Ancistruskull nr to ble ingen suksess...

Mitt andre kull med ancistrusbabyer ble klekket for halvannen uke siden. Så ut til å være et kull på samme størrelse som det første, over 50 stk.

Da det første kullet ble klekket, så tok det 1,5 uker før far slapp dem ut av hula, men nå tok det 4 dager. Stussa litt på dette, men fant ut at det kanskje var fordi at far følte seg trygg i karet, de står i 60 literen, kun sammen med det forrige kullet som nå er 8 uker gamle.

Etter et par dager så reagerte jeg på at jeg så så få av dem, men jeg har røtter og planter i karet, og dermed masse gjemmesteder, så jeg tenkte de hadde gjemt seg. Og jeg så jo endel rundt på glasset og på baksiden av pumpa.

Men i dag så jeg faretruende få oppi der, så jeg bestemte meg for å se litt nærmere. Og jeg startet med pumpen... Da jeg åpnet den, møtte et nedslående syn meg: på toppen av svampen så lå det en stor, ekkel hinne med gørr, og en nærmere titt på dette fortalte meg at det var død yngel

Så nå raser tusen spørsmål i hodet mitt. Hva har skjedd? Var dette et dårlig kull, og det igjen årsaken til at far slapp de små ut så tidlig? Eller, kan far og søsken ha tatt dem?

Det første kullet har til sammenligning hatt en svært lav dødelighet. Jeg har kun funnet to døde, og har talt over 50 stk av det kullet. (noen fler er nok døde, som jeg ikke har sett)
Hei!:)
Har egentlig 0 erfaring med ancistrus oppdrett, men hadde du strømpebukse eller noe lignende over pumpen??
Har hørt at dette er lurt jeg!xD
mvh maria
Da jeg hadde Ancistrus-yngel, måtte jeg dekke til innsuget på både det utvendige filteret og det innvendige. De har en lei tendens til å forsvinne i filteret, pga uvanen med å henge på alt og krabbe inn i sprekker og slikt.

Det utvendige var lett å dekke til, bare en bit svamp tredd på innsugsristen.

Men det innvendige somlet jeg med å dekke til, for jeg vet at det blir så himla fort tettet til med disse strømpebukse-greiene over... de må jo renses daglig! Men det innvendige filteret bokstavelig talt åt Ancistrus-yngel, men heldigvis overlevde de det. Det var et filter av typen Vitatech, og daglig kunne jeg se gjennom den klare grønne plasten at det krabbet Ancistrus-yngel rundt på svampen inni det. Det så egentlig ut som de koste seg der, mumset i vei på det de fant på svampen. Men sånn annenhver dag åpnet jeg det og slapp løs en haug yngel, bare sånn for syns skyld Selv om jeg et par timer senere så nye yngel inni der...

Husk at du må skifte vann nå, det kan hende du får en nitritt-oppblomstring pga mange døde yngel.

Jeg tror Ancistrus-ynglene dine har gått inn i pumpen selv, og ikke tålt turen gjennom "systemet" der, og derfor dødd. Jeg tror ikke det er pumpen som har sugd dem til seg. De har sterke sugemunner allerede fra starten av, og det skal litt mere til for å dra dem løs (tror ikke de fleste normale filtere i en 60 liter ville greie det).

EDIT:
Jeg revurderer det siste avsnittet der... for når jeg tenker etter, skriver du jo at pappa-Ancistrus slapp ut yngelen altfor tidlig. Etter bare fire dager vet jeg ikke hvor sterke de er.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap