Anskaffelse av "Timer" til akvarielys

Jeg begynner snart på jobb igjen etter svangerskapspermisjon, og tenker nå på å skaffe meg timere til akvarielysene mine. Ønsker at lyset skal på kl. 11.00 og av kl. 20.00, tror jeg... Hvor får jeg kjøpt slike timere? Noen med erfaring??
Jeg kjøpte 3 stk. på Clas Ohlson til kr. 49.De er mekaniske og må stilles igjen hvis det har vært strømbrudd. Har også en digital fra samme sted som ikke blir påvirket av strømbrudd som kostet 79 kr. Begge disse fungerer godt.
IKEA
har også rimelige timere. Det samme vil du finne på Biltema.

Vær imidlertid klar over at noen av de billigste kan "bråke" litt. Det er ikke alltid, men jeg har kastet en av 9 som jeg har kjøpt. Det kan også være et problem med de mekaniske at de tappene du ksla trykke ned på timeruret kan sprette opp igjen når timeren nærmer seg. Dermed får du et akvarium som slår seg av og på til tider du ikke ønsker det.

Jeg vil etter litt erfaring foretrukket digitale timere som er litt dyrere men mer til å stole på. Enkelte av dem kan du koble flere ting til, men med ulike av/på tidspunkt.

Noe annet jeg har gjort er å koble en skjøteledning med flere uttak til timeren og dermed styrer jeg lyset i flere akvarier fra samme timer.

Jeg har nemlig timere på alt mulig, fra trinnbelysning på enkelte kar (dvs. av det orginale T8 lyset slår seg på først og står lengst - mens ekstra innstallert T5 belysning står på midt på dagen i "prime time" for å gi ekstra vekst på plantene), til moonligt og UV filtre.
Timere selges de fleste steder etterhvert. Har sett slike på Rema, Europris, Bunnpris, elektrobutikker, bilrekvisitabutikker, bensinstasjoner, og sikkert mange andre steder
Det er nesten så det skulle vært spurt om hvor slike ikke selges
Frank Angell
Det er nesten så det skulle vært spurt om hvor slike [B]ikke[/B] selges :D

Ikke på Meny, Rema, Rimi eller Mega i Askim, ihvertfall. Var også innom mange matvarebutikker i Oslo, uten hell. Endte på Clas Ohlson. Obs! hadde også.
Elkjøp og lignende steder som selger småelektrisk har også timere til bra priser. 49,- i alle fall på Elkjøp.
På Expert solgte de en stor klump av en mekanisk timer til kr 149,-
Syntes det var dyrt.
Jeg kjøpte til slutt mine på Claes Ohlsson. Der fikk jeg fine, små, mekaniske timere til 49,50 , for en pakke med tre. De bråker ikke. Kjekt å ha reserve til andre ting. Kan for eksempel bruke en egen timer til moonlight

Man kan alltids diskutere hva som er best av digital timer og mekanisk.
Går strømmen, så vil enkelte digitale timere "nulle seg ut" og slutte å regulere strømmen slik som innstillt.

En mekanisk timer vil bare forskyve av /på-tiden med den tiden som strømmen var borte.
Jeg støtter Clas Ohlson/Biltema. Funker godt.
Ser dette er en gamme tråd, men
Kjøpte timer på biltema i går. fulgte ikke med brugsanvisning. Hvordan virker den? Vi ha på lyste fra 12 til 20 da vi er på ferie.
Er det den hvite, med et hjul på med noe svart rundt kanten, og klokkeslett skrevet på oppå hjulet?

Det er slike jeg har. Billige og enkle.

Skal lyset stå på fra 12 til 20, finner du 12 på hjulet. De svarte små greiene klemmer du ned, slik at alle de svarte mellom 12 og 20 er nede, mens resten er oppe.

Er de klemt ned, lyser det, er de ikke klemt ned lyser det ikke. Det er vel 4 svarte per time, slik at du kan få det nøyaktig ned til kvarter.

Pass på at pila peker mot riktig klokkeslett
kjøpte to- to-pakninger med digitale timere på clas ohlson.

De er den værste møkka jeg har vært borti.

De går veldig feil. 5-10 minutt pr dag

De bør holdes langt unna akvarium da de ikke tåler en dråpe vann.

Anbefaler forøvrig folk å kjøpe de som er beregnet til utendørsbruk.
ElinH
Er det den hvite, med et hjul på med noe svart rundt kanten, og klokkeslett skrevet på oppå hjulet? Det er slike jeg har. Billige og enkle. :) Skal lyset stå på fra 12 til 20, finner du 12 på hjulet. De svarte små greiene klemmer du ned, slik at alle de svarte mellom 12 og 20 er nede, mens resten er oppe. Er de klemt ned, lyser det, er de ikke klemt ned lyser det ikke. Det er vel 4 svarte per time, slik at du kan få det nøyaktig ned til kvarter. Pass på at pila peker mot riktig klokkeslett :)


Ja det er den. da er det gjort, satt de på til test Takk for svar
=)
De på Clas Ohlson som er digitale (er blå og hvite) setter man batteri i, slik at de ikke nuller seg ut hvis det blir strømbrudd. De kan man også sette mange tidspunkter på, samt stille til sommertid/vintertid. Er lett bruksanvisning også =)
Litt dyrt er det jo(litt over 100-lappen tror jeg), men jeg har hatt mine i 5 år snart, og de har enda ikke sviktet!
Ikke stiller de seg noe på kl heller, så de går jevnt og trutt =)
Hei, natemor.
Har akkurat kjøpt en timer fra clas som du beskriver.
Men jeg skjønner ikke bæret av innstillingene, hver gang jeg stiller klokka spretter den tilbake til å telle oppover fra null, gjør jeg noe feil?
Kjøpte digital timer fra clahs, var noe drit og ga opp.

Kjøpte noen mekaniske fra clahs for ca 50 for 3 stk.

Disse er jeg meget fornøyd med og enkle i bruk. Men sliter litt å få de til å gå av å på nøyaktig samtidig, men nøyer meg med 5 min mellom rom.
Og synes det er bedre slikt, da det ikke blir brått slått på og av.

Men skal til slutt få tak i sunriser fra Akvastabil, virker som det er mer passende for fisk, da lyset gradvis går av og på.
Jeg bruker denne fra Claser'n....har flere stykker, og de fungerer upåklagelig. Ikke så ille å programmere heller, bare man husker å sette dem til Auto Av.
Takk for svar. Silverheaded; det er akkurat den jeg har kjøpt. Hvorfor er det en fordel at den står på auto av og ikke auto på??
Sorry, mente silvershaded!
Jeg bruker disse til akvariumene og har disse til fuglelysene mine og er fornøyd med begge versjonene. Ikke hatt noen problemer hverken med programmering eller noe annet.
Martin Vik
Takk for svar. Silverheaded; det er akkurat den jeg har kjøpt. Hvorfor er det en fordel at den står på auto av og ikke auto på??

Jo, fordi den må være AV for å kunne slås PÅ Normalt så programmerer vi den jo for å slå lyset PÅ ved et bestemt tidspunkt og så AV ved et annet tidspunkt. Men man kan ikke slå på noe som allerede er auto-på. Resultatet blir at den er på når den skulle vært av, og omvendt. Den er jo veldig enkel å programmere, bare man gidder å følge bruksanvisningen. Hvis du ikke har den, så send meg et pip...jeg har den i .pdf.
Tilfeldig bekjentskap
© Guy Palm
Reklame for plussmedlemskap