Oppdrett på L-199
Postet 07.12.06 kl 21:04
Endret: 07.12.06 kl 21:05
Oppdrett
Jeg har selv ingen erfaring med oppdrett av disse artene ,men jeg skulle tro L-199 er den desidert beste å satse oppdrett på.
Har vill jeg gjort mye av det samme som ved Hyp.Zebra. Varmt vann, mye strøm og riktig størrelse på huler. Jeg bruker 22*33*140mm.
For riktig og hyppige vannbytter. Jeg ville også hatt et rent arts-kar.
L-200 er en Baryancistrus art. Disse artene er det så godt som ingen registrerte oppdrett på. Så disse er nok litt av en utfordring.
E
Har vill jeg gjort mye av det samme som ved Hyp.Zebra. Varmt vann, mye strøm og riktig størrelse på huler. Jeg bruker 22*33*140mm.
For riktig og hyppige vannbytter. Jeg ville også hatt et rent arts-kar.
L-200 er en Baryancistrus art. Disse artene er det så godt som ingen registrerte oppdrett på. Så disse er nok litt av en utfordring.
E
Postet 07.12.06 kl 21:19
Takk for svar Erlend D Bertelsen. Da må jeg nokk bare lese oppskriften som er å finne på L-046. Og gjøre det som står. Hvor mangen mener du at jeg bør ha av L-199. For at det skal bli noe av det???
Akvarie blir et 100% artsakvarie.
Vet du om det er noe spesielle krav til innredning??
Det er alltids moro med utfordring
Men jeg tror jeg holder meg til L-199.
Andreas Bjørvik
Akvarie blir et 100% artsakvarie.
Vet du om det er noe spesielle krav til innredning??
Erlend D BertelsenL-200 er en Baryancistrus art. Disse artene er det så godt som ingen registrerte oppdrett på. Så disse er nok litt av en utfordring.
Det er alltids moro med utfordring
Men jeg tror jeg holder meg til L-199.
Andreas Bjørvik
Postet 07.12.06 kl 22:08
Jeg pleier å kjøpe inn en gruppe på ca 7 stykken. Så kan de senere parre seg ut selv. Men prøv å få tak i fiskene forskjellige steder, og helst til forskjellige tider. Dette for å minske risikoen for innavl. Det er mange delte meninger rundt dette, men det gir ivertfall meg litt bedre samvitighet å gjøre det slik.
E
E
Postet 07.12.06 kl 22:46
Postet 08.12.06 kl 00:45
Endret: 08.12.06 kl 00:45
Det er lurt å spørre i butikken. Sjekk opp om det er VF, da er risikone mindre for at de er søsken. Om de kommer fra forskjellige levrandører er også sjansen mindre. Men forskjellige butikker kan jo selvfølgelig bruke samme levrandør.
Og selv om det går, for eksempel, et halvt år mellom kjøpene kan de fortsatt være søsken. Mange grossister har store lagere som varer lenge, eller kjøper fra den samme oppdretteren.
Så sjekk litt opp, så får du en følelse selv. Ofte er det tilnærmet lik umulig å være 100% sikker på å få forskjellige blodslinjer. Slik er det bare.
E
Og selv om det går, for eksempel, et halvt år mellom kjøpene kan de fortsatt være søsken. Mange grossister har store lagere som varer lenge, eller kjøper fra den samme oppdretteren.
Så sjekk litt opp, så får du en følelse selv. Ofte er det tilnærmet lik umulig å være 100% sikker på å få forskjellige blodslinjer. Slik er det bare.
E
Postet 08.12.06 kl 01:08
Postet 09.12.06 kl 16:53
Postet 09.12.06 kl 17:01
Takk for svar igjen
Det er jo litt greit å vite. For hvis jeg får til L-199 så skal det jo gå ann å få til andre maller som kommer i fra samme område. Med og gjøre samme fremgangsmåten.
For eksempel:
L-046 som kommer ifra Rio Xingu. Denne fisken er det jo mangen som har fått til. Så hvorfor ikke prøve på L-018 som også kommer ifra Rio Xingu.
Eller er det litt feil å si det.
Andreas Bjørvik
Det er jo litt greit å vite. For hvis jeg får til L-199 så skal det jo gå ann å få til andre maller som kommer i fra samme område. Med og gjøre samme fremgangsmåten.
For eksempel:
L-046 som kommer ifra Rio Xingu. Denne fisken er det jo mangen som har fått til. Så hvorfor ikke prøve på L-018 som også kommer ifra Rio Xingu.
Eller er det litt feil å si det.
Andreas Bjørvik
Postet 09.12.06 kl 18:33
Det blir nok litt for enkelt å si. Disse artene du snakker om er fra forskjellige U.familier. Henholdsvis Hypancistrus og Baryancistrus, disse stille forskjellige krav selv om de kommer fra samme elv. Det er også en meget stor størrelse forskjell på disse to.
I en elv finnes det igjen mange forskjellige biotoper, og en elv er ikke så rent liten heller. (Rio xingu som du nevner her er ca 2100 km)
E
I en elv finnes det igjen mange forskjellige biotoper, og en elv er ikke så rent liten heller. (Rio xingu som du nevner her er ca 2100 km)
E
Postet 09.12.06 kl 18:50
Postet 09.12.06 kl 19:14
Postet 09.12.06 kl 19:27