Trenger tips om rimelig filtrering av yngel- og karantenekar

Jeg har to kar, på 15 liter hver, som har bunnmål 22x28 + utsvingninger i to hjørner (er egentlig kjøleskapsskuffer.... )
Jeg bruker karene til yngel og evt. medisinering/fødekar/karantene.

Det ene har et oppsett med dette filteret, grus og planter.

Det andre karet er ment for mer kortere opphold ved f.eks fødsel og medisinering/karantene, derfor skal dette innredes minimalt slik at alt kan rengjøres lett. Dette karet har foreløpig bare brusestein og flyteplanter, og ikke grus.

Jeg har denne luftpumpen (110 l/h) som driver to brusesteiner og det nevnte filteret i yngelkaret. Mulig at denne er noe i underkant av hva jeg egentlig trenger, siden den driver et filter.

Lurer på om det finnes andre rimelige filter-alternativer som fungerer for begge karene? det må være noe som er både rimelig og yngelvennlig...

Andre forslag mottas også med takk
Hva med rene bunnfiltre? Altså plater under grusen, som er forbunnet med ett rør, som igjen sørger for sirkulering av vannet gjennom bunnlaget.
Man kan drive bunnfiltre med enten luft, eller ett powerhead.

Sllike plater er om jeg ikke husker feil, 18x18cm, og kan tilpasses. 3 plater skulle da dekke behovet ditt, i tilegg til 2 stigerør. Vil tro at den luftepumpa du har, greier å drive to slike filtre samtidig. Du trenger da en enkel T-kobling, pass på at slangene på hver side blir like lange (ellers kan det bli mere trykk i den ene, og tilnærmet ikke`no i den andre).

Ville selv gått for bunnfilter, siden dette tar minimalt med plass, og ikke kan ta yngel
Ok, hvis det er disse du mener, så trenger jeg vel flere. De er 13,5x13,5
Må de dekke hele bunnen? Er det svamp inni?
Kan de brukes uten grus? Tenker på dette siden det ene karet vil være tørrlagt innimellom...

Takk for svar
Ups, det var 13,5, ikke 18,5cm platene var ;p

Etter mine kalkuleringer, skal 3 plater pr "kar" være tilstrekkelig. Platene er enkle å dele på midten, slik at du får utnyttet de maksimalt.

Selv legger jeg plantene slik at jeg kan ha grus mellom platekanten og glasset. Vil ikke se selve plata, de er jo ikke akkurat vakre
Jo større del av bunnen som dekkes med plater, jo større filter får du.

Plantene er uten svamp, det blir selve grusen som fungerer som filtermasse. På den måten, får du ett mer eller mindre vedlikeholdsfritt filter, som ikke knasker verken yngel eller reker.

Grus må en nok bruke, alt under 2mm havner under platene, og skaper bare kludder. Selv har jeg best erfaringer med grus på 4-6mm.

Å tørrlegge ett slikt filter, betyr at man kverker bakteriene, som med alle andre filtre. Å starte det opp igjen, med gammel grus, vil da gi voldsome utslag på både ammoniakk og nitritt (når det stinker salmiakk av vannet, er det ikke helt levelige forhold :p)
Du må vel ikke tørrlegge karet?
Takk for svar :) -Her er flere spørsmål :)
Går det ikke å tørrlegge hvis jeg skyller grus og filter grundig? Hvor mye grus må være på toppen av filteret?
Det er det ene karet som kanskje blir tørrlagt av og til...
Jeg kommer nok til å la de fleste drektige fiskene få yngelen sin i hovedkaret, men det hadde vært kjekt å kunne ha f.eks en sverddrager i eget kar under fødsel. De er så fine, at det er verdt å prøve
Kan ikke la henne føde i yngelkaret, for da knerter hun de som er der fra før.
Akkurat nå er det to platyer som blir behandlet for sopp i dette karet, derfor er det en fordel om karet ikke er beplantet, men har inventar som kan skylles godt. Har bare flyteplanter der (skyller disse også, etter behandlingen er over)
Hver gang jeg skal putte fisker inn der, så tapper jeg 50% vann fra hovedkaret, sånn at fisken får en grei overgang.
Når fisken skal tilbake, tapper jeg igjen fra hovedkaret noen timer før.
Selv om du skyller grusen aldri så godt, vil det være millioner av bakterier igjen. Disse dauer når de tørker, og råtner så når de blir våte igjen. Har generelt dårlig erfaring med å gjenbruke grus som har tørket.

Det du kan gjøre, er jo å ha grusen over i hovedkaret, mellom hver runde i eget kar. Selv startet jeg flere kar med denne typen filtrering, nettopp med å stjele moden grus fra 375-litern.

Ett lag på 2-3 cm er ideelt, over platene
Takk
Tenkte jeg skulle slippe å ha et tomt kar gående med grus og pumpe, men tror jeg foretrekker det, framfor å ha bokser i hovedkaret Har ikke plass til det...
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap