Meta River biotop - et lite prosjekt

Har lyst til å prøve meg på et lite biotop-prosjekt. Tanken er å få laget en biotop fra Meta River (øvre Orinoco). Har en Juwel 70 stående ubrukt, og den er tiltenkt æren.

Har sittet og forsket litt (noen timer) på Internett for å finne fisk som vil kunne trives i et tross alt ikke så stort kar. Har å en liste med fisker som er fra Meta-elven, og jeg tenkte å finne ut 2-3 arter som kunne gå sammen.

Først på listen står en hann og et par hunner av Apistogramma macmastri. Det hadde jo vært hyggelig om de fikk yngel også, men det er det jo de selv som bestemmer.

Så er det de andre da, har funnet følgende kandidater:
- Hemigrammus bleheri (rødmunntetra)
- Corydoras melaotaenia
- Hyphessobrycon sweglesi (rød fantomtetra)
- Axelrodi riesi (rubintetra)
- Hyphessobrycon metae (purpurtetra)

Planter må jeg også finne, her er tanken å finne planter fra Meta elven, eller i det minste å efterligne en biotop fiskene vil finne naturlig (i den grad en liten tank er noe naturlig).

Om noen har innspill og forslag så hadde det vært hyggelig.
Spennende prosjekt! Hvor finner du bilder av biotopen? Elsker å se hvordan det ser ut der fiskene mine kommer fra!
Har funnet noen få bilder fra tilfeldige steder langs elven, men ingen undervannsbilder.

Må også si at planteprodusentene, f.eks. Tropica, er sparsomme med opplysninger og mer spesifikke artsopprinnelse. "Sør Amerika" er et rimelig stort område!
Hold oss oppdatert, for dette er utrolig spennende! Gi oss masse bilder etter hvert!
Hva med Corydorasen som er oppkalt etter elven, siden den kommer derfra?

Snakker om Corydoras metae så klart

[External Image]
Hei Mona! Jo - corydoras metae er også en kandidat. Har tenkt på den men lurte litt på om den ville gå sammen med macmastri-ene, derfor stod den ikke på listen min.

Venter i øyeblikket på et par bestilte bøker. Alltid litt spennende om det man leter efter står der. Biotop informasjon er ikke det enkleste å finne frem til, og det er såpass langt unna at det er jo ikke bare å ta en tur selv.
En ferskvannsart jeg neppe kommer til å ha plass til er Orinoco krokodillen (Crocodylus intermedius) - den kan bli nesten 7 m lang...
Den kommer jo inn under reptilforbudet også. ;o)
Søk på "rio meta" i stedet for "meta river". Det er iallefall noe som heter "Rio Meta Tetra". Ps: lurt å søke med små bokstaver, for det kan gi flere treff enn hvis du bruker store.
Jepp, både små bokstaver og rio i stedet for river er forsøkt (søker forøvrig alltid med små bokstaver med mindre det er et spesifikt poeng med store).

Frustrerende vanskelig å finne informasjon om en såpass stor elv. Det finnes helt sikkert noe, det var bare det å finne det da!

Ikke vanskelig å finne informasjon om fisk, men allerede på planter skorter det betydelig med data. Bilder og annen informasjon er det også lite av.

Vel, vel. Får ta dette som en utfordring!
Litt fremskritt igjen, heldigvis. Kjøpte meg en bok, "South American Dwarf Cichlids" av H.J. Mayland og D. Bork.

I boken er det en rekke kart med funnplasser, det er vannverdier (kun Orinoco, ikke Meta) og biotopbeskrivelser (ikke alle like omfattende) og annen informasjon. Det begynner å forme seg til ideer i hodet mitt om hvordan dette bør bli.

En ting som også begynner å lurke rundt i hodet, og innspill mottas med takk, er om en Juwel 70 er litt for liten til dette. Det er bare 60x30 cm grunnmål på karet og både filteret og bakgrunnen tar plass. Det er ganske klare anbefalinger om 80+ cm lengde på et apistogramma macmastri akvarium.

Bunnen er det som fremstår som klarest i øyeblikket. Sand, og ingen alternativer. Ikke pen og ren sand heller, men helst mest dekket med røtter eller tre(rot)-biter og blader. Stedvis åpen sand. Har ikke bestemt om det blir klart eller sortvann, her gjelder at jo nærmere Andesfjellene jo klarere vann.

Planter blir en utfordring, også fordi det er næringsfattig vann.
A Macmasteri og Cory. metae i klart vann
Mye fine data å hente om man søker nok. Har fått god hjelp fra Naturhistoriska Riksmuseet i Sverige, der ekspedisjonene til Kullander og Silfergrip har gitt endel data. De har begge velvilligst svart på min forespørsel.

Interessant nok er det fangstrapporter for både A. macmasteri og Corydoras metae på samme lokasjon (om enn ikke samfangst), noe som gjør at de to sammen er korrekt biotopmessig. Det var lite rapportert om vannet, men igjen ga et par av fangstrapportene opplysningene at vannet var klart og uten farve. Dermed vil et klartvannskar også være biotopmessig korrekt.
Flott at du deler infoen med oss Jeg følger iallefall med og leser det du skriver. Kjempeinteressant informasjon og alltid spennende å lese slikt.

Kunne ønske det var mer bilder og info å finne på nettet av slike steder, der våre akvariefisker er funnet og hentet fra.
Bare hyggelig, det er jo ikke så spennende å bare sitte på informasjonen selv. Fordelen med kunnskap og informasjon er at den kan deles og bli mer verdt.

mona o
Kunne ønske det var mer bilder og info å finne på nettet av slike steder, der våre akvariefisker er funnet og hentet fra.

Jobber med å finne bildemateriale, men det er ikke så lett. Har ikke gitt opp, og har funnet noe efter bare noen dager. Det var denne tålmodigheten da - ikke alltid så lett. Bare spør barna når de venter på julegavene og de voksne aldri blir ferdige med å prate og spise... :o)
Én ting som slår meg når jeg leser fangstrapportene til Kullander og Silfergrip er at det nesten ikke er fanget apistogramma. Silfergrip fikk ingen.

Det indikerer til meg at ikke ap. finnes i noen overflod, og mulig at forekomstene er ganske så lokale. I begge tilfelle er det neppe noe man kan ha noen fangst på av noe omfang, selv ikke for bare akvarieindustrien. Det påhviler da de som har fiskene å stelle godt med dem og prøve å få dem til å yngle så mye at efterspørselen kan dekkes med lite eller helt uten VF fisk.
Jeg husker at jeg satt og lette på nettet i dag etter dag (og natt etter natt...) etter bilder fra områdene der Corydoras adolfoi kommer fra.

Jeg fant faktisk ut at de som legger ut flest bilder av slike områder, er små turist-selskaper! De som arrangerer turer og ekspedisjoner for turister inn i Amazonas, og som tar med folk på guidede turer rundt om på og ved elvene. Det finnes turisthytter o.l. også, og mange av disse firmaene (hovedsaklig Sør-Amerikanske og amerikanske) legger jo da ut bilder fra stedene de har turer til for å lokke turistene. Noen av disse små selskapene er gjerne drevet av en eller svært få personer, kanskje amerikanere som har slått seg ned i Sør-amerika og driver denne businessen derfra.

Hva med å forsøke og inkludere noe slikt i søkebegrepene du bruker?
Har du sett på disse sidene?

Mongabay

Lite bilder her og, men en del linker nederst på siden, og en del informasjon. Jeg har kikka litt rundt på diverse sider om dverg ciklider osv. Fant den da.
Det har jo en tendens til å bli litt altoppslukende dette da, ikke sant Mona? :o) Jo da, kjenner meg nok litt igjen.

Takker for tips, og følger opp alle. I øyeblikket er det litt slik at det blir en liten ting her og et lite tips der. Fikk litt info fra en importør/fgrosist i dag også som jeg skal følge opp i januar- der var det hektisk akkurat nå og ikke tid til mer bakgrunnsinfo.

Har lovet såpass mange nå å skrive om dette at jeg må vel bare det. Det blir nok ikke noen artikkel før utpå vårparten, men - skal i hvert fall prøve.
Siste info er fra Claus Christensen i Tropica, og selv om de ikke har vært i akkurat det området selv skal området være fattig på bunnlevende planter, men ha de fleste flyteplanter som er generelle for søramerika. Dette stemmer ganske rimelig med andre informasjoner jeg har funnet.

Det blir nok ikke noe grønt og fint tilplantet kar når det en gang kommer i drift. Blir også mer og mer sikker på at det tiltenkte akvariet, en Juwel 70, må finne seg i å bli brukt til noe annet. Det blir rett og slett for lite.

Holder forøvrig på med en liten analyse av fangstresultatene som Silferstedt fikk på sin ekspedisjon til området rundt byen Villaviciencio. Det er hva han fikk innen familiene Callichthyidae, Characidae og Cichlidae jeg ser efter. Han fikk 2263 fisk fordelt på 30 fangster. For eksempel var 15 av disse Corydoras metae. Han fikk som nevnt før ingen apistogramma.

Villaviciencio, som er administrasjonssenter i regionen Meta, er en av to byer i Colombia der akvariefiskene fra Rio Meta området er gjennom som oppsamling før de skipes videre. Den andre er hovedstaden Bogotá.
Veldig spennende prosjekt dette.

Å prøve å gjenskape en biotop fra en av de store hovedelvene, som for eksempel Rio Meta, i en 70-liter, kan være vanskelig, og ville for meg vært mindre interessant – selv om jeg hadde tilgang til et akvarium på flere millioner liter og derved kunne tenke tanken (Den største av de alle, Rio Amazonas, tømmer ca. 170 millioner liter vann pr. sekund ut i Atlanterhavet).

Jeg har ikke sett Rio Meta i virkeligheten, men antar, utifra tilgjengelige bilder, at den ikke er så forskjellig fra de andre større elvene i Amazonas/Orinoco-vassdragene
Rio Amazonas:
[External Image]

Rio Ucayali:
[External Image]

Rio Nanay:
[External Image]

Rio Ampiyacu ( litt av byen Pebas, i Loreto, Peru, sees til høyre):
[External Image]

Rio Yahuasyacu:
[External Image]

Disse store elvene er som oftest fylt med slam og sedimenter i en slik mengde at sikten under vann er tilnærmet lik null. De er ganske dype (og brede), og det finnes ikke planter under vann (men i nærheten av byene er bunnen dekket med søppel og vannet infisert med kloakk og diverse utslipp). Det flyter ofte mye Pistia stratiotes på overflaten.

Fiskene ute i hovedløpene er ofte alt for store for akvarium, selv om det kan finnes masse interessant mindre fisk langs breddene, i små laguner eller langs grunne sandstrender, og de sesongmessige svingningene i vannstand medfører at biotopen ser helt annerledes ut i høyvannssesongen enn i tørketiden.

De interessante biotopene for reproduksjon i akvarium, finnes i mine øyne, basert på mine erfaringer fra turer til Amazonas-området, i de små bekkene som via litt større elver til slutt renner ut i de største elvene, eventuelt også i såkalte ”måne- /kroksjøer”; deler av et vannløp som har blitt avstengt fra hovedløpet i en elv når erosjonen har medført at hovedelven har laget nytt eller endret løp. Ofte når vi får viltfanget fisk som sies å være fra Rio Meta, Rio Uacayali osv, er de i virkeligheten fanget i småbekker som renner ut i disse store elvene.

I slikt vann kan tettheten av for eksempel Apistogramma være på over hundre individer pr. kvadratmeter i tørkeperioden, jeg har selv fanget mengder av dem i slike habitater. Bunnen er helt eller delvis dekket av slam, løv og kvist som ligger i ro, vannet er klarere enn i de store elvene, og det finnes mengder av bl.a. tetra og mindre cichlider, i de litt større vannløp også masse spennende Corydoras og større maller.

Det er ofte overhengende vegetasjon, og i noen vannløp også noen planter under vann eller i hvert fall planter med røttene under vann.
Bunnen består av meget fin og meget lys sand (som sagt ofte delvis dekket av slam, løv og kvister), i noen bekker og elver finnes det også steinformasjoner og mer løse steiner.

Å gjennskape slike biotoper som dette, vil være spennende og meget interessant.

I alle de følgende biotopene, som er fra forskjellige steder i Amazonas-området i Peru, har jeg fanget mange Apistogramma, i de fleste av dem også tetra inkludert Pyrrhulina & Copeina, og i noen også corydoras.
Utifra hva jeg har sett av bilder fra biotoper i Colombia, er det ikke veldig annerledes der.

Måne-/kroksjøer:

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Restvannsdam:

[External Image]

Mindre skogsbekker og små dammer:

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Til og med i den lille bekken over, som rant ut i dammen nedenfor, fanget jeg Apistogramma sp. "Mouthbrooder", Apistogramma agassizii, smykketetra (Nannostomus marginatus og diverse Pyrrhulina.

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Følgende bilde illustrerer vel at man bokstavelig talt kan vasse i tetra i slike biotoper:

[External Image]

Helge H
Én ting som slår meg når jeg leser fangstrapportene til Kullander og Silfergrip er at det nesten ikke er fanget apistogramma. Silfergrip fikk ingen.

Apistogramma macmasteri, og også Apistogramma viejita og Apistogramma sp. ”Schwarzkehl”/”Rotflecken” (A.viejita II og III) er funnet i store mengder i mindre bekker som er sydlige tilførselselver til bl.a. Rio Meta.
Hvis Kullander & Co har fanget fisk i hovedløpene til de store elvene, er det helt naturlig at de ikke fant mye Apistogramma.

Linke & Staeck (1994-95) rapporterte om store populasjoner av A. macmasteri blant løv på bunnen av små vannløp på under 5-10 cm. dybde. Bunnen var dekket av fin, lys sand, og der det bare var et par cm dypt vann (og masse fisker), grodde det gresslignende planter på bunnen, lignende planter i familien Eleocharis. Overhengende vegetasjon tilbød i mange tilfeller gode, skyggefulle gjemmesteder.

I de samme vannløp ble det funnet tetra som Hemmigrammus rhodostomus, Hyphessobrycon pulchripinnis, Megalamphodus sweglesi, ukjent art av øksefisk, ukjent art av Pyrrhulina, ”Aquidens” meta, Corydoras meta, og ukjente, større arter av rovtetra.

Vannverdier der A. macmasteri ble fanget, 7 km sydøstlig for Villavicencio, den16.mars 1983: Farge=klart, pH = 5,5, Gh og Kh = begge under 1, ledningsevne = 5 mikroSiemens/cm (ekstremt bløtt), Temperatur: 27 grader.
Et bilde av en A.macmasteri-biotop i Linke & Staeck 1994; Dwarf cichlids, viser imidlertid vann som avgjort er tefarget. Jeg vet ikke om det er lov å legge ut dette scannede bildet fra boka her, men det får stå sin prøve:

[External Image]

(I hovedelven Rio Meta, der det bl.a. er fanget større fisk, som Satanoperca cf. leucosticta, er det målt vannverdier på pH = 6,7 og ledningsevne/konduktivitet på 120 mikroSiemens/cm)

Nå vil vel uansett et 70-liters kar være lite i forhold til å holde en gruppe eller trio med A. macmasteri, i hvert fall hvis man ønsker å se de utfolde større deler av sitt atferdsrepertoar, men uansett:

Lykke til med spennende prosjekt, og uansett hva det ender opp i: alt det du lærer underveis er jo uansett uvurderlig !

Meget interessant med disse bildene Tom
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap