank, og egg av Corydoras Sterbai og Concolor i en annen. Det er jo så artig med disse utrolig små skapningene! Å se de plutselig dukke opp i selskapskarret mitt hadde vært en opplevelse, men der tror jeg alt av egg blir spis av prakt botiane mine. De er noen skikkelige gribber når de finne corydoras egg før meg.... Derfor har jeg de litt spesielle artene av coryer i egne karr. Ønsker meg veldig en reol med f. eks fire-seks 80 litere, da kunne jeg virkelig satt "oppdrettet" mitt i sving. Ellers har jeg også "bare" hatt levendeføder yngel til nå. Platy, molly, Endlers og vanlig guppy, men de er nå flott de også da. Akkurat nå hoder mine første "egne produserte" guppy hanner på å farge ut, det ser ut som den ene får en flott rød-orange farge på halen. Oj! Glemte jo søren meg at jeg har Malawi yngel også! Seks små Melanochromis Joanjohnsonaer svømmer rundt i selskapskarret mitt. De skal snart opp i Malawikarret til samboeren min, for de har begynt å sikle litt for mye etter endlers yngel og div småfisk, men må nok bli litt større først så de ikke blir spis før de når bunnen i malawikarret. Utrolig hvor tøffe de er, de er ikke mer enn ca 2cm, men allerede skikkelig til å jage hverandre og andre.

Synd at det ikke er så enkelt å få med seg fisk med fly lenger. Det er jo som regel så mye spennende i Oslo-butikkene. Nå er jeg så "heldig" at samboeren min jobber i Oslo og han tar gjerne med seg hjem det som måtte dukke opp på ønskelisten min i løpet av ukene *smiler*

Nytt merkelig oppdrett...
Da jeg skrev at jeg bare hadde avlet levendefødere og Cory, var det fullstendig sant, trodde jeg.... For i ei bøtte med vann og planter jeg skulle kaste, skjedde det rare ting. Bøtta sto i mange uker, ja nærmere to måneder på golvet her, med en glassplate over, så katta ikke skulle drikke opp vannet. Da jeg kom på at jeg kunne ta i bruk noen av plantene likevel, lettet jeg på plantelaget, og så plutselig noe smått som rørte på seg. Ca. fem uker gammel yngel av Venusfisk/Kardinalfisk (Tanichthys Albonubes) hadde overlevd på infusorier (og søsken?) i bøtta. De var tynne som sytråd, men hadde utrolige farger.
Disse ble kalt fattigmannsneon i gamle dager, da de taper den lysende blå-grønne stripen langs kroppen etter hvert som de vokser til. De har rød halerot som de voksne fiskene. Til tross for en tøff start på livet, ser det ut til at de vil vokse seg til. Det var seks stykker og de bor foreløbig i en fødekasse i mitt 63l Endlers-akvarium. Etter hvert må de få mer plass, kanskje sammen med annen yngel. Har et par helglassakvarier jeg kan sette opp så de kan vokse opp sammen med noen Villguppyngel på samme størrelse. Har også tre sverddrageryngel sammen med disse nå. Disse er en anelse større, men jeg tror ikke de vil utgjøre noen fare.
Herreli, så utrolig! Er jo litt vittig også da. Her driver vi yngelpleie for alle penga, er kjempe opptatt av temperatur, 02, ph, osv men mister alikevel masse små yngel. Så setter du altså en bøtte med planter og vann på gulvet og vips: yngel av en type jeg regner med det ikke er dagligdags å få yngel på.

Gratulerer så mye!
Paletthunnen min døde...
Dessverre døde Paletthunnen min, så igjen har jeg to enslige hanner, i to ulike kar. Har hatt kjempeproblemer i det største akvariet, så det døde masse fisk før jeg nå tror jeg har fått nogenlunde kontroll på det. Det lå en død fisk i 240l i dag da jeg kom hjem, men håper jeg skal greie stoppe problemet ved å ta et kraftig vannbytte.
Det er nok egentlig altfor mye fisk her, så jeg får prøve å bytte vann litt oftere. Venter på å få inn et nytt kar, så jeg får flyttet Danioer (9 stk.) og Regnbuefisk (6 stk.) dit.

Jeg må vente på å få kontroll i kara mine, før jeg kjøper nye Paletthunner. Så noen meget flotte på Molde zoo i dag, men er temmelig blakk for tida så det var like greit.... Det var jo fristende, men har ikke noe ledig karantenekar å sette dem i heller.
Så vel var det dog ikke.....
Ingen stor prestasjon å få yngel på Venusfisk, bare å sette en gjeng i et artsakvarium, de spiser ikke engang egga sine, så det er nok temmelig enkelt... Poenget var bare at nå har jeg hatt så mye trøbbel ellers, at jeg syntes det var nydelig å finne disse helt uventet...... De plantene hadde jo vært kasta om ikke jeg hadde vært så treig av meg..... Dessuten hade jeg på det meste fjorten Venusfisk som gradvis ble til åtte, mens Scalarene mine vokste seg tjukke og feite uten å si et ord om hva slags kraftkost de levde på......
Går det bra med palett yngelen din, Aquadama? Hos meg skjedde det samme - pappa'n døde noen dager etter at yngelen var klekket. Aner ikke hvorfor. Mine gikk også i en 60 liter sammen med noen få kileflekkrasboraer. Etter et par dager til begynte mamma'n også å skrante og sluttet å passe de små. Hun var kjempestresset hele tiden. Jeg valgte faktisk å ta henne ut og siden har hun gått i hvile i en 33 L og klarer seg utmerket. Hva så med de foreldreløse? Jo 17 stykker overlevde og de er nå 3 mnd gamle og begynner å bli store. Ser ut til å være mest hanner. Mine klarte seg fint på det de fant i karet (godt innkjørt og med flyteplanter med lange røtter de beitet ivrig på) pluss Tabimini og cyklops.
Lykke til!
Hei.
Tror det er sånn seks-syv stykker som har overlevd. og jeg skal si de vokser!
De er veldig forskjellig i størrelsen, det har de vært hele tiden, kan det være pga kjønn tro? Uansett,d et r artig å se at de klarer seg så godt. Har vel en liten følelse av at de kanskje ikke blir verdens beste foreldre når den tid kommer, for de har jo ikke lært det av sine foreldre, eller går dette mest på instinkt?
Tror det går på instinkter.
I naturen ville disse fisken ha hatt et langt større territorium enn hva vi gir dem i de små kara våre, som de ville kjeppjagd all annen fisk fra. En pappa som ikke greier å bli kvitt de innpåslitne naboene, fordi de ikke kan komme seg unna, vil derfor stresse seg i hjel. Det er i alle fall min teori.
Mor vil så få problemer med å ta seg av resten av jobben alene. Tror det var veldig lurt å la henne få slippe å gjøre alenemorjobben,Anita, da hadde hun nok også dødd.
Jo mer naturlig de får anledning til å gjøre yngelpleien sin, jo større muligheter har de til å opp yngelen. Vet at cichlider ofte gjør en bedre jobb på andre og senere kull, de lærer vel også av sine feil, i alle fall om vi gir dem mulighet til det.
Lykke til med oppforing av yngel begge to. Bilder hadde vært gøy, de trenger ikke være perfekte!!!
Jeg skal forsøke å huske å ta noen bilder i etttermiddag. Er jo gøy for min egen del også det å ha noen minner fra de små nurkene.
Et lite bilde
Det er søren ikke lett å skulle ta bilder av små en-centimeters lyn! Her er det beste jeg klarte i kveld.
Litt av en kamuflasje, Aquadama!
På yngelen altså... Flotte bilder forøvrig. Takker for mail, og koselig samtale med 'gubben' din. Har ikke snakka med venninna mi enda, om når vi skal ta oss tur sørover, men jeg møter henne i alle fall på onsdag.

Paletter er utrolig vakre fisker, som jeg har veldig lyst å prøve å få yngel på. Er det en fordel å ha dem i et kar helt alene, eller trenger de 'signalfisker' (Småfisker som neontetra som viser at det er trygt i området) for å ta seg av yngelen sin skikkelig?
Jeg har to flotte hanner, som er kjøpt fra Birgit Aam, så det blir vel etter hvert. De går i hvert sitt kar foreløbig. Den ene ble enkemann nokså kjapt, men jeg tror omsider jeg har funnet feilen(e) i akvariet..... Det er ikke smittsomt, og jeg kan bare skylde på egen sløvhet, så jeg skal ikke si mer....
Hei på deg.
Håper du får ordnet deg bil slik at du får hentet karret :0) Du kan ikke være redd for en kjøretur for det må jo være snakk om endel mil fra deg og ned til Oslo *smiler*.
Så over til fisk ;0)
Jeg har begått fler feil opp igjennom med mine paletter.... Enten har jeg hatt dem i for små karr slik at de har stresset seg i hjel fordi de ikke får "fiender" langt nok bort fra hulen og ynglen, eller så har jeg hatt dem i store nok karr, men med for mange "rovfisk" som også har stresset først den ene, så den andre av foreldrene i hjel. Jeg tror at en 70 80 liter med små triggerfisk (som neon/kardinal) vil være det ideelle. Da får de jo bunnen for seg selv, samtidig som jage-innstinktet kan følges. Det er heller ikken noen god ide å ha f.eks ancistrus i samme karr som pallett. Det tar mallen sånn ca 40 sekunder å ete opp 50 egg..... Kamuflasjen ja, den er veldig god. Tok noen dager før jeg bare kunne kikke inn i karret å se dem med en gang. Hadde sikkert hatt problemer med det nå også dersom det ikke var for at de har begynt å svømme "høyt" oppe og rundt omkring.
Jeg ville nok fortsette å ha palettene i hvert sitt karr, selv når de får seg kjærringer *ler*, de er ikke glad i artsfrender i det hele tatt, og kan bruke hele dagen bare på å jage hverandre. Det ender alltid med at den minst dominante dør. Nå håper jeg at jeg har lært så pass mye at jeg ikke setter palettene mine i slike stressede situasjoner igjen, og at de små jeg har kan vokse opp til å bli noen flotte, sterke fisk.
Jeg elsker å kjøre bil!
Dette er de minste problemet i verden å kjøre langt i denne forbindelsen, bare jeg får med meg noen som kan kjøre i byen... Er litt pyse på sånt.
Akvariedilla
Dette er de minste problemet i verden å kjøre langt i denne forbindelsen, bare jeg får med meg noen som kan kjøre i byen... Er litt pyse på sånt.

Må være et velstlandsfenomen det der med å elske å kjøre bil. Når jeg traff min store kjærlighet bodde han i Molde og jeg her på sørlandet.... Han "svippet" ned hit mang en helg. Du får sende en mail, eller ringe når du har funnet en dato :0)

Velstlandsfenomen? :-)
Regner med du mener Vestlandsfenomen eller var det velstandsfenomen? Ja vi er vant med store avstander, men jeg er nok ekstrem når det gjelder å elske bilkjøring. Venter Marit Anne , venninna med stasjonsvogna inn dørene i løpet av den neste halve timen, så da vet jeg litt mer hva som skjer. Gir beskjed om hun vil være med å kjøre, så snart hun får bestemt seg. Det må bli før jul uansett, og antagelig før 14 desember.
Hvor langt er det fra deg til Oslo, i kjøretid? Spekulerer på å kjøre helt hjem til deg i stedet for via storbyen, uten å ha bestemt meg helt ennå. Skulle ha snakka med sosionomen min også, da hun har en viss kontroll med pengestrømmen, men hun er ikke på jobb før over helga.
Det er rundt 25 mil fra meg til Oslo, så det er en del lenger. Og, ja, jeg mente Vestlandsfenomen hihi.
Men du, siden du kvier slik for by-kjøring kan vi sikkert ordne det sånn at vi møter deg på oversiden av Oslo så slipper du inn i "heksegryta" det kan vi ta etterhvert.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap