Kjønn på Bolivianske Sommerfuglciklider
Kjøpte for en liten stund siden 2 sommerfuglciklider. Ble ekspedert av en som har god greie på fisk, men det var svært vanskelig å se forskjell på kjønnene. Endte opp med to fisk og beskjed om å komme tilbake hvis de ikke var en av hvert kjønn.
Nå har jeg da mistanke om at jeg har to av samme kjønn. De har helt tydelig delt akvariet mellom seg på midten. Den som bor til venstre(nr. 1) er ofte over på den andre siden og sniker etter mat, men hvis den på høyre side (nr. 2) oppdager den, blir den jagd vekk tvert. "Skillet" går mellom enden på rota og de sorte steinene.
Noen som kan hjelpe?
Nå har jeg da mistanke om at jeg har to av samme kjønn. De har helt tydelig delt akvariet mellom seg på midten. Den som bor til venstre(nr. 1) er ofte over på den andre siden og sniker etter mat, men hvis den på høyre side (nr. 2) oppdager den, blir den jagd vekk tvert. "Skillet" går mellom enden på rota og de sorte steinene.
Noen som kan hjelpe?
Postet 15.12.06 kl 08:55
Postet 15.12.06 kl 11:06
Ser vel egentlig ut som to damer for meg, men det er ikke lett å se De ser på fargen og lengden på finnene litt ut som herrer, men må være bittelitt tydeligere bilde 2 for å se om den er lik.
Misunnelig, venter på slike. Hvor kjøpte du dem? Saumfart området en del ganger men aldri noen som har hatt, og tipsa noen butikker om dem.
Misunnelig, venter på slike. Hvor kjøpte du dem? Saumfart området en del ganger men aldri noen som har hatt, og tipsa noen butikker om dem.
Postet 15.12.06 kl 11:07
Endret: 15.12.06 kl 11:21
Jeg kjøpte disse på Dyrego på Kilden. De hadde en god del da jeg var der.
Jeg kan prøve å ta et tydeligere bilde av nr. 2, men den er den som er mest sky. Holder seg bak rota en god del. Nr.1 har forøvrig fått en tynn svart kant fremst på finnene under buken(de lengst frem)(vet ikke hva de finnene heter). Kan det være en mulig pekepinn på kjønn?
Malawi er best, tusen takk for hyggelig kommentar på karet
Jeg kan prøve å ta et tydeligere bilde av nr. 2, men den er den som er mest sky. Holder seg bak rota en god del. Nr.1 har forøvrig fått en tynn svart kant fremst på finnene under buken(de lengst frem)(vet ikke hva de finnene heter). Kan det være en mulig pekepinn på kjønn?
Malawi er best, tusen takk for hyggelig kommentar på karet
Postet 15.12.06 kl 13:42
Usj, når jeg en sjelden gang ikke har vært der på en stund så får de inn favoritten min, typisk Får sjekke om de har dem enda.
Sånn jeg har sett kjønnet på disse før så har hannene litt lengre fliker på finnene, og kanskje litt skarpere farge der, mens hunnen er litt rundere og kanskje mer rødlig på magen. Men jeg lurer på om det varierer mye pga. oppdrett og modifiseringer. Og alder.
Sånn jeg har sett kjønnet på disse før så har hannene litt lengre fliker på finnene, og kanskje litt skarpere farge der, mens hunnen er litt rundere og kanskje mer rødlig på magen. Men jeg lurer på om det varierer mye pga. oppdrett og modifiseringer. Og alder.
Postet 15.12.06 kl 14:10
Endret: 15.12.06 kl 14:12
Postet 15.12.06 kl 14:44
Postet 15.12.06 kl 14:50
Jeg kjøpte et "par" an disse for en tid tibake. Og det var to hanner. Ikke lett å se forskjell. Det sikkreste er å se på ryggfinnen. Hannens ryggfinne er "spiss" (bak) mens hunnens er rundere. Det svarte fremst på ryggfinnen er også mye klarere på hannen (her), og hunnen er gråere ikke så klar i tegningene.
Det kan helt klart virke som du har 2 hanner. Mine 2 hanner tålte ikke synet av hverandre. Men etter at hunnen kom og jeg fjernet den en hannen er det fred og fordraglighet i balja.
Det kan helt klart virke som du har 2 hanner. Mine 2 hanner tålte ikke synet av hverandre. Men etter at hunnen kom og jeg fjernet den en hannen er det fred og fordraglighet i balja.
Postet 15.12.06 kl 18:01
Endret: 15.12.06 kl 18:05
Postet 15.12.06 kl 19:22
LeikeleifJeg kjøpte et "par" an disse for en tid tibake. Og det var to hanner. Ikke lett å se forskjell. Det sikkreste er å se på ryggfinnen. Hannens ryggfinne er "spiss" (bak) mens hunnens er rundere. Det svarte fremst på ryggfinnen er også mye klarere på hannen (her), og hunnen er gråere ikke så klar i tegningene. Det kan helt klart virke som du har 2 hanner. Mine 2 hanner tålte ikke synet av hverandre. Men etter at hunnen kom og jeg fjernet den en hannen er det fred og fordraglighet i balja.
Takk for svar Jeg lurer også på om det er to hanner.
Postet 15.12.06 kl 19:57
biXenNå har jeg også handla to, men en liten stund til jeg får betrakta dem mer nøye. Siden vi kjøpte samme plass så ser jeg jo at disse er litt unge enda og ikke har så klare farger. Får se om jeg finner ut hva jeg har.
Kan det være enklere å "se" forskjell på kjønn gjennom oppførsel når de er unge? Eller er det normalt at en av hvert kjønn danner revir slik de har gjort hos meg?
Gratulerer med fin fisk forresten
Postet 15.12.06 kl 20:04
På oppførsel virker mine bittelitt forskjellige foreløpig, men de holder sammen. Foreløpig
Jeg synes egentlig at de fleste i butikken så ut som hanner, men når jeg ser veldig nøye på mine så ser flikene bittelitt lengre ut på ytre tuppene på halefinnen på den ene, men det kan også bare være at den ene er bittelitt eldre og at begge er hankjønn, ikke godt å si. De er nok ihvertfall ungdommer, alle bolivianerne som var på Dyrego.
Når de fikk slippe uti karet så var de med en gang nede i sanden og silte, det var stilig, har ikke hatt ciklider før, søte fisker
Jeg synes egentlig at de fleste i butikken så ut som hanner, men når jeg ser veldig nøye på mine så ser flikene bittelitt lengre ut på ytre tuppene på halefinnen på den ene, men det kan også bare være at den ene er bittelitt eldre og at begge er hankjønn, ikke godt å si. De er nok ihvertfall ungdommer, alle bolivianerne som var på Dyrego.
Når de fikk slippe uti karet så var de med en gang nede i sanden og silte, det var stilig, har ikke hatt ciklider før, søte fisker
Postet 15.12.06 kl 23:10
Ja de er kjempe søte!
Kjøpte et par nå i uken. I butikken mente de bestemt det var en hann og en hunn... jeg ser ikke helt forskjell ennå. Det jeg tror er en hann, har litt spissere og høyere ryggfinne enn den andre(de er ca 5-6cm i lengde). De går sammen tett i tett, er ikke fra hverandre... så jeg tipper det er et par. Så fine, har ikke blitt gule ennå, men bare å se dem sammen...
I butikken sa de at de ikke trengte noen spesiell plass/hule for å legge egg, er det slik?
I butikken sa de at de ikke trengte noen spesiell plass/hule for å legge egg, er det slik?
Postet 15.12.06 kl 23:48
Postet 15.12.06 kl 23:50
Dro tilbake med den ene fisken på lørdag, og fikk med en ny hjem, som forhåpentlighvis skulle være jente. Men den nye fisken er ei skikkelig bølle, jager den andre over alt. I går ble den jagde fisken stående nesten helt i overflaten blant noen planter i lang tid og gjemme seg for bølla Den nye prøver også og jafse etter de to ancistrusene mine, men de bryr seg ikke nevneverdig.
Postet 18.12.06 kl 08:39
Tror at mine er hanner jeg også. De har jagd hverandre litt frem og tilbake, og kyssa (ser ut som klining, men er vel noe maktkamp) og småkrangla litt. Ser ikke så ondsinna ut, så jeg lurte på om det var flørting først, men tror ikke det nå. Begge ser ut som hanner, så jeg mistenker det jeg leste på en amerikansk side, at ofte er alle hanner i butikkene. Men jeg er slettes ikke sikker, veldig vanskelig å se forskjell.
Den ene koste seg i hjørnet av karet, og jagde den andre ut om den nærma seg, noe den gjorde stadig. Så etterpå så ble det motsatt at den andre jagde den andre som stadig nærma seg, så jeg lurte litt på om dette var flørting da. Hvordan oppførte dine seg før du fikk denne bølla?
Mine er supervennlige mot de andre i karet, de har ikke løfta en finger mot dem Men litt irriterende å måtte gå tilbake med en, er ikke sikker på om det er så mange fruefisk i butikken.
Den ene koste seg i hjørnet av karet, og jagde den andre ut om den nærma seg, noe den gjorde stadig. Så etterpå så ble det motsatt at den andre jagde den andre som stadig nærma seg, så jeg lurte litt på om dette var flørting da. Hvordan oppførte dine seg før du fikk denne bølla?
Mine er supervennlige mot de andre i karet, de har ikke løfta en finger mot dem Men litt irriterende å måtte gå tilbake med en, er ikke sikker på om det er så mange fruefisk i butikken.
Postet 18.12.06 kl 10:35
biXenDen ene koste seg i hjørnet av karet, og jagde den andre ut om den nærma seg, noe den gjorde stadig. Så etterpå så ble det motsatt at den andre jagde den andre som stadig nærma seg, så jeg lurte litt på om dette var flørting da. Hvordan oppførte dine seg før du fikk denne bølla?
Mine oppførte seg veldig likt det du beskriver. De delte akvariet i to, og jagde den andre vekk om den gikk over grensa. Men det var bare den ene som stadig snek seg over og virra rundt.
Vurderer om jeg skal levere begge tilbake, skal reise hjem til jul på fredag og vil ikke ha to fisk som ikke går i lag oppi akvariet mens jeg er borte. Veldig synd at det skal være så vanskelig å se forskjell :p
Postet 18.12.06 kl 11:08
Postet 18.12.06 kl 13:31
Postet 18.12.06 kl 13:52
Nå har jeg egentlig saumfart internett i mellom jobbinga for å finne informasjon om disse fiskene. På den siste siden jeg var på sto det at det å sette seg i munngrep på hverandre, og å dunke borti hverandre osv. var en form for flørting, at de flørter nokså voldelig. Så da er det kanskje håp likevel, så lenge de er snille tror jeg bare jeg beholder dem og ser hva som skjer, kunne kjøpt to til for å ha bedre odds, men da må jeg kanskje finne nytt hjem til dem etterpå, som ikke er gøy Hvis de derimot blir galne senere på hverandre så må jeg vel få tak i en ny og evt. bytte.
Sant at 70 liter blir litt lite hvis en skulle prøvd med flere. Men det er en skikkelig nydelig fisk, har ikke lyst til å bytte dem så lenge de er snille og bare kjekler litt seg i mellom. Må prøve å filme det neste gang
Sant at 70 liter blir litt lite hvis en skulle prøvd med flere. Men det er en skikkelig nydelig fisk, har ikke lyst til å bytte dem så lenge de er snille og bare kjekler litt seg i mellom. Må prøve å filme det neste gang
Postet 18.12.06 kl 16:06