- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Hvilken ciklide?
Hvilken ciklide?
Postet 19.11.06 kl 19:45
Det er Palett ciklider.
Det var veldig vanskelig å se fra de bildene der men hvis jeg tipper så var det første av en hun og det andre av en hann, men det var virklig ikke lett.
Damene er gjerne mindre, kortere og rundere enn mennene. De har også ofte rundere ender på ryggfinnen sin.
Prøv å fa tatt bilde rett fra siden så er det litt letter å se.
Det var veldig vanskelig å se fra de bildene der men hvis jeg tipper så var det første av en hun og det andre av en hann, men det var virklig ikke lett.
Damene er gjerne mindre, kortere og rundere enn mennene. De har også ofte rundere ender på ryggfinnen sin.
Prøv å fa tatt bilde rett fra siden så er det litt letter å se.
Postet 19.11.06 kl 19:52
Takk
for svar, det er "umulig" å ta gode bilder, siden de kom i går, er litt skye enda. Og står slett ikke stille. Men skal prøve igjen å se om jeg får bedre bilder. Men takk for svar.
Postet 19.11.06 kl 19:56
Postet 19.11.06 kl 19:59
jeg tror
vi har kun en hann og 3 hoer jeg...
Takk for hjelp!
Men rart at hannen er den tykkeste. Han ligger inni hula og jeg trodde den var gravid, hihi. men den har ikke prikker på finnene.
Takk for hjelp!
Men rart at hannen er den tykkeste. Han ligger inni hula og jeg trodde den var gravid, hihi. men den har ikke prikker på finnene.
Postet 19.11.06 kl 20:03
Postet 19.11.06 kl 20:07
...
Karet er 150 liter, jeg forsto at det er mor og far og to unger...
Men jeg er ikke sikker. Bør jeg omplassere to jenter? De som jeg etterhvert ser ikke er par?
Men jeg er ikke sikker. Bør jeg omplassere to jenter? De som jeg etterhvert ser ikke er par?
Postet 19.11.06 kl 20:25
Forskjellen på kjønnene kan du se på flere forskjellige måter, bl.a. på mønsteret på ryggfinnen. Det har ingenting med prikker å gjøre. På damen er mønsteret avrundet bak. Finnen fortsetter etter mønsteret, men er gjennomsiktig. Du kan se det ganske bra på det øverste bildet ditt. På hannen fortsetter gjerne mønsteret ut i enden av finnen. Det kan være at mønsteret som fortsetter kun er en stripe i øverste kant, men det er dog farge Etterhvert vil enden på ryggfinnen bli lengre og spissere enn på damene. Hannene blir også større enn damene. Halefinnen vil også ende i en spiss på hannen når den er stor nok. Det gjør den ikke på damene. Ofte har også damene sterkere farge enn mennene.
Jeg er enig med "siste taler". Det ser ut til å være to damer du har. Den øverste er sikker. Den under er litt mer diffus, men det er nok en dame det også
Jeg er enig med "siste taler". Det ser ut til å være to damer du har. Den øverste er sikker. Den under er litt mer diffus, men det er nok en dame det også
Postet 19.11.06 kl 20:33
Postet 19.11.06 kl 20:35
Bilder
På det øverste bildet lurer jeg på kjønnet til den på toppen, den underste er den samme som på et av de andre bildene.
Altså lurer jeg på om jeg har noen hanner i det hele tatt!
Hva skjønn er det på dem? Er det lett å se om de er "voksne"
Jeg kan INGEN ting om ciklider, helt fersk!
Om de får avkom, må jeg ta egg (regner med de legger egg) ut av karet?
Kan man ha flere ciklide arter sammen?
De bor i 150 liters kar. halve karet har blåsesand og halve grus.
Altså lurer jeg på om jeg har noen hanner i det hele tatt!
Hva skjønn er det på dem? Er det lett å se om de er "voksne"
Jeg kan INGEN ting om ciklider, helt fersk!
Om de får avkom, må jeg ta egg (regner med de legger egg) ut av karet?
Kan man ha flere ciklide arter sammen?
De bor i 150 liters kar. halve karet har blåsesand og halve grus.
Postet 20.11.06 kl 10:12
Postet 20.11.06 kl 10:28
Postet 20.11.06 kl 10:33
Postet 20.11.06 kl 11:57
Endret: 20.11.06 kl 13:49
OK
Har lest litt her inne, så jeg ser at jeg ikke bør ha mer enn ett par.
Alt er fredelig nå, men så har de heller ingen unger enda.
Jeg skal fiske ut noen å sette de i 67 literen, men hvordan går det med palett og kampfisk? Jeg antar at det ikke går så bra heller.
Er det andre fisk de IKKE må gå sammen med?
Alt er fredelig nå, men så har de heller ingen unger enda.
Jeg skal fiske ut noen å sette de i 67 literen, men hvordan går det med palett og kampfisk? Jeg antar at det ikke går så bra heller.
Er det andre fisk de IKKE må gå sammen med?
Postet 20.11.06 kl 12:58