Bruk av lysrør fra ikea?

Jeg er en akvarist som ikke har lommeboka stapp full av penger, og når jeg må punge ut med 300-400 kroner for ett lysrøramatur begynner jeg å se på andre løsninger

Fant dette produktet fra ikea, og lurer på om det produserer nok lys/evt. for mye lys til å ha over ett 110 liters akvarium?





eller må jeg kanskje ha fler ved siden av hverandre?
For det første, så spørs det hvor sprut/dampsikkert denne løsningen er.

For det andre, må du ha fler for å oppnå nok lys.
Jeg har 18w til 96 liter, og synes det er lite.

For det tredje, Så bør du ha belysning som passer til planter (dersom du har planter i karet).
Sjekk om det kan skaffes planterør til denne typen armaturer...

Lykke til
bruk av lysrør fra ikea?
ja jeg har noen ganske lyskrevende planter i akvariet! skal sjekke ut om det er mulig å feste plantelysrør til disse lysrørarmaturene.

synes bare det er så trist å bruke opp hele budsjettet på lysrørarmaturer!

i mitt andre akvariet har jeg ett eldre lysrørarmatur som jeg kjøpte for 290 kroner (brukt). her er det bare 2 pærer på 40W tror jeg. dette fungerer sånn passe.

skulle gjerne hatt ett fancy moderne armatur, men jeg prøver å finne en rimeligere løsning som også kan fungere


takk for tips Aggi!
Dette armaturet er til en vis grad sprutsikkert, men ikke fuktsikkert. Dvs at det kommer til å korrodere i filler, i løpet av temmelig kort tid, dersom du ikke bruker dekkglass.

Helt uavhengi av hvilket armatur det er, kan man sjonglere som en vil med ulike lysrør, bare de er like lange\ like mange W som armaturet er beregnet for. Finnes vel ett hundretalls ulike rør å velge blandt.
Ulempen med det armaturet jeg får opp i linken, er at dette er ett meget spesielt sådann - det har en lav T5 styrke. Dette armaturet er så smalt, at det er vanskelig å sette på reflektor også, så du vil få meget lite utbytte av denne. Utvalget av rør i denne sære styrken er dårlig, og dette gjør kjøpet mer eller mindre bortkasta.

Se om du ikke får tak i ett 2x18W takarmatur i stedet. Greit nok koster dette mer enn en hundrelapp, men lys koster, enten en vil eller ikke.
For å si det slik; dette settet du linket til til 125.- kroner, ja, jeg vet ikke helt hva jeg skal tro om kvaliteten. Skulle jeg laget dette selv, uten innpakkingen, ville det kostet meg 3-4 ganger så mye, bare for delene...

Du nevner også at du har ett armatur med 2x40W pærer; du sliter ikke med feile farger på fiskene, mektig varmt vann, og alger så det monner?
Glødelys duger ikke til akvarieformålet.
Her er det kvalitetslys som teller, og ja, lyset kan ofte koste mer enn kar, filter og dekor til sammen!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap