Appistogramma Hongsloi og Kakadueciklider

Heisann,
Jeg har startet opp 128 litern min etter et opphold på fire-fem år. Hadde en gang i tida god greie på planter og fisk, men det viser seg at det er mye som har gått i glemmeboka...

Jeg har lyst på en Sør-Amerikansk biotop og har i hovedsak SA-planter og fisker. Dvs, foreløpig har jeg tre guppyer som har gått alene i karet i fire uker med tre små eplesnegler, og igår kjøpte jeg tre kakadueciklider og tre Ap. Hongsloi II. Jeg har innredet karet med masse røtter, en god del planter (skal bli mer) og to terrakottapotter til appistoene.

Men jeg har jo lyst på mer fisk i karet - samtidig som jeg har lyst på appistoyngel. Kan noen anbefale hva som passer sammen med mine fisker?

Mvh,
Karin
Hva med en stim små Smykketetra? Utrolig vakre og fredelige småfisk, som i tillegg ikke har særlig stor appetitt på andre fiskers yngel (og Apistogrammaene vil muligens yngle etterhvert).

Vær litt obs på at to ulike Apistogramma-arter i et såpass lite kar som 128 liter kan medføre krangler og slåsskamper om territorium. De bebor begge de samme områdene og èn art trenger egentlig plassen i en 128 liter selv. Det er bunnarealet det går på for disse fiskene, ikke antall liter vann i karet. Så i en 128 liter så ville jeg egentlig ikke hatt mer enn èn art Apistogramma. Men, det kan hende de innordner seg greit og fordeler tilgjengelig plass seg i mellom på en relativt fredelig måte Men hold litt øye med dem du, så det ikke utarter seg

PS! Jeg mener ikke bare hannene, hunnene kan også krangle en del seg i mellom. De har mindre territorier enn hannene, riktignok.
Jeg liker også Sør Amerika!
Hvis apistoene skal få det som de vil bør de ha gjemmesteder og områder der de kan lage seg sine revirer. Naturlig går de sammen med forskjellige tetra, og bunnfisk som f.eks ancistrus og cory. Selvsagt også større fisk, men det er vel ikke så relevant.

De liker lav ph (rundt 5.5) for best trivsel, og pass på at det ikke blir for varmt. Over 31, selv kortvarig, har de lav overlevelsesprosent.
Det var nettopp en i forumet som fikk yngel med ap. med høyere ph enn 5.5, så ingen regel uten unntak.
Mine tre arter Apistogramma yngler i ett kjør, Helge, og ingen av dem går i ph under 6 Det er stort sett ikke noe problem med høyere ph enn den du nevner på fem-tallet for de artene som er vanligst i handelen. De fiskene fra Apistogramma-slekten de fleste "vanlige akvarister som deg og meg" har, er kjøpt i butikk og "masseprodusert".

Snakker vi viltfanget, stiller saken seg helt annerledes

Jeg har A. trifasciata, A. panduro og A. macmasteri. Alle yngler med ph mellom 6 og 7, og det gjør nok absolutt de nevnte to artene til Karin også (de er veldig vanlige i butikkene)

Det er vel ikke alltid at man nødvendigvis 100% må emulere forholdet der fisken kommer fra så lenge det ikke er store slingringsmonn. Jeg er jo selv fra Stavanger men hadde sikkert yngla som en glad fisk både i Nord-Norge og i Syden

De fleste bøker og eksperter anbefaler absolutt å ha en tetra stim sammen med så og si alle typer mindre ciklider (ihvertfall av den ikke-tetra spisende typen) fordi det er noe de er vant til fra sitt hjemsted, samt det at en tetra stim som svømmer trygt rundt gjør at de føler seg tryggere selv da. Da kan det jo være en ide å gå for en type som er mindre trolig til å gomle på egg hvis man vil ha det.

128 liter høres litt lite ut for to typer, bør være veldig strategisk innreda da vil jeg tro. Nok gjemmeplasser, og skiller for revir.
Et godt plantet kar vil jo ikke emulere spesielt de biotoper ap. stort sett er i, da det ser ut som at gjennomgangstema for dem er lite planter. Som en kommenterte som laget en tilnærmet korrekt biotop: Kona klager, det er ikke så pent å se på...

Fisken trives med mye planter, og det er er langt penere slik.

Enig at to ap. typer høres litt trengt ut. De liker å holde sammen artsmessig. Men når det gjelder én type så kan tettheten være rimelig stor. Dr. Römer hadde 25 hunner og 7 hanner på 150 x 50 bunnflate, mens en 128 ltr er vel noe slikt som 80x40. Da er arealet under halvparten så stort (42%). Det er observert tetthet i naturen på opp mot 1200 fisk/m2.
Helge H
Men når det gjelder én type så kan tettheten være rimelig stor. Dr. Römer hadde 25 hunner og 7 hanner på 150 x 50 bunnflate, mens en 128 ltr er vel noe slikt som 80x40. Da er arealet under halvparten så stort (42%). Det er observert tetthet i naturen på opp mot 1200 fisk/m2.

Men det er kanskje hans ide å simulere naturen i den grad for å se oppførselen derav, med både krangling og død og alt som måtte være? Kanskje ikke like ideelt i karet i stua
biXen
Men det er kanskje hans ide å simulere naturen i den grad for å se oppførselen derav, med både krangling og død og alt som måtte være? Kanskje ikke like ideelt i karet i stua :)

Det var selvsagt i hans forskning, men poenget var å få best mulig avl på disse siden prosjektet hans gikk på hvordan forskjellige temperaturer og ph verdier slo ut i fordeling på kjønn, og på overlevelsesprosent av kullene. Ganske så teoretisk lesning, men også ganske så interessant.

Men, jeg må vel da innrømme å være litt teoretisk anlagt... :o)
Det stemmer nok ja, jeg så det var en bok som hadde mye om det temaet med PH, hvor han kunne tilte bevisst over en PH verdi han hadde funnet på en apistogramma type og få bare hanner eller bare hunner, eller mer av det ene kjønnet om en var nærmere osv.

Teori er fint
Helge H
Det er observert tetthet i naturen på opp mot 1200 fisk/m2.

Tviler på at dette er i lekstiden. Det er vell tørketid og fiskene har blirr stengt inn i en dam der de må gå så tett.
Alle fisker leker jo under regntiden og da slipper de jo løs fra dammen.
Det var temperatur og ikke ph han fant som var hovedregulatoren for kjønnsfordeling i kullene. Ph kun som en sekundærvariabel for enkelte typer.

Har absolutt brukt mange timer på å studere boken hans... :o)
Helge H
Det var temperatur og ikke ph han fant som var hovedregulatoren for kjønnsfordeling i kullene. Ph kun som en sekundærvariabel for enkelte typer. Har absolutt brukt mange timer på å studere boken hans... :o)

Du har sikkert rett, var ikke denne fyren sin bok jeg leste om antar jeg, fordi jeg synes å huske den var utav trykk, men nå finner jeg ikke boken igjen i farten uansett.
biXen
Det stemmer nok ja, jeg så det var en bok som hadde mye om det temaet med PH, hvor han kunne tilte bevisst over en PH verdi han hadde funnet på en apistogramma type og få bare hanner eller bare hunner, eller mer av det ene kjønnet om en var nærmere osv. Teori er fint :)

Ph har vel mer med klekkingen av eggene å gjøre enn kjønnsfordelingen, mener jeg å huske at man nå har funnet ut.

Temperatur (over og under 26 C) vil kunne påvirke kjønnsfordelingen i et kull; om det skal bli 50/50 med hunner og hanner, eller om kullet vil bestå av enten utelukkende det ene kjønnet, eller en stor overvekt av det ene kjønnet. Merk ; ikke for alle arter og ikke bestandig er dette en fasit. Men det KAN påvirke

Ph har mer med om eggene vil utvikles og klekkes som de skal. For høy ph kan for enkelte arter gjøre at eggene aldri blir noe yngel.

Men Apistogramma hongsloi (som er nevnt i denne tråden) mener jeg å huske er en av de artene som trenger surt vann på rundt seks-tallet for at eggene skal utvikle seg. De kan gjerne leke og legge egg i høyere ph, men det skjer altså ingenting med eggene (de klekker aldri) pga feil ph.

Jeg har et kull med Apistogramma panduro, og eggene ble lagt på sensommeren/tidlig høst og det var fremdeles veldig varmt i været så akvarietemperaturen kom opp i 27-29 C hver dag. Likevel ser jeg nå at jeg har begge kjønn tilstede i kullet, og selv om det muligens er noe flere hunner enn hanner (tror jeg) så er det ikke så verst. Så for denne arten hadde altså ikke temperaturen så stor innvirkning.

NB! Nå har jeg ikke slått opp noe sted og dobbeltsjekket alt det jeg skriver fritt etter hukommelsen her, det er jeg for trøtt til akkurat i dag
mona o
Jeg har et kull med Apistogramma panduro, og eggene ble lagt på sensommeren/tidlig høst og det var fremdeles veldig varmt i været så akvarietemperaturen kom opp i 27-29 C hver dag. Likevel ser jeg nå at jeg har begge kjønn tilstede i kullet, og selv om det muligens er noe flere hunner enn hanner (tror jeg) så er det ikke så verst. Så for denne arten hadde altså ikke temperaturen så stor innvirkning.

Den variable temperaturen hadde sikkert sin innvirkning, og 27 er ikke langt fra 26 som er der Dr. Römer fant likefordelingen. Han hadde selvsagt jevne temperaturer i sine kar (+/- 0,5°C) Om temperaturen varierte på døgnbasis rundt og over 26 ville jeg nok si at det ble resultat rimelig som forventet. Et annet punkt er akkurat når selve kjønnsbestemmelsen finner sted, noe jeg ikke husker.
I løpet av de første 60 timene bestemmes kjønnet, såvidt jeg husker.
mona o
Ph har mer med om eggene vil utvikles og klekkes som de skal. For høy ph [I]kan [/I]for enkelte arter gjøre at eggene aldri blir noe yngel. Men Apistogramma hongsloi (som er nevnt i denne tråden) mener jeg å huske er en av de artene som trenger surt vann på rundt seks-tallet for at eggene skal utvikle seg. De kan gjerne leke og legge egg i høyere ph, men det skjer altså ingenting med eggene (de klekker aldri) pga feil ph.

Jeg siterer meg selv for å gi litt mer informasjon
Om jeg ikke husker feil, så leste jeg akkurat det der med A. hongsloi og betydningen av lav nok ph på The Krib, og jeg mener det ble skrevet av David Soares (Apistogramma-mannen i Statene).
mona o
I løpet av de første 60 timene bestemmes kjønnet, såvidt jeg husker.

På trifasciata var det de siste 30-40 dagene som avgjorde visstnok :o Da til yngelet som er født. Vet ikke hvor mange andre det gjaldt, blir veldig vanskelig å snakke generelt om en slik stor slekt

Fant ut at det stemte det med pH jeg sa, men at det var en spesifikk type apistogramma den karen skrev det om i utdraget av boka også. Og at også lav ph kan utgjør mer han-fisker selv på de der temperaturen avgjør for disse 33 typene. Forvirrende

Korte utdrag fra thekrib i tillegg:
Romer and Beisenherz (1966) found that low pH *or* high temperatures
favored males in apistogrammas.

Francis and Barlow (1993), in an experiment on C. citrinellum, found that
size itself was meaningful. That is, they raised 74 fry to six months,
then moved the 34 largest to their own tank. You'd think that these would
be mostly males, but at a year each group was roughly 50/50 male-female,
with the largest fish being the males.

Takk for svar!
Kjøpte begge apistoartene på akvasia på TillerTorget i Trondheim, og ble anbefalt disse to artene dersom jeg skulle ha to arter i en 128 liter. Har jo i ettertid blitt klar over ulempene med å ha to arter så tett, og har holdt øye med dem siden torsdag ettermiddag. Ser sålangt ikke ut til at hannene i krangler høylydt, men samtidig har de ikke slått seg til ro på hver side av akvariet. Jeg har en hann og to hunner av begge artene.

Jeg skal flytte litt på steiner og røtter, og se om jeg får flyttet litt på noen planter for å dele av territorer. (Skal få tatt noen bilder når jeg har rotet meg til å tørke av glasset...) Faktisk er det de to hongsloihunnene som krangler hardest til nå. Den sterkeste hongsloihunnen og hannen ser ut til at de "prøveleker" litt allerede! Mens kakaduehannen er tilsynelatende mest interessert i hongsloidamene... Er han litt artsforvirret?

Vil ikke ancistrus eller andre bunnlevende fisk kunne spise egg og yngel? Så skal jeg se nærmere på tetraer. Har lyst på litt mer farge og liv i akvariet.
Karin
Faktisk er det de to hongsloihunnene som krangler hardest til nå.

Det er normalt om man plasserer flere hunner i samme kar, og man bør derfor tenke seg om to ganger dersom karet er lite. Er det lite, bør det helst bare være en hunn. Er det stort, kan man ha fler. Da har de hunnene som er til overs ved en evt pardannelse muligheten til å rømme unna.

Hunner har også territorier blant Apisto, ikke bare hannene. Forskjellen er at hunnenes er mye mindre.

Mine A. trifasciata hunner nøyer seg med å piske litt truende med halen til hverandre. Andre arter kan muligens være mer brutale mot "konkurrenter". Det varierer.

Karin
Den sterkeste hongsloihunnen og hannen ser ut til at de "prøveleker" litt allerede! Mens kakaduehannen er tilsynelatende mest interessert i hongsloidamene... Er han litt artsforvirret?

Det er risikoen ved å ha to ulike Apistogramma arter i samme akvarium. Det er faktisk en risiko for kryssning. Mange Apistogramma-hunner er veldig like.

En del akvarister anbefaler ikke å ha flere arter Apistogramma i samme kar av den grunn.
Jeg har det ikke, og vil ikke ha det heller.

Karin
Vil ikke ancistrus eller andre bunnlevende fisk kunne spise egg og yngel?

Jovisst vil de det! Mer enn gjerne. En natt er stort sett nok, så er kullet oppspist.
Ancistrus grafser i seg eggene så fort de kan. Det er tilfeldig flaks for Apistogrammaene om de ikke gjør det.

Jeg har ikke Ancistrus sammen med Apistogramma om jeg ønsker at Apisto-yngelen skal leve opp. Helst ikke Corydoras heller.
Maller er særlig farlige for egg og yngel om natten i mørket, for da går ciklidene til ro og sover. Men maller er stort sett svært aktive om natten, og det er da de er mest aktive i matletingen.

Har man ingen planer om oppdrett eller spesielle ønsker om yngel, så gjør det jo ingenting.
Irritert
Argh, nå kjenner jeg at jeg blir irritert...

Både på meg selv og på Frode Rø på Akvasia her i Trondheim. Jeg burde jo selvsagt sjekket opp litt bedre på forhånd, men samtidig så burde jo Frode Rø ha informert meg om dette da jeg fortalte at jeg skulle ha ciklidene i mitt akvarium på 128 liter og tydelig var interessert i å få pardannelse på dem... Lurer på om jeg skal gå tilbake og klage på kjøpet og mangelen på informasjon? Hongsloiene kostet tross alt over 150,- pr stk, og jeg har ingen interesse av hverken krysninger eller ihjeljagede hunner.

Nå skal det jo sies at han ikke direkte anbefalte meg å ta to hunner, han var bare veldig "diplomatisk" da han svarte ja på at sannsynligheten for pardannelse var stor da jeg ville ha to hunner og en hann for begge artene... Han anbefalte heller ikke å ha to arter i mitt akvarium, men sa heller ingenting om mulige problemer med dem...

Jaja, jeg skal ominnrede litt og få tak i en tetrastim, og tenke over saken litt. Når jeg studerer bildene av som ligger i kunnskapsbasen foretrekker jeg cacatuoidene framfor hongsloiene. Bør jeg kanskje gå til anskaffelse av enda en cacatuoidehann (ha to par) og kvitte meg med hongsloiene?

- Karin
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller corydorasworld.com
Reklame for plussmedlemskap