Massedød av eplesnegler

Hjelp!

Hadde en god del eplesnegler i et 53 liters kar. De så ut til å trives godt og var i god aktivitet.
I går byttet jeg 20 liter vann, skylte filteret i akvarievannet før jeg tømte det ut. Sammen med sneglene går det noen guppy.

Sammen med de 20 litrene nytt vann hadde jeg en halv t-skje gips for å gjøre vannet litt bedre for sneglene og jeg hadde en algetablett i pumpen. Alt dette har jeg gjort før, uten at det har tatt knekken på sneglene.

I dag lå alle sneglene strøkent, noen med så vidt liv i, andre krøllet sammen ute av skallet, skokk død.

Noen som har en god forklaring på dette? Fiskene klarer seg utmerket, ingen døde fiks, heller ikke yngel. Skal ikke sneglene tåle dårligere vannkvalitet en fiskene?

Hjelp, jeg er ganska fortvilet nå!
Jeg er temmelig sikker på at det var algemiddelet som tok drepen på dem. Slike midler er kjent for å ta livet av snegler....dessverre. Man bør alltid ta ut sneglene dersom det er prydsnegler i karet man kjører algekur i.

Stoffene som virker som gift på alger og dreper dem, dreper også snegler som oftest.

Har selv kjøpt en algekur fra eSHa, men har latt være å bruke den siden det står i bruksanvisningen at den kan drepe snegler. Karet det skulle brukes i, er fullt av sandsnegler og hvis alle døde på en gang og lå der og råtnet, så ville vannet blitt forgiftet. Så selv om jeg gladelig skulle vært kvitt alle sandsneglene, så kan jeg ikke bruke middelet pga det ville gjort hele karet til en stinkende snegle-kirkegård etterpå...
Hmmmpf...
Søren det var det jeg fryktet...
Det som er så rart er at noen nyklekte eplesnegler ser ut til å ha overlevd.
Skal prøve å redde de.

Takk for svar!
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap