Hvordan nitritt oppstår...

Kan noen gi en bra forklaring på hva NO2 og NO3 er? hva er forskjellen (med tanke på egenskapene og hva disse kjemikaliene gjør med akvarievannet)? Er det nødvendig å bruke aquatan før man bruker nitrivec? har lest at klor dreper bakteriene i nitrivec.

Jeg har skifta vann i dag. Etter ha å helt inn nytt vann + blanda inn ph- og gh+, ser vannet uklart ut. Er dette normalt? ser ikke ut som kulefiskene har vondt av vannet.

Bytta vann i dag. Jeg hadde regna med at no2 testen skulle vise en sitrongul farge. I stedet viste den ornasj. Jeg skjønner ikke. Jeg hadde jo bytta ut 80% av innholdet. Hva kan grunnen være?
Jeg bruker sera no2 test. Kan planter påvirke nitrittkonsentrasjonen i vannet? Når man kjøper nye planter fra dyrebutikken skal man fjerne det bomullaktige stoffet?
Vannkjemi med mere
I det som kalles nitrifikasjonsprosessen, er det nyttige bakterier i filteret som hjelper til å omdanne det giftige stoffet nitritt til det mer ufarlige stoffet nitrat. Nitritt kommer fra fiskenes avføring, men når det er omdannet til nitrat kan plantene ta det opp som gjødsel. Nitrat er imidlertid også giftig for fiskene, dersom det blir meget høye konsentrasjoner av det.
Bruk minst mulig av de vidunderpreparatene som er på markedet. De er dyre og stort sett unødvendige i et veldrevet akvarium. Da ser jeg helt bort fra Plantenæring, både bunngjødsel og flytende, som er viktig om en vil at hele akvariet skal bli både vakkert og sunt.
Det er nemlig en del sporstoffer som plantene kun kan få ved at du putter dem oppi med (mer eller mindre) jevne mellomrom. Jern er et av disse stoffene. Selv har jeg holdt på med akvarier i nær 30 år uten å bruke bunngjødsel, men mange plantetyper har rett og slett nektet å trives hos meg også.... Jeg er i dag imponert over hvor lett det er å få til en plante som Tonina Fluivitalis, som visst skal være relativt vrien, i et nokså nytt akvarium, med bunngjødsel tilsatt ved nyinnredning. Den vokser som bare det.... Dette er i tabletter eller sticks, så de kan dyttes ned ved røttene til spesielt krevende planter senere også. Eller tilsettes i et akvarium som har gått en stund....
Om en slurver med vannbyttene vil det hope seg opp av avfallsstoffer i akvariet, uansett hvor rent det ser ut, og nitrivec vil bare skjule problemet, ikke løse det på lang sikt. Bytter du jevnlig 1/4 del til 1/3 del av vannet, hver uke i et lite og/eller fiskerikt akvarium, eller hver annen til hver tredje uke i et større, mer moderat befolket akvarium, vil du ikke trenge det rett og slett. Et større akvarium= over 160 liter i denne sammenhengen.
At filteret blir renset jevnlig, og har god kapasitet i forhold til akvariestørrelsen vil hjelpe deg å holde akvariet fint, ved hjelp av de nyttige bakteriene. NB! I starten må filteret ikke røres, da de snille bakteriene må få formere seg i filtermediet i fred.
Et veldrevet akvarium lukter svakt av jord, det skal ikke stinke død og fordervelse når du letter på lokket, da er det gjerne noe alvorlig galt fatt.
Død fisk må fjernes straks du oppdager den, mens plantedeler/blader som er i ferd med å råtne må tas etter behov. De kan vente noen dager, til f.eks den faste ukentlige/fjortendagers stelledag. Det er stressende for fisken om vi roter i akvariet altfor ofte.

Har du bytta 80% av vannet?? Det er altfor mye! Testa du for nitritt før vannbyttet? Det aner meg at du er ny på dette. Bytt bare max 1/3 av vannet hver gang, men bytt heller hver dag om du har orange testresultat eller verre. Bruker du stripstest/strimmeltest så kan disse være upålitelige. Dråpetester er vanligvis mer nøyaktig, men feil ved et testsett kan jo forekomme. Kjøp gjerne en dråpetest (til) og sammenlign. Om du er i oppstartsfasen på dette akvariet, så er du i ferd med å nå det en kaller nitritt-toppen, som alle nystartede kar må over. Først etter at de gode nitrifikasjonsbakteriene har fått formert seg godt i filteret ditt, vil akvariet være egnet for fisk. Vent med å kjøpe mer fisk til du ser at nitritten kommer ned på gult. Og rør ikke filteret! Vent til du merker tydelig redusert vannstrøm fra det. Da skal du skylle forsiktig av filtermassen i akvarievann.
Massevis av hurtigvoksende planter er også til god hjelp, da de vil stabilisere ved å ta opp sluttproduktene etter de snille bakteriene, altså nitratene og danne oksygen til fiskene dine. De tar også opp CO2 som fiskene puster ut. Dessuten vil de aller fleste fisker føle seg mye tryggere med relativt mye planter rundt seg. Pass på å kjøpe litt ulike typer planter, og glem de fleste av de røde og brune plantene nå i starten, da de krever mye lys, og stort sett vokser sakte om du i det hele tatt får dem til.
Stenullen rundt røttene på plantene må du få vekk mest mulig av, da den vil irritere gjellene til fiskene. Unntaket ar noen typer planter med utrolig tynne og få røtter, der lar vi litt være igjen og planter dem så dypt ned i sanden at vi unngår at det kommer i kontakt med fiskene.

Håper noe av dette kan være til hjelp.

Aquatan kjenner jeg ikke til, men om dette er et såkalt vannforbedringsmiddel som skal gjøre kranvann om til akvarievann, bør du bruke det hver gang du bytter vann, i alle fall i starten. Disse binder giftige tungmetaller som for eksempel kobber i kranvannet, og nøytraliserer kloren i vannet, som fisken ikke tåler. Bor du i et relativt nytt hus har du neppe kobberrør, men de fleste steder er det jo klor og en del andre tilsetningsstoffer i drikkevannet.
Du skriver at vannet er uklart ved vannbytte. Gh+ pulveret gjør det jo litt uklart, da det er litt vanskelig å få rørt det ut helt hundre prosent på forhånd. Det er forresten lite vits i å teste vannet igjen med en gang du har byttet vann og tilsatt kjemikalier, for det trenger tid til å jevne seg ut. Vent med å teste på nytt til neste dag, da vil resultata bli langt mer nøyaktige. Dessuten er de jo ofte mye smårusk som blir hvirvlet opp fra bunnen i forbindelse med oppslamming og vannbytte.
Først når pumpa har fått jobba en del timer, vil vannet bli klart igjen.

Om du forer for mye, vil nitritten stige veldig raskt, da råtnende for også blir til nitritt. Selv om fiskene spiser, betyr det ikke at de nødvendigvis er sultne, det meste kommer ut igjen bare halvfordøyd. Særlig nå i oppstarten er det viktig å tenke på dette. Ser du at det synker ned for til bunnen, er det lurt å ta det med en hevert. Ta deg heller litt bedre tid, og gi flere små porsjoner fordelt utover dagen i stedet fon en stor porsjon.

Lykke til!



Tusen takk. Nå ga du meg litt håp. Trodde at nitritkonsentrasjonen komtil å være sånnhele tida så. får vel håpe at alt går bra. har putta inn litt nitrivec og disse innehodler bakterier som bryter opp nitrit. Så ut som oransj ble til guloransj etter tilsetningen. Tusen takk.
er nitrivec noe man bare putter i starten? trenger ikke puttes jevnlig 3-4 uker etter man har hatt akvariet?
Nitrivec og andre "bakteriestartere" er stort sett bare tull Bruk heller pengene på noe mer fornuftig
Det hadde kanskje vært greit å si noe om hvorfor du mener dette?
Synes faktisk du grenser til å være uhøflig kort i svaret ditt,moderator, og du sier ikke noe om hvorfor du ikke liker vanntilsetninger, eller hva alternativet er. Jeg har jo skrevet en del i mitt forrige innlegg om hvordan han kan stelle akvariet sitt uten bruk av mye tilsettingsstoffer.
Selv bruker jeg Bactozym, ved oppstart av akvarier, for å hjelpe filtrene i gang, men vet at mange av dere andre her inne synes det er bare tull. Jeg synes det er en enkel og grei tilleggsforsikring, siden jeg er et utålmodig menneske som har en tendens til å ønske å sette inn fisk noe tidlig, og ikke "gidder" å sette nye filtre opp i et av mine gamle akvarier til modning. Synes det blir litt pes å vente på at filtre skal modnes på denne måten. I steder har jeg av og til klippet en innkjørt filterpatron i to, gjort det samme med en ny, og puttet en ny og en gammel del i det nye filteret, til et nyoppstartet akvarium, og det samme i det gamle. Da har jeg likevel beholdt bakterier nok også i det filteret den brukte patronen sto i. (Skylte litt av det, så det ikke var ekstremt tett før jeg delte det.)
Har en utvendige filtre, er det jo relativt enkelt å åpne dem og ta opp en neve guffe fra det og putte oppi et nytt.
Så lenge filterets bakterier gjør jobben sin, en ikke overforer, og følger opp med regelmessige vannbytter, blir ikke nitritt noe stort problem. I alle fall ikke i den grad at en har verken behov for eller nytte av nitrivec. Selv har jeg aldri hatt dette i hus, selv om jeg har hatt akvarier i omtent 30 år til sammen. En god hjelp er det også å ha godt med hurtigvoksende planter, helst ulike typer, da variert plantevekst ikke bare er dekorativt, men sunt for fiskene på flere måter. Plantene danner skjulesteder, så de demper stress, de kan virke som skille mellom ulike revirer og ikke minst de tar opp avfallstoffer fra fiskene, bruker dem som næring.

Til Birchimon vil jeg si; siden du alt har kjøpt en flaske nitrivec, kan du gjerne bruke litt av det nå i starten, den skader nok ikke fisken din i alle fall, men ikke stress deg ihjel med stadig testing osv. Da er det lett å miste motet helt. Litt nitritt er det alltid i et akvarium, så lenge den ikke går over 0.8 er det ikke total krise. Et vanlig vannbytte med godt vann, dvs. kranvann (med tilsetting av f.eks AquaSafe om du er usikker på evt. klor og tungmetaller) vil normalt senke den til akseptabelt nivå. Har du kjennskap til en kilde med naturlig rent vann uten vannverkets tilsetningsstoffer, kan du jo også fylle en ren plastkanne med vann derfra, da vet du at det ikke er klor i det i alle fall. (Tallet 0.8 mg/l har jeg sett nevnt flere steder i litteraturen som en grense som man opererer med for å gi oss en ide om når det er på tide å gjøre noe. )
Du må gjerne mene at jeg er uhøfflig som ikke utdyper i det lange og det breie hvorfor jeg mener at slike filterstartere er bare ræva Om du leser en del av mine tidligere innlegg om dette, finner du grunnen

Kan ta det hele igjen, som plaster på såret ditt:
Har prøvt de fleste måtene å starte akvarier på. Alt fra kjemisk(tilsatt ammoniakk i vannet), ulike bakteriekulturer, gammelt vann, gammel grus og gammel filtermasse. Med gammel, mener jeg mettet så godt det er mulig med bakterier.

Det eneste som virkelig virker, er filtermasse. Deretter kommer grus, så ammoniakk. Faktisk har jeg hatt dårligst effekt med bactozym, new aualife og gud vet hva de heter.
Det er derfor jeg mener det er bortkasta penger Med dobbel dose bactosym rett i filteret, sparte jeg inn 4-5 dager på den totale syklussen på 35 dager. Så det er jo ikke mange % det er snakk om

Grensen på 0,8mg\L No2 er veiledende. Mange fisk er stein døde når man passerer 0,5mg\L, andre kan tåle langt over 1mg\L - det beste er å ta noen gode vannbytter daglig til No2 ikke lengre er målbar
Det finnes veeeeeldig mange måter å starte et akvarium på. Så lenge man får det til å funke så spiller det ingen trille etter min mening.
Selv har jeg brukt flere oppstartsvarianter og fått alle sammen til å funke.
Oppskriften til suksess i min verden er ikke mer komplisert enn å skynde seg langsomt og være litt interessert i det man holder på med

Nitrogensyklusen er ikke noe man klusser med. Når man forsøker å forsere den naturlige syklusen skal man ha kontroll på vannkjemien for å klare dette.

I hovedsak er det slik i et nystartet kar at man har hverken ammoniakk eller ammonium. Det er på dette tidspunktet de erfarne akvaristene slår til med å sette inn et allerede godt innkjørt filter. Filtersubstratet inneholder da i hovedsak nitrobakterier. Nitrobakterier bryter ned nitritt til nitrat. Ved å sette inn biologisk belastning skaffer man til veie for til bakteriene.

Filtersubstratet inneholder også "sovende" nitrosomonasbakterier, disse bryter ned ammoniakk og ammonium til nitritt.

Nå kommer det som er skikkelig kinkig. Nitrobakterier vil ikke replikere seg så lenge det finnes amminiakk eller ammonium i karret. I et nystartet kar så bryter nitrosomonasbakteriene ammonium/ammoniak ned til nitritt mens det ikke finnes nitrobakterier til å bryte ned nitritt til nitrat og man får da en såkalt nitrittboom.

Så da blir spørsmålet om disse tilsettningsstoffene kan sammenlignes med et godt innkjørt filter. Det man har erfart er at det gjør de ikke fult ut og man vil få problem med vannkvaliteten.

Den vanligste feilen er at man måler nitritt for tidlig og da befinner det seg bare ammoniak/ammonium i vannet og dette er verre enn nitritt. Mitt råd er ta hensyn til nitrogensyklusen og vær tålmodug så slipper man problemene. Har man andre kar man kan "tyvstarte" filteret i så blir situasjonen helt annerledes. Får man nitritt i karret så bytter man vann til verdien er akseptabel. Det er ikke unormalt å bytte 50% første dagen og følge på med 30% daglig i en uke for å få ned nitritten.

Til slutt ammonium/amminiakk har en topp etter ca 10 dager, mens nitritt har en topp på rundt 30 dager, Etter 35 dager har dette falt til ro. Nitritt begynner å bygge seg kraftig opp etter rundt 20 dager.

Brukte test i dag. Den ble gul. Jeg ble så glad. Nå slipper jeg i hvert fall å stresse så mye
Flott Birchimon!
Det er bra du får det til.

Ang. diskusjoner om oppstartingsmetoder osv. Det er ikke alle som har like stor tålmodighet. Ei heller filtre de kan forsyne seg av. Jeg har ofte ikke hatt annen mulighet enn å sette over fisk og planter fra gammelt akvarium til nytt samme dag som det er startet, rett og slett fordi jeg har en relativt liten leilighet med begrenset gulvplass. Ofte trengtes pumpene fra det gamle akvariet i det nye oppsettet av det gamle akvariet, et annet sted i leiligheten.
Da har jeg tatt vare på mest mulig av det gamle vannet, og puttet det over i det nye akvariet . Vet at det ikke er så mye nyttige bakterier i vannet, men det er i alle fall riktige verdier for fiskene som har gått i det. Dvs, det de er vant til i alle fall. Ved påfylling av mer vann, kan en da regulere vannverdier som pH, GdH, KH og tilsette gjødsel osv.
Den gamle grusen har jeg lagt på toppen av evt. ny grus som er lagt oppi.
På den måten berger jeg litt gode bakterier der også.

På denne måten fikk jeg inn min 375l, samtidig som jeg kasserte en 160l og flyttet 128l og 63l, fra det stedet hvor 375l sto. Det var litt av en jobb, det kan jeg love dere, men fiskene kunne ikke gå i bøtter i all evighet heller... 128l ble plassert der 160l sto før, og 63l på soverommet. Det gikk faktisk veldig greit i tiden etterpå, selvsagt var ikke 375l overbefolket akkurat, ikke med en gang i alle fall, men det ble da en del nye innkjøp ikke så altfor lenge etterpå.

Hadde jeg ikke hatt behov for å sette opp de to andre akvaria, kunne jeg jo ha brukt pumpene fra både 180l, 127l og 63l i 375l sammen med at pumpa der gikk seg til den første tiden. Da ville filteret der fått tid til å bygge seg opp før jeg fjernet 'hjelpe-filtrene', det kunne jeg imidlertid ikke gjøre, da min gruppe av flotte villguppyer måtte få 63l som nytt hjem, og 128l måtte bli hjem for Sverddragere, Platy, Molly osv. Hardtvannselskere.
375l ble satt opp som bløtvannsakvarie. Der kunne jeg jo ikke sette Molly og Sverddrager f.eks.
Geir Kristiansen
Til slutt ammonium/amminiakk har en topp etter ca 10 dager, mens nitritt har en topp på rundt 30 dager, Etter 35 dager har dette falt til ro. Nitritt begynner å bygge seg kraftig opp etter rundt 20 dager.


Dette var veldig nyttig for oss!

Leste hele innlegget ditt, veldig bra, spesielt det siste som sagt

Vet du om flere innlegg/artikler som har lignende "dag for dag" beskrivelser?
Tilfeldig bekjentskap
© Per Gunnar Stenersæter
Reklame for plussmedlemskap