L-200
Inaktiv bruker
Postet 07.01.07 kl 18:43
Endret: 07.01.07 kl 18:45
Postet 07.01.07 kl 19:04
Om jeg har forstått dette riktig så ble denne arten delt i to av Werneke, Sabaj, Lujan & Armbruster i 2005
De forskjellige artene er:
Hemiancistrus subviridis. populærnavn: L-200 og
Baryancistrus demantoides. populærnavn: L-200 "HiFin"
Her er linken til artsbeskrivelsen, du finner dokumentet som en .pdf fil på denne siden.
[URL=null]http://www.ufrgs.br/ni/contents3-4.htm[/URL]
E
De forskjellige artene er:
Hemiancistrus subviridis. populærnavn: L-200 og
Baryancistrus demantoides. populærnavn: L-200 "HiFin"
Her er linken til artsbeskrivelsen, du finner dokumentet som en .pdf fil på denne siden.
[URL=null]http://www.ufrgs.br/ni/contents3-4.htm[/URL]
E
Postet 07.01.07 kl 19:04
Endret: 07.01.07 kl 19:06
Postet 07.01.07 kl 19:05
Postet 07.01.07 kl 19:06
Postet 07.01.07 kl 19:06
Postet 07.01.07 kl 19:09
Postet 07.01.07 kl 19:11
Postet 07.01.07 kl 19:13
Postet 07.01.07 kl 19:55
Postet 07.01.07 kl 20:08
Det er det som er litt av problemet. Jeg har mailet litt med denne personen, og jeg maser på han, om at han skal skrive en artikkel. Kommer kansje.
Han har svart mailene mine med mye god informasjon.
Her er et ut-klipp fra en av de, regner med at han ikke har noe imot at jeg viser dette:
"gruppen min er på 7 individer, hvor den største ligger på ca 23 cm. har hatt
et eksemplar opp i 27 cm!. akvariet de har gått i 7 år er på 325 liter, men
utvendig filter og stor blåmate. moderat til sterk sirkulasjon. temperaturen
ved lek har vært på 27-28 grader, men jeg holder den normalt på 25 grader.
tryggeste kjønnsforskjell er at hannene under leksperioder har lange, lange
busker fra gjellene og på brystfinnene. hannene har også større "loffer",
dette for å dytte friskt vann over eggene i hulen. antall egg har ligger på
20-30 stk. eggene får lett mugg, så jeg har hatt maks 14 som har klekket.
neste gang skal jeg bruke UV-filter der jeg plasserer eggene/yngel. for å
trigge lek mener jeg at fiskene må gå lenge uten særlig spesiell foring,
bare litt malletabletter osv. forså store vannbytter og foring med artemia
og mysis. det er gærne etter mysis!!!"
E
Han har svart mailene mine med mye god informasjon.
Her er et ut-klipp fra en av de, regner med at han ikke har noe imot at jeg viser dette:
"gruppen min er på 7 individer, hvor den største ligger på ca 23 cm. har hatt
et eksemplar opp i 27 cm!. akvariet de har gått i 7 år er på 325 liter, men
utvendig filter og stor blåmate. moderat til sterk sirkulasjon. temperaturen
ved lek har vært på 27-28 grader, men jeg holder den normalt på 25 grader.
tryggeste kjønnsforskjell er at hannene under leksperioder har lange, lange
busker fra gjellene og på brystfinnene. hannene har også større "loffer",
dette for å dytte friskt vann over eggene i hulen. antall egg har ligger på
20-30 stk. eggene får lett mugg, så jeg har hatt maks 14 som har klekket.
neste gang skal jeg bruke UV-filter der jeg plasserer eggene/yngel. for å
trigge lek mener jeg at fiskene må gå lenge uten særlig spesiell foring,
bare litt malletabletter osv. forså store vannbytter og foring med artemia
og mysis. det er gærne etter mysis!!!"
E
Postet 07.01.07 kl 20:28
Inaktiv bruker

Kjært barn mange navn
Den her ble kjøpt som Baryancistrus Demantoides,er for liten ennå til å kunne si om det stemmer 100%.
Flott er den uansett.
Hadde vært utrolig morro å fått lest om oppdrett,du får mase på han karen der Erlend
Se om jeg får lurt Petter'n oppom her med kameraet sitt så man kan få noen bilder å vise fram.
/jan
Den her ble kjøpt som Baryancistrus Demantoides,er for liten ennå til å kunne si om det stemmer 100%.
Flott er den uansett.
Hadde vært utrolig morro å fått lest om oppdrett,du får mase på han karen der Erlend
Se om jeg får lurt Petter'n oppom her med kameraet sitt så man kan få noen bilder å vise fram.
/jan
Postet 07.01.07 kl 22:03
Inaktiv bruker

En liten ting til.
Iflg bokji så har ikke "hi fin" versjonen noe L nr ?!
"hi fin" har også prikker omtrent hele veien bakover og ryggfinnen,den framre delen,står nesten loddrett.
"hi fin" har også prikker på brystfinnene og nederst på ryggfinnen.
Så den som går her (selv om den er liten) er mer eller mindre helt lik L-200 Ancisttrinae gen.sp (iflg bokji)
Fader ikke rart man blir forvirret noen ganger
/jan
Iflg bokji så har ikke "hi fin" versjonen noe L nr ?!
"hi fin" har også prikker omtrent hele veien bakover og ryggfinnen,den framre delen,står nesten loddrett.
"hi fin" har også prikker på brystfinnene og nederst på ryggfinnen.
Så den som går her (selv om den er liten) er mer eller mindre helt lik L-200 Ancisttrinae gen.sp (iflg bokji)
Fader ikke rart man blir forvirret noen ganger
/jan
Postet 07.01.07 kl 22:40
Endret: 07.01.07 kl 22:41
Forskjell Baryancistrus demantoides og Hemiancistrus subviridis
Baryancistrus demantoides kan skilles fra alle andre arter ved at rygg og fettfinne er forbunnet. Den har også gull-gule prikker spredt over store delav av kroppen grundfarge blågrøn till gulgrøn. Prikkene varierer fra individ till individ og kan dekke halva till hele kroppen. Fler en 30 tenner pr. tannrad. Kommer kun fra øvre Rio Orinocos vannsystem. Kun Venezuela
Hemiancistrus subviridis kan skilles fra alle andre arter på grunnav sine farger, avstanden mellom rygg og fett-finne samt at den har mindre en 30 tenner pr. tannrad. Grundfarge olivgrønn till gulgrønn med hvite/gulhvite prikker, fargene på denne arten varierer lit med humør og trivsel. Prikkene varierer fra individ till individ og kan dekke halva till hele kroppen, prikkene varierar også i størelse men hode dekkes alltid av små prikker og er større på kroppen. Finnes i hele Rio Orinoco og Rio Casiquiare. Både Brasil og Venezuela. Denne arten og L-128 kan tillhøre samme art med ulike lokaliteter. I samme utbredelsesommeråde; øvre Orinoco, finns L-128 i de nordre delene mens L-200 kommer fra sør.
mye av informasjonen er hentet fra www.goc.se
Det er ikke særlig lurt å bruke bøker som er gitt ut før 2005. Begge artene har L-200 som sitt populærnavn.
E
Hemiancistrus subviridis kan skilles fra alle andre arter på grunnav sine farger, avstanden mellom rygg og fett-finne samt at den har mindre en 30 tenner pr. tannrad. Grundfarge olivgrønn till gulgrønn med hvite/gulhvite prikker, fargene på denne arten varierer lit med humør og trivsel. Prikkene varierer fra individ till individ og kan dekke halva till hele kroppen, prikkene varierar også i størelse men hode dekkes alltid av små prikker og er større på kroppen. Finnes i hele Rio Orinoco og Rio Casiquiare. Både Brasil og Venezuela. Denne arten og L-128 kan tillhøre samme art med ulike lokaliteter. I samme utbredelsesommeråde; øvre Orinoco, finns L-128 i de nordre delene mens L-200 kommer fra sør.
mye av informasjonen er hentet fra www.goc.se
Det er ikke særlig lurt å bruke bøker som er gitt ut før 2005. Begge artene har L-200 som sitt populærnavn.
E
Postet 07.01.07 kl 22:58
Endret: 07.01.07 kl 23:19
Inaktiv bruker

Som sagt forvirrende
Takk for infoen foresten.Mye nyttig på goc,bare jeg som ikke har sjekket der.
Så vidt som jeg vet er det her den nyeste L nummer boka,hvor ny....vel ikke godt å si.
/jan
Takk for infoen foresten.Mye nyttig på goc,bare jeg som ikke har sjekket der.
Så vidt som jeg vet er det her den nyeste L nummer boka,hvor ny....vel ikke godt å si.
/jan
Postet 07.01.07 kl 23:04