- Hjem
- Forum
- Off topic - diverse
- Må bare skryte litt...
Må bare skryte litt...
...av berta dere ser bilde av under navnet mitt. 7 mnd. gammel (i morgen), og opplevde sin første nyttårsaften i for to dager siden. Og på toppen av det hele: nyttårsaften i Oslo.
Helt uberørt, uansett hvor mye det smalt. Hun sov litt, lekte litt, sov enda mer, bølla litt, osv. Jeg var mektig imponert! Jeg har aldri før sett ei bikkje så fullstendig uberørt av fyrverkeri! Jeg er meget stolt av henne! Hun har et fantastisk godt gemytt.
Helt uberørt, uansett hvor mye det smalt. Hun sov litt, lekte litt, sov enda mer, bølla litt, osv. Jeg var mektig imponert! Jeg har aldri før sett ei bikkje så fullstendig uberørt av fyrverkeri! Jeg er meget stolt av henne! Hun har et fantastisk godt gemytt.
Postet 02.01.07 kl 19:55
Dette opplevde vi også med vår Langhårete Collie (Lassie) på snart 9 måneder. Denne rasen skal jo liksom være litt nervøse av seg i forhold til høye lyder (og bevegelser i mørket), men nei da, hun var rolig og akkurat som vanlig. Rolig ja, dette er ihvertfall en utrolig rolig rase, ho har vært som ei gammel tispe siden vi fikk henne! Har sluppet unna alt som heter valpe-ugagn. I det siste har ho tygget i stykker et par bøker og litt slikt når ho har vært alene hjemme, men hun er jo på vei rett inn i puberteten så litt får vi tåle.
Postet 02.01.07 kl 20:02
Postet 02.01.07 kl 20:15
Endret: 02.01.07 kl 20:15
Jeg kan ikke akkurat skryte av at Kaisa er rolig og ikke ødelegger ting. Hun er et villdyr som ødelegger titt og ofte. Det har å gjøre med at. 1. Hun er tøff i topplokket, og derfor faktisk er krevende å oppdra. Münsterlandere er i tillegg ganske så sta, og Kaisa er intet unntak. 2. Hun er av en intelligent hunderase, og kjeder seg derfor veldig lett (og Kaisa er til og med smart til å være münsterlander!). 3. Hun er en fuglehund, og har derfor mye energi som skal ut.
Hverdager kan dermed bli en prøvelse for både hund og eier noen ganger... Men jeg visste hva jeg gjorde da jeg skaffet meg denne hunderasen. Jeg har både vokst opp med münsterlandere og har hatt münsterlander selv. Det er en krevende hund, men du verden så givende likevel. Jeg vil heller ha en hund som er tøff å oppdra, og få ei skikkelig bikkje senere, enn omvendt. For Kaisa kommer til å bli ei skikkelig bra bikkje med tiden. Jeg er meget glad i henne og meget stolt av henne, akkurat slik en mor skal være
Hverdager kan dermed bli en prøvelse for både hund og eier noen ganger... Men jeg visste hva jeg gjorde da jeg skaffet meg denne hunderasen. Jeg har både vokst opp med münsterlandere og har hatt münsterlander selv. Det er en krevende hund, men du verden så givende likevel. Jeg vil heller ha en hund som er tøff å oppdra, og få ei skikkelig bikkje senere, enn omvendt. For Kaisa kommer til å bli ei skikkelig bra bikkje med tiden. Jeg er meget glad i henne og meget stolt av henne, akkurat slik en mor skal være
Postet 02.01.07 kl 20:26
AggiJeg hadde en Border Collie for noen år siden. Hun syntes det var moro på nyttårsaften. Så moro at hun hadde veldig lYst å fange disse eksploderende "sauene", og komme tilbake med dem... Men heldigvis klarte jeg å holde henne i sjakk...
Hehehe! Dette er en av de morsomste reaksjonene på fyrverkeri jeg har hørt om
Jeg har forresten opplevd en border collie som ikke ville la noen kjøre fra gården hun/han bodde på. Det var selvplukk på jordbær, og hver gang noen skulle reise, begynte bikkja å løpe rundt bilen, rundt og rundt og rundt. Eieren var meget avslappet og sa: "Bare kjør! Hun kommer seg unna." Og når folk kjørte, ble hun ganske så fortvilet og løp ved siden av bilen så langt som mulig for å holde dem "på plass". Jeg må innrømme at jeg er imponert over gjeterinstinktet hos border collier, selv om jeg er münsterlanderfrik. Det er utrolig hva som ligger nedfelt i instinktet hos dyr!
Postet 02.01.07 kl 20:30
Har en Bullterrier på 5 år som ikke er redd for noe. Utenom hester da..hehe (hu har lært) Da vi fikk Nemi og det nærmet seg nyttår var vi veldig spent på hvordan dette ville gå. Heldigvis har vi vert heldig. Man hører som regel knalling hele nyttårshelga, å dette synes hu er EKSTREMT kjekt. Hu stiller seg på to foran vinduet og kikker forventningsfult på rakettene som svever over himmelen og avslutter med et kraftig smell. Nå som hun er blitt litt eldre så har hu fått faste leggetider. klokka 21,30 er det nattinatt, og legger seg på sofaen. Uansett om det er nyttår eller ikke sover hu like tungt..Men så er hu litt lat å da
Postet 02.01.07 kl 20:55
Postet 02.01.07 kl 22:31
Vi har to Groenendaeler. De stod inne i sofaen oppetter vinduet og bjeffet og pep etter oss som var ute og koste oss med å fyre av noen småbluss og stjerneskudd mens vi så på de andres tusenkronersraketter...
Vi hadde på oss vinterdresser og det er fy fy det, om vi ikke tar med oss hundene på tur!!! Det var nok det de var oppbrakte over, raketter og slikt reagerer de overhode ikke på. De er godt oppdratt. Vi har alltid bare latt som ingenting når det smeller og da bryr ikke hundene seg heller.
Postet 02.01.07 kl 22:52
Postet 02.01.07 kl 22:55
Postet 02.01.07 kl 22:56
Grunnen til at jeg er så mektig imponert nå, er at den forrige bikkja jeg hadde var fullstendig hysterisk. Det tok ca. et halvt år etter hver nyttårsaften før hun i det hele tatt tålte å høre at noen banket inn en spiker på andre siden av bygda (nei, jeg overdriver ikke!). Dette var en omplasseringshund som jeg er sikker på hadde vært mishandlet. Og jeg mistenker også at hun hadde vært mishandlet bl.a. i forbindelse med jakt. Hun var nemlig ikke interessert i fugl før den dagen hun fikk tatt opp flere ryper og fikk massevis av ros av matmor Mulig at hun da forbandt smell med dette? Snakk om forskjell til denne jenta! Kässi (den forrige bikkja) hadde tydeligvis også vært veldig tøff tidligere, men var blitt ødelagt av et tragisk liv. Hun tålte smerte noe helt ekstremt, og nektet å innrømme at hun var syk. Men det ble også hennes død, dessverre. Hun fikk kreft, og gikk veldig lenge med dette før jeg skjønte noe var galt. Så da vi endelig kom oss til dyrlegen, ble hun avlivet på stedet En gang tidligere var hun så syk at hun ikke skulle ha kunnet stå på beina, og da vi kom til dyrlegen måtte han gi henne en beroligende sprøyte for å få undersøkt henne. Hun var fullstendig propell (katte- og hundematlukt hos dyrlegen, vet dere).
Kaisa har den samme tøffheten, og det bekymrer meg litt. Da er det så mye vanskeligere å fange det opp når noe er galt. Da må det gå på følelsene av at noe er galt, og det er ikke alltid like lett å komme til dyrlegen å si at jeg tror noe er galt, men det er ikke noe spesielt som sier meg det... Jeg har allerede vært nødt til å gjøre det en gang, men da var jeg "heldig" med at hun hadde litt feber.
Kaisa har den samme tøffheten, og det bekymrer meg litt. Da er det så mye vanskeligere å fange det opp når noe er galt. Da må det gå på følelsene av at noe er galt, og det er ikke alltid like lett å komme til dyrlegen å si at jeg tror noe er galt, men det er ikke noe spesielt som sier meg det... Jeg har allerede vært nødt til å gjøre det en gang, men da var jeg "heldig" med at hun hadde litt feber.
Postet 02.01.07 kl 22:59
Nydelig bikkje, Froya!
Ja, hunder er veldig følsomme for hvordan vi forholder oss til ting. Jeg ga klar beskjed til de andre jeg var sammen med på nyttårsaften at hvis bikkja ble stressa, var trøsting forbudt, det vil bare forsterke angsten. "Oppfør dere helt naturlig når det smeller, og ikke kikk på bikkja for å se hvordan det går!" Og det fungerte alldeles strålende!
Ja, hunder er veldig følsomme for hvordan vi forholder oss til ting. Jeg ga klar beskjed til de andre jeg var sammen med på nyttårsaften at hvis bikkja ble stressa, var trøsting forbudt, det vil bare forsterke angsten. "Oppfør dere helt naturlig når det smeller, og ikke kikk på bikkja for å se hvordan det går!" Og det fungerte alldeles strålende!
Postet 02.01.07 kl 23:05
He, he, nå slår min syke humor til for fullt. Jeg ser for meg en gjeng med mennesker, ingen ser på hunden for det er ikke lov. I en krok ligger hunden å skjelver av skrekk..... Når rakettene er skutt opp og hunden puster lettet ut, ser alle på den og nikker godkjennende og sier: dette gikk helt utrolig bra. He, he.
Postet 02.01.07 kl 23:19
Postet 02.01.07 kl 23:28
GryHe, he, nå slår min syke humor til for fullt. Jeg ser for meg en gjeng med mennesker, ingen ser på hunden for det er ikke lov. I en krok ligger hunden å skjelver av skrekk..... Når rakettene er skutt opp og hunden puster lettet ut, ser alle på den og nikker godkjennende og sier: dette gikk helt utrolig bra. He, he.
Hehehe! Ikke helt sånn det foregår, nei For øvrig er ikke Kaisa en hund som lar seg overse. En freidig liten dame, det... Sterk vilje, uredd og smart.
Postet 02.01.07 kl 23:34
Postet 02.01.07 kl 23:37
Postet 02.01.07 kl 23:41
Postet 02.01.07 kl 23:42
AggiOk... ;) Kanskje det var bare en mote da jeg hadde hund? Da lærte de det bort på dressurkurs at man skulle gjespe...
Lærte akkurat det samme selv da jeg hadde hund
Måtte desverre kvitte oss med ham, siden begge mine lillesøsken ble alergisk
Men det var ikke bare negativet da, det ble så "stille" i huset (les: ingen dyr) så jeg kjøpte et akvarie noe soom selvfølgelig ballet på seg..
det har resultert i 5 akvarier til og jobb i dyrebutikk^^
Postet 02.01.07 kl 23:48
Endret: 02.01.07 kl 23:49
Postet 02.01.07 kl 23:52