Er dette sykdom på Corydoras finnene?

Jeg har sett at et par-tre av mine nye Corydoras C-121 (cf. burgessi) har noe merkelig på bukfinnene. Det synes knapt, men bilder jeg forstørrer opp på pc'en blir det svært synlig.

Jeg bekymrer meg litt over dette, særlig at det henger små korte "tråder" ut fra finnekanten... Jeg har aldri sett noe lignende før, og i starten trodde jeg det var "nervøse finner" etter transport i pose o.l. Ciklider kan jo få det, så jeg lurte jo litt på om disse Corydorasene kanskje hadde noe slikt.

Men det går ikke bort, og nå har jeg hatt dem i halvannen uke.

Er det noen som kan hjelpe meg her, og se litt på det? Er det sykdom? Parasitt, bakterier eller hva?
Jeg liker ikke at noe skurrer, og det gjør det definivt her...

Man må se litt nøye og myse litt på bildet, men det er der, absolutt.

Noen som kan hjelpe? Er det sykdom som må behandles?

Klikk på bildene for å få dem litt større!

[External Image]

[External Image]
Ser "problemet", men det er ikke helt lett å identifisere dette.

Var det bakterielt, skulle dette normalt ha forverret seg betydelig til nå, eller blitt borte.

Parasitter; det er få hengende parasitter, og de jeg kjenner til, er det ikke (slike som ankerorm).

Kan det dreie seg om sliteskader etter feil bunnlag tidligere? Det burde ha rettet seg selv til nå det og, men...

Siden det er vanskelig å si hva det er, er det hakket værre å finne på noe kreativt for å få bukt med dette.
Selv ville jeg nok forsøkt med hyppige vannbytter, og kanskje en skvett aquasafe. Denne skal jo styrke slimlaget til fisk etter hva produsenten sier.

Jeg ville ikke satt i gang noen behandling før dette eventuelt begynner å forverre seg. Så hyppig studering er jo helt essensielt (tviler ikke ett sekund på at du sitter å ser på fiskene både titt og ofte, med så flotte fisk som du har )
Der var det kommet ett bilde til gitt

Pussig at dette kun er på finnene under fisken... Tenker ekstra hardt på at dette kan være småskader fra feil bunnlag tidligere. Men ser jo ikke bort i fra at dette er en teori som ikke holder vann
Ja, jeg har tenkt i samme baner. Så jeg bytter litt vann daglig i karet deres; 20 liter (av ca 80 liter), samt at jeg har i noen dråper eSHa Optima. Har også tatt et 40-50% vannbytte i løpet av den halvannen uka de har vært hos meg.

eSHa Optima er vel et slags vannforbedringsmiddel også, er det ikke? Eller bør jeg bruke noe annet? Har noe fra AquaMedic også....

PS! I løpet av ettermiddagen skal jeg forsøke å få tatt et par skikkelige nærbilder av dette. Da synes det bedre.
eSHa Optima er rene vitaminer, men de forbedrer jo forholdene på en måte Men den styrker ikke slimlaget på samme måte som aquasafe.

Vær obs på at denne kan gjøre fiskene lekslystne så det holder for lengre perioder
Nåja, tok feil jeg da
Men vitaminer forebygger jo og styrker immunforsvaret, så det gjorde jo ingen skade. Jeg leste den tyske bruksanvisningen i full fart, og der stod det noe om "wasser" og "bereiter". Og "wasseraufbereiter" er jo vannforbedringsmiddel, så det lignet jo...

Men jeg fant en flaske med Aquamedic "Aqualife + vitamin". Har selvsagt pælmet esken og bruksanvisningen, men jeg tok en liten skvett i karet deres nå.
Det er den "tjafsete" kanten på disse finnene, som bekymrer meg en del, men aller mest er det disse tynne, tynne og korte "trådene" som henger ut fra finnene (som pilene på bildet viser).

Det er de korte "trådene" som bekymrer meg mest, for jeg tenker jo parasitt med en gang... men personlig har jeg aldri hørt om en parasitt som henger sånn på finnene. Der har den jo ikke stort utbytte av å være...? Parasitter er jo snyltere, de trenger en vert for å overleve og for beskyttelse. Så de gjemmer seg ofte inni fisken eller rett under huden på dem. Så hva en parasitt kan ha nytte av å henge slik ut fra finnene i vannet, virker jo litt merkelig...

Er det noen som er tilbøyelig til å være enige i den teorien? Er det lite sannsynlig at det er en parasitt?
Nå er jo disse fiskene viltfanget, så det kan faktisk være nesten hva som helst som er bragt med inn fra jungelelva... *sukk*
Eneste parasitten jeg vet henger å dingler slik, er ankerorm. Men denne blir jo en tanke større, og som du selv sier; den har ikke allverden å gjøre ytterst på harde finner til en malle.

Disse "ormene" er normalt 5-15mm lange, er enten rødlige eller grågrønne (kan vel kanskje passe for dine fisk).
Det er ikke uvanlig at området de har ankret seg fast i blør litt, og blir infisert av bakterielle infeksjoner. Det er ikke noe jeg ser snev av antydning til.

Denne parasitten er noe man vanligvis får kontakt med på VF-fisk, og om man forer med levendefor fanget i områder med høy fisketetthet.

Ankerormen skal dø ut av seg selv i akvariet.

Men om vi tenker veste tilfelle her;
La oss si at det er en eller annen variant av Lernaea (det er faktisk 110 varianter av denne parasitten...), som ikke er mye omtalt tidligere. Hvordan denne skal behandles er jo ett meget godt spørsmål. Man behandlier ikke den vanlige varianten, siden den dør ut i akvariet. I dam behandler man vanligvis med Neguvon.

Det som imidlertid er meget pussig, om det skulle være ankerorm av ett eller annet slag, er at dette dukket opp på fisk som ikke stammer fra asia\ europa, men på fisk fra andre enden av kloden.
Det får jo det hele til å rime ennå mindre.

Jo mer jeg studerer fiskene dine, jo mer sier magen, at dette er en eller annen hudparasitt.
Selv ville jeg forsøkt å ta bilder av samtlige fisk, og telle over hvor mange slike "tråder" som er synlige.
Ta nye bilder etter en uke (ser du forverring, er det jo ikke noen vits å vente), gjør det samme. Er antallet endret nedover, ville jeg ikke gjort noe som helst.
Om det er blitt flere slike tråder, ville jeg først og fremst prøvd å behandle dette med en bredspektret medisin mot hudparasitter, f.eks eSHa Exit (gjerne i kombinasjon med eSHa 2000).
Noe sier meg at dette vil ha den ønskede effekten, selv om det er mye prat fra magen nå.

Om ikke dette hjelper, er det veterinær neste. Neguvon er repeptbelagt, og da er det eneste utvei.
Ser at det står om denne i artikkelen om gjellemark på Kai sin side. Ser derfor ikke bort i fra at vanlig "Prazi" vil ha minst like god effekt, eller for den del at dette kan dreie seg om en eller annen form for Gyro, i stedet for Lernaea
Eneste finne-parasitten jeg vet om er monogeneans. Klippet dette:Monogeneans (flukes) are a group of parasites best described as flatworms. Monogeneans are commonly found on the gills, skin or fins of fishes and lower aquatic invertebrates.
Frank Angell
Tenker ekstra hardt på at dette kan være småskader fra feil bunnlag tidligere. Men ser jo ikke bort i fra at dette er en teori som ikke holder vann ;)

Jeg mistenker mer og mer at dette er sykdom. Ikke slitasjeskader, altså. Dette fordi det ellers ville blitt bedre nå, jeg har jo hatt dem i to uker. Men jeg synes tvertimot det er verre...
Det er brukt samme sand her som i mine andre akvarier, så jeg kan ikke helt se for meg at dette skulle være noe som er oppstått her (Rådasand).

Disse Coryene går i et artskar alene, så det er også karantenekaret deres.

Jeg irriterer meg grenseløst over at jeg ikke finner ut hva det er! At det er sykdom er jeg helt sikker på. De klør seg også, og jeg mistenker at de har noe i gjellene. Har sett enkelte av dem "vrikke på hodet", slik scalarene mine gjorde da de hadde gjellemark....

Det som taler litt i mot den teorien er at Corydoras ikke pleier å være spesielt utsatt for slikt, de har i grunnen lite parasittsykdommer. Særlig på huden, ettersom de har panser og ikke fiskeskjell. De har også sjelden eller aldri parasitter innvendig, pga sitt spesielle innvollssystem. Vanligvis er de mest utsatt for bakterielle infeksjoner.

Det er også litt rart at fiskene viser så god appetitt om de virkelig var så syke. De spiser nemlig med glupende appetitt, og sturer ikke. Så det forvirrer litt. Men det kan hende det forandrer seg etterhvert...

*sukk*
sykdommen jeg henviser til angriper også gjeller (og spesielt bunnfisk), men regner med at du har utelukket den sykdommen siden du ikke har funnet svar på hva det kan være enda.
Ville uansett ikke turt å prøve ut foreslått behandling i den linken, Gry. Formalin + maller = tomt akvarie.

Monogeneans er uansett bare en samlebetegnelse på ulike parasitter i slektene Gyrodactalys og Dactylogorus m.fl.

Selv ville jeg nok kjørt en kur med prazi i dette karet. Denne skal jo ta både hud og gjelleparasitter, og jo mer jeg tenker over dette tilfellet ditt Mona, jo mer overbevist blir jeg om at fiskene bærer slike parasitter.
Såvidt meg bekjent, skal det dreie seg om ett uhyggelig antall parasitter av disse typene, før appetitten påvirkes.
PraziPro tar ikke kål på filterbakteriekulturen?
Da blir det slik, Frank.

Har vært innom nettbutikken til RockyMountainDiscus og kjøpt et par flasker PraziPro. Akkurat angrer jeg litt på at jeg solgte den flasken jeg hadde til en diskus-eier i Østfold Men jeg trodde aldri jeg skulle få bruk for den...

Men det ser heldigvis ikke ut til å være noe fryktelig akutt her, så det går nok bra i noen dager. RMD er vanligvis svært raske og ekspederer medisiner øyeblikkelig. Sist tok det bare 4-5 dager før jeg hadde det i postkassa! Helt fra USA, tenk det

Det var slik at denne medisinen ikke tar kål på filterbakteriene, ikke sant...? Det mener jeg å huske at ble skrevet i den tråden til diskus-eieren jeg solgte flasken min til.

En av grunnene til at jeg er helt sikker på at det er sykdom disse nye Corydorasene har, er oppførselen deres. De oppfører seg litt unormalt for en Corydoras, ved at de står ca 10-12 cm over bunnen og "trår vannet". De er i flokk, og alle står der og svømmer på stedet hvil, liksom. Av og til er det en eller to som gjør et rykk med bartene og vrikker på hodet, som om noe irriterte eller klødde... og det ser akkurat ut som det "vrikket på hodet" som ciklider gjør når de har gjelleparasitter.

Prazipro påvirker ikke bakteriekulturen. Planter, snegler går også klar av denne.
Takk, Geir

Får bare krysse fingrene for at ting ikke forverres mens jeg venter på medisinen. Det var virkelig ergelig at disse skulle ha noe slikt, men man må vel nesten regne med noe på vf fisk... Jeg håper jeg klarer å kurere dem, for dette var virkelig "ønske-fisk"

Jeg sto og betraktet dem i stad, og det er helt klart noe som klør i gjellene. De prøver av og til å gnikke seg/klø seg der ved å sprette mot gjenstander i karet (røtter og sand). Det skjer ikke så veldig hyppig, men ofte nok.

Det verste nå er skrekken for at det har spredd seg til andre, ved at jeg f.eks. har brukt samme slamsugerslange og samme fòringspinsett til dem som til andre akvarier... men det nytter jo bare ikke å ha et sett av alt til hvert akvarie! Men jeg har iallefall begynt å spyle fòringspinsetten i glovarmt vann etter at det er fòret i dette akvariet, og jeg putter ikke hendene nedi vannet der og så ned i et annet rett etterpå.
Du får holde oss oppdattert på hvordan dette går, er alltid litt spent når det er snakk om mer fremmede sykdommer (denne er kanskje ikke så fremmed, men).

Syntes ikke du skal engste deg for mye for smitte via foringspinsett og slange.
Men å vaske labbene før man plumper oppi ett nytt kar er en meget god forhåndsregel, sykdom eller ikke.
Ja, skal holde tråden oppdatert.
Akkurat nå er jeg så bekymret at jeg nesten har litt vondt i magen, men det er ikke stort jeg får gjort annet enn å sørge for rent vann og vente...
Det er ingen tvil om at disse har noen form for sykdom, og parasitter med all sannsynlighet.

Men så har vi dette med kløingen, sånn generelt... det skjer i nesten alle akvariene (nesten, men ikke alle).

Jeg må få meg et skikkelig vannforbedringsmiddel à la Aquasafe... jeg mistenker at det er noe i vannet her som klør, rett og slett!
Nesten alle Coryer klør seg, etter bare et døgn i vannet her begynner de. Og det er rett og slett for tidlig til at det kan være noe som har smittet. Og jeg ser også at kløingen avtar ettersom dagene går etter siste vannbytte. På slutten av perioden, når vannet er "gammelt", så klør de bare littegrann eller holder opp! Og jo nyere vannet er, jo mer kløing.

Men jeg lufter jo vannet i et døgn før bruk, det står i 30 liters tønner med luftestein. Så bruker jeg en Eheim Compact-pumpe til å pumpe det opp i akvariene med.
Men jeg lurer nå på om jeg har "noe" i vannet som klør og irriterer, for jeg ser at det er tydeligst med kløingen de første dagene etter vannbytte.

Jeg vil ikke bruke Tetra, jeg kan ikke fordra det merket. Skal lete litt rundt og finne et pålitelig produkt. Kanskje AquaMedic?
Mystisk at dem klør, siden du lufter ut all eventuell klor før bruk.

Har du vurdert ett RO-anlegg? Dette fjerner jo det aller meste utenom vannet, og du får da ett tilnærmet sterilt, og saltfattig vann.
Tenker bare på siden du er som meg, bytter vann i menger som er anseelige

Vurderer sterkt selv ett RO-anlegg, da vet jeg i alle fall med 100% sikkerhet hva jeg har i karene

Aquamedic leverer jo aqualife+ vitamins, som skal være det samme som aquasafe, bare bedre
JBL leverer Biotopol, som skal virke på samme måte det også.
Har mye samme følensen for Tetra, antar jeg går over på JBL føde til fiskene også etterhvert som jeg får spist opp det jeg har fra Tetra
Da var jeg tilbake fra en deilig ferie i Trøndelag, og under over alle under: all fisk ser ut til å ha overlevd, inkludert de i det syke akvariet. Kanskje med unntak av noen coryer. Jeg har så langt bare sett 4 av gruppen på 6, men det betyr egentlig ikke noe annet enn at jeg kun har sett 4 av dem. Jeg regner med at de er på plass alle sammen.

Jeg vet ikke ditt forhold til Sera, men Sera Aqutan er veldig drøy! Du bruker bare en brøkdel av det som du må bruke av Tetra Aquasafe. Prodacs vannforbedrer er også drøy, men jeg aner ikke kvaliteten av denne. Jeg er ikke spesielt begeistret for Prodac selv, ettersom jeg har dårlige erfaringer med noen av de andre produktene deres.
Jeg har prøvd mange vannforbedringsmidler, men det er en god stund siden sist så jeg husker ikke helt hvilken jeg kom frem til var den jeg foretrakk

Generelt liker jeg det aller meste fra JBL. Men.... jeg har et svakt minne av at deres vannforbedringsmiddel skummet og boblet som et skumbad (!) når det kom i akvariet!
Det var enten JBL eller Sera sin, et av de to merkene, som boblet sånn, men jeg husker ikke hvilken. Middelet var blått i fargen iallefall (den gangen, det er lenge siden) men det er det vel flere som er for da ser de så friske og "aqua" aktige ut *gliz*

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap