Helges akvariehjørne

Min kjære har godkjent planen om å lage et akvariehjørne nede i kjellerstuen vår. Vi har et minikjøkken der i en liten tarm, og det er den andre veggen jeg kan bruke. Maks mål er 60x170 med 220 takhøyde.

Holder på å vri hjernen med hvordan jeg skal møblere dette området.

Ønsker meg et litt langt akvarie til mitt Río Meta prosjekt. Tenkte meg at mål på f.eks 125-130 x 45 x 45 (253-263 ltr) kanskje kunne egne seg, og da er det plass til et 40 x 45 x 45 (81 ltr) ved siden av til karantene, yngel og/eller modning av vann før vannskifter. Om jeg bruker en benkeplate som underlag så blir flaten ganske så plan og akvariene får god støtte. Kan da også ha to etasjer og enten de akvariene jeg har eller hva det blir der.

Det stilles krav til at dette ser litt pent ut, siden vi bruker kjellerstuen bl.a. når vi har litt selskapelighet. Tenkte derfor på å bruke noen helt lave kjøkkenskap på lav fot nederst med en benkeplate på, og så en plate til lenger opp med støtteben ned til platen under. Får da 2 x 170 cm til akvarier og et utseende som ikke blir så galt.

I øyeblikket står det en gammel kommode der med rekeakvariet mitt på, og noen sammenklappbare stoler er lagret ved siden av.

Kostnaden er en annen side, og jeg trenger å holde kostnaden nede på et rimelig nivå, samtidig som det vanskelig kan bli gratis. Skal jeg utnytte plassen må jeg spesialbestille akvarier, og det er jo en ekstra kostnad også.
Jeg satt nettopp og drømte meg vekk litt og kikket på helglass-akvariene fra Aqualine som Tropefisk har.

En 300 liter helglass derfra har målene 120 x 50 x 50. Er det for dypt (stikker for langt ut fra veggen) med 50 cm, kontra de 45 du foreslår? (kan hende du har strukket deg til det ytterste med de målene allerede

25 liter til i akvariet, altså en 325 liter, da øker lengdemålet med 10 cm til 130 cm. (130 x 50 x 50)

Dette er standardmål som Aqualine produserer, og da trenger du altså ikke spesialbestille noe.
Hadde det vært noe?
50 cm begynner å bli mye, men er ikke helt utelukket. Eller så har Webzoo et på 120x40x50 (240 ltr) som er 1.000,- rimeligere.

Takk for tips forøvrig, og foreløpig er alt på design nivå og åpent for forslag. Håper å snevre dette mer inn i løpet av januar så jeg kan få begynt litt med det praktiske.
Ok, skjønner at plasshensyn er viktig. Men husk at for Apistogramma og Corydoras så er bunnarealet viktigere enn høyden på karet Selv vil jeg helst ha lave og brede kar (gjerne lange også) fremfor høye, av hensyn til fiskene. Men 10 cm fra eller til er nok helt flott.

Ikke glem å ta masse bilder til meg; nysgjerrig-petra !
Er minst like nyssgjerrig på bilder selv, og et digitalt Nikon speilrefleks står høyt på ønskelisten... Min HP 707 har funnet alt for mange begrensninger når det gjelder akvariebilder. Bare så vidt jeg får akseptable bilder med gjentatte forsøk...

Jepp, bilder skal det bli!
Her er kroken der jeg skal lage akvariehjørnet. Minikjøkken på den ene siden, og akvarier på den andre.

Må jo si at det er veldig praktisk med vask og vann rett ved siden av. Lang slange og vannutskifting kan bli så meget enkelt! Vel, regner med å ha et kar der vannet kan modnes en dag eller så pluss få nødvendig behandling. Ikke alt jeg planlegger her skal ha likt vann. Oslo-vann er forøvrig et greit utgangspunkt, nøytral ph og 0-2 gh og 0 kh.
kjellerstue
mittt tips er du gjør det du vil.er din kjære i utgangspunktet positiv så har du frie hender.
har sjøl bygd om kjellerstue/kjøkken til akvarierom. har en 660 liter oppå 2 160 litere. dette har jeg brukt mindre enn 10 høvdinger på.alt er kjøpt brukt. en snekker setter opp en lettvegg og ramme til hva du vil av akvarier ganske billig.
Jo da, frie hender er én ting, men jeg er jo i utgangspunktet interessert i å ha det pent jeg også. Jeg har brukt såpass mange timer på oppussing i dette huset til ikke å være litt opptatt av dét. Alt du ser på bildet er i utgangspunktet mitt arbeide, vel - jeg fikk et firma til å installere ovnen, men ellers. :o)
Jeg ville hatt et så langt og bredt kar som mulig.
Høyden er ikke viktig i mallekar.
Faktisk kan det være finere når det ikke er så høyt.

Visuelt vil det forstyrre med en 81 liter ved siden av, etter min mening.
Dersom det hadde vært mange kar, hadde det blitt noe annet.
Jeg ville plassert 81 literen i bordet under hovedkaret, med mulighet for å lukke igjen(skjule det).

Dette finner du best ut av selv, men jeg ville bare gi noen innspill
Jo, interessant tanke. Bredde x høyde x lengde er noe jeg skal tenke nøye på. Når det gjelder høyden er jeg litt tvilende til å ha den spesielt lav. Det er ikke sikkert karet skal ha bunnfisk i hele sitt liv.
Idéen om et akvariehjørne har ligget latent en god stund nå, men en travel jobbsituasjon og behov for litt tid med familie og barn i tillegg har gjort at det ikke har vært noen mulighet til å gå videre på idéen.

Nå er jobbsituasjonen bedret med ny interessant jobb og da dukker selvagt tanken opp på ny.

Undersøker nå litt priser og mulighet for i første omgang en rack med 2 akvarier på 100+ liter. 2x Akvastabil 128 liter rammeakvarie på 80x40x40 er en mulighet, enten med et bestilt rack eller bygget med rørsystemet de har på Bauhaus.

2x 105 liter på 75x40x35 er også en mulighet, som gir nesten samme bunnareal og litt mindre høyde - men også litt mindre vann.

Hmmm... disse avgjørelsene! :o)

Tanken er nå å ha dette i gang i løpet av januar/februar.
Inaktiv bruker
http://finn.no/finn/bap/object?finnkode=11833758&sid=xz2bacEBDu7082589&WT.svl=Link

Disse var interessante og veldig billige.
Kanskje de målene du vil ha.
Typen er Aquabasic.
Takk for tips, ja prisene var ikke gale. Men, spørs med sending fra Stavanger til Oslo da. Glass tåler jo ikke så meget.
Inaktiv bruker
De sender. Det ble 120,- i frakt hvis jeg bestilte en 63 liter.
Og hvis de sender så pakker de det sikkert godt vil jeg tro.
Utgangspunktet mitt var noe slikt, med et par "mindre" akvarier i underetasjen og et stort oppå. Tror imidlertid jeg vil satse på en løsning som er fleksibel når det gjelder plassering, og da er et rack i alu-profiler ganske greit. Tenkte med tiden at det kunne bli to ved siden av hverandre med 4 akvarier til sammen.

Ikke helt entydig entusiasme hos min ærede bedre halvdel, så litt rolig utbygging er nok tingen...
Planene om akvariehjørnet har ligget i bakhodet en stund nå, håpet å ha dette oppe for et år siden, men mye har hendt i mellomtiden på andre fronter. Ble også i mellomtiden ganske så fascinert av regnbuefisk, av flere grunner - ikke minst for det de kommer fra områder og steder i Australia jeg har vært selv, og har planer om å dra igjen.

Har drodlet litt rundt hvordan en rack kan se ut der den i så fall skal stå, og brukte Google SketchUp (nå v6) for å lage en illustrasjon. 2 150-litere på 40x40x95 er tenkt.

Lurer littpå bæreevnen i gulvet. Konstruksjonen er betong i bunnen, fin sand oppå med isoporplater, en fuktmembran, gulvplater - usikker på hvilken type men de er kompakte og tunge - kunne minne om marine plywood men er ikke dét, så et filtbelegg og så har vi lagt parkett oppå med vanlig underlagsplast under. Ikke dagens metode å lage dette på, men slik ble det gjort på midten av 70-tallet. Det blir ganske mye vekt på bena, og det bør ikke gå galt...

[External Image]
Helge H
Det blir ganske mye vekt på bena, og det bør ikke gå galt...

få tak i ei kjøkkenplate å legge under
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap